• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۲ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5622 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۱۶ آبان

محمد شعبان خمسه در گفت‌وگوي اختصاصي با «اعتماد»:

معروف با قبول سرمربيگري تيم ملي روي اسم خودش ريسك كرده است

نام معروف را آوردند تا شرايط رواني جامعه والیبال را بهتر كنند!

روزبه دلاور 

به گزارش «اعتماد» تا اين لحظه به ‌طور رسمي سرمربي جديد تيم ملي واليبال كشورمان انتخاب نشده اما به نظر مي‌رسد اين پروسه به لحظات پاياني‌اش نزديك شده و تقريبا همه مي‌دانند سعيد معروف گزينه قطعي و نهايي محمدرضا داورزني براي جانشيني بهروز عطايي است.

از ولاديمير آلكنو و توماس توتولو هم به عنوان مشاور فني و دستيار اول براي سعيد معروف نام برده شده و به‌ نظر مي‌رسد كاپيتان سابق تيم ملي قرار است تركيب دستياران خود را تماما خارجي و از بين گزينه‌هاي شناخته‌شده در ايران انتخاب كند. اما انتخاب معروف با واكنش‌هاي منفي زيادي مواجه شده است و خيلي‌ها اعتقاد دارند با اين انتخاب كاپيتان اسبق تيم ملي واليبال را مي‌سوزانيم؛ چراكه وي هنوز تجربه هدايت تيمي را برعهده نداشته و از طرفي شانس چنداني براي صعود به المپيك نداريم و اولين تجربه سعيد معروف در سرمربيگري مي‌تواند باعث به حاشيه كشاندن او شود و از ميزان محبوبيتش كم كند. با محمد شعبان خمسه يكي از كارشناسان واليبال در اين خصوص گفت‌وگويي ترتيب داديم كه در ادامه مي‌خوانيد.

 

تقريبا مي‌شود گفت سعيد معروف به عنوان سرمربي جديد واليبال انتخاب شده است. نظر شما درباره اين انتخاب چيست؟

آقاي معروف در بازيگري جزو نخبگان واليبال ما و جهان بوده است اما در مربيگري تجربه اول او است و شرايط تيم ما هم خيلي خاص و حساس است، اما اگر اين تصميم گرفته شده باشد اميدواريم او بتواند تيم را از بحران خارج كند اما جا داشت معروف به خودش فرصت كسب تجربه بيشتر را مي‌داد و اگر اين مسووليت سنگين را قبول كرده روي اسم خودش خيلي ريسك كرده ان‌شاءالله كه موفق باشد.

زمان مناسبي براي تغيير بود؟

ما درگير مسابقات ليگ هستيم و هر مربي بيايد عملا نمي‌تواند با تيم ‌ملي ما كار داشته باشد تا ماه فروردين. تعيين تكليف اين قضيه با اين سرعت فكر مي‌كنم با هدف آرام كردن‌ اذهان عمومي صورت گرفته باشد وگرنه براي تيم ما كه الان فرصت كار نيست اثري ندارد. اما خب حداقل از اين بلاتكليفي در مي‌آيد و شرايط رواني جامعه بهتر مي‌شود كه توقع داشتند سريع‌تر وضعيت مشخص شود وگرنه اتفاقي نمي‌افتد. ضمن اينكه از فروردين تا خرداد ماه كه ليگ ملت‌هاي سال بعد آغاز مي‌شود در اين دو ماه و خرده‌اي هر كس مربي تيم ملي باشد كار خاصي از دستش برنمي‌آيد. خستگي و آسيب‌ديدگي در ليگ هم براي ما وجود دارد در اين شرايط فقط مي‌توانيم‌ اميدوار باشيم تا همان اندك كورسوي اميد ما به نتيجه مثبت برسد اما خب يقينا كار بسيار سخت است. باتوجه به رنكينگ و فاصله كمي تا ليگ بعد مانده شرايط صعود براي ما رويايي است.

10 پيروزي نياز داريم كه به قول شما شرايط صعودمان سخت است!

از 12 بازي بايد 10 تا را ببريم. تازه به شرطي كه حريفان مستقيم ما هم در بازي‌هاي خودشان شكست بخورند و اين شرايط را سخت مي‌كند.‌

كاريزما و محبوبيت سعيد معروف تا چه حد مي‌تواند تاثير مثبت به اردوي تيم ملي اضافه كند؟

قطعا كمك مي‌كند اما الان انتخاب سرمربي براي ما ضرورت نبود چون الان كاري با تيم ملي نداريم و مي‌شد روي اين قضيه بيشتر فكر كرد‌. كميته فني بيشتر جلسه مي‌گذاشتند و بيشتر سبك و سنگين مي‌كرديم و درنهايت در دو، سه ماه آينده تصميم مي‌گرفتيم. الان تيمي تشكيل نمي‌شود يا اردويي برگزار نمي‌شود كه سرمربي داشته باشيم. بيشتر به دليل آرام كردن افكار عمومي يك تصميمي گرفتند تا به قولي كه داده بودند مبني بر انتخاب زودهنگام مربي عمل كرده باشند وگرنه الان ضرورتي نبود. اگرچه روي مربي خارجي با توجه به قراردادها و نياز به زمان بيشتر جاي توجيه داشت اما درباره انتخاب معروف عجله‌اي نبود. ان‌شاءالله اثربخش باشد اما بازهم مي‌گوييم صعود براي ما رويايي است.

در صورت انتخاب معروف بهتر است با او قرارداد بلندمدت ببندند يا كوتاه‌مدت؟

قطعا قرارداد بلندمدت نمي‌بندند. مربي خارجي خواهان قرارداد‌ بلندمدت بود اما فدراسيون خودش درگير انتخابات است و تصميم در اين باره نمي‌توانست منطقي باشد. به‌زعم من يك قرارداد ‌كوتاه‌مدت مي‌بندند كه براي گذشتن از اين بحران است. اميدوارم اين اتفاق رخ دهد و اگر شرايط مثبت پيش برود ادامه همكاري منطقي است.

يكي از اعضاي كميته فني در مصاحبه‌اي منكر قرارداد با معروف شد و مدعي شد مربي‌اي مي‌خواهيم بياوريم تا با او به المپيك برويم! در اين شرايط از همين ابتدا فشار روي سرمربي جديد ايجاد نمي‌شود؟

هر كسي گفته باشد نظر شخصي خودش را بيان كرده اما تصميم نهايي با آقاي داورزني است. هر كسي مسوول صحبت‌هاي خودش است و كميته فني هم يك كميته مشورتي است و در تصميمات درنهايت با آقاي داورزني و همكاران نزديك‌شان. خيلي‌ها معتقدند معروف تا پارسال بازي مي‌كرد ولي نيمكت تيم ملي و فلسفه مربيگري شرايط خودش را دارد و اين اتفاق جديد خيلي با دنياي بازيگري متفاوت است.

اگر شما مي‌خواستيد ‌مشورت بدهيد مربي ايراني يا مربي خارجي؟

صددرصد مربي خارجي. البته بايد بعضي مشكلات مثل عقد قرارداد طولاني‌مدت خارجي را درنظر گرفت ‌اما مربي ايراني هم اگر بخواهند انتخاب كنند مربي‌اي باشد كه تجربه‌ كافي براي نشستن روي نيمكت تيم ملي را داشته باشد.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها