• ۱۴۰۳ جمعه ۱۵ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5624 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۱۸ آبان

بررسي جزء به جزء ادعاهاي مطرح شده در مورد پرونده شهيد عجميان

قاتلان شهيد اعدام شدند

براساس گزارش پزشكي قانوني، علت تامه فوت، نارسايي حاد قلبي به دنبال خونريزي شديد داخلي متعاقب برخورد تقريبا همزمان جسم برنده و نوك تيز (چاقو) به قفسه صدري و جسم سخت به پهلوي راست است كه هر دو اقدام نيز با توجه به ادله و مستندات متعدد و فيلم صحنه جنايت و همچنين اقارير صريح افراد در صحن دادگاه از سوي محمد حسيني و محمدمهدي كرمي صورت گرفته است/ هيچ يك از قاتلان و افرادي كه سابقا به اعدام محكوم شده بودند آزاد نشده‌اند / حكم تعدادي ديگر از متهمان پس از رسيدگي و صدور احكام مجدد، مورد تاييد ديوانعالي كشور قرار گرفت و بدين‌ترتيب «حميد قره‌حسنلو» به ۱۵ سال حبس نفي بلد؛ «رضا آريا»، «حسين محمدي» و «مهدي محمدي» هر كدام به ۱۰ سال حبس نفي بلد محكوم شدند و اين افراد بدون يك روز آزادي در حال طي دوران محكوميت هستند.
اين ادعا كه حميد قره‌حسنلو دست شهيد را شكسته يا با چاقو ضرباتي به شهيد وارد كرده است غيرواقع بوده و هيچ‌گونه سند و مدركي دال بر اين موضوع نيز در پرونده وجود ندارد و علاوه بر آن، مطابق گزارش پزشكي قانوني شكستگي مورد اشاره اصولا در جسم شهيد مظلوم وجود نداشته است، همچنين نه‌تنها تصاوير روز حادثه نيز نشان مي‌دهد چاقويي در دست حميد قره‌حسنلو نبوده است بلكه هيچ ادعا يا مطلبي در پرونده مبني بر حمل چاقو از سوي قره‌حسنلو مطرح نشده است و نقشي در قتل شهيد نداشته است.
در روزهاي اخير موضوعات مختلفي درباره پرونده شهيد روح‌الله عجميان مطرح شده است كه قوه قضاييه پاسخ‌هاي شفاف و صريحي را در رابطه با اين پرونده و جزييات آن ارايه كرده است كه تعدادي از اين توضيحات در لينك‌هاي زير قابل مشاهده است. 
https: //www.mizanonline.ir/00Jtqe
https: //www.mizanonline.ir/00Jtih
https: //www.mizanonline.ir/00Jtid
اما در آخرين مورد، روزنامه اعتماد مصاحبه‌اي با برادر شهيد مظلوم عجميان انجام داده است كه توضيحاتي در رابطه با اين موضوع ارايه مي‌شود. 
در بخش نخست اين گفت‌وگو ادعا شده است: «فردي كه با لگد به برادرم ضربه زده و دست چپ برادر مرا شكسته، يك (ضربه) چاقو هم به پهلوي برادرم زده است، در ادامه چند سانت آن را به جگر برادرم فرو كرده و با اين ضربه باعث مرگ برادر من شده، اعدام نشده است. چرا؟ در واقع اين آقا برادر من را به قتل رسانده است. اما چون پولدار و دكتر است، روابط زيادي دارد و... كسي با او برخوردي نكرده است.»
اين اظهارات بدون مطالعه محتويات پرونده از جمله دقت در اظهارات شهود و مطلعين واقعه، اظهارات ساير متهمان در تشريح اقدامات مجرمانه هر يك از متهمان و نحوه شهادت شهيد عجميان، اقارير و اعترافات مكرر متهمان در تشريح اقدامات خود در مراجع مختلف قضايي از دادسرا و جلسات علني دادگاه و نيز فيلم و تصاوير متعدد مربوط به اقدامات متعدد مجرمانه متهمان از جمله دخالت محمدمهدي كرمي و سيدمحمد حسيني در نحوه شهادت شهيد عجميان بوده است كه متهمان اقدامات خود و كيفيت و نحوه به شهادت رساندن شهيد روح‌الله عجميان را همزمان با پخش فيلم‌هاي صحنه ميداني اين جنايت در جلسات علني دادگاه در مقابل مردم و دوربين رسانه‌ها توضيح مي‌دهند. از موارد متعدد بالا كه بگذريم گزارش دقيق، علمي و تخصصي پزشكي قانوني نيز عنوان مي‌كند يكي از علل شهادت شهيد عجميان ضرباتي بوده است كه محمد حسيني با ضربات چاقويي كه به همراه داشته به شهيد وارد كرده است كه در ادامه به آن پرداخته خواهد شد.
در اين پرونده در مجموع براي ۱۶ نفر از متهمان قرار جلب به دادرسي و كيفرخواست صادر و در تاريخ ۹ آذر جلسات دادگاه انقلاب اسلامي و دادگاه كيفري يك استان البرز براي رسيدگي به اتهام افراد دخيل در شهادت روح‌الله عجميان و حوادت آن روز بهشت سكينه كرج آغاز شد.
براساس محتويات پرونده، «سيدمحمد حسيني» در تمام مراحل رسيدگي به پرونده و به دفعات متعدد به ايراد ضربات متعدد با چاقو به شكم شهيد اقرار كرده است و علاوه بر وجود فيلم و تصاوير حمل چاقو ازسوي وي، برخي از شهود و مطلعين و بسياري از متهمان نيز از جمله «محمدمهدي كرمي» به ايراد ضربات متعدد (پنج تا شش ضربه) به شهيد با چاقو توسط سيدمحمد حسيني اذعان داشتند و نحوه آن را با ذكر جزييات تشريح كردند، همچنين طبق فيلم‌ها و تصاوير موجود و اقارير مكرر محمدمهدي كرمي در مراحل مختلف رسيدگي، نامبرده نيز در مقاطع مختلف ضربات متعددي از جمله با سنگ، مشت و لگد و كفش به نقاط مختلف از جمله پهلوي شهيد وارد كرده است و كسي بوده است كه شهيد را كه در حال فرار از دست اغتشاشگران بود با ضربه سنگ و كشيدن وي از پشت سر، متوقف نموده و به همراه ساير اغتشاشگران مورد ضرب و جرح قرار داده است.
اگرچه صدور و اجراي احكام اعدام محمد حسيني و محمدمهدي كرمي به اتهام «افساد في الارض» بوده است، اما نقش و دخالت موثر آنها در شهادت سيد روح‌الله عجميان نيز محرز بوده است. بدين نحو كه در گزارش پزشكي قانوني آمده است علت تامه فوت، نارسايي حاد قلبي به دنبال خونريزي شديد داخلي متعاقب برخورد تقريبا همزمان جسم برنده و نوك تيز (چاقو) به قفسه صدري و جسم سخت به پهلوي راست است كه هر دو اقدام نيز از سوي محمد حسيني و محمدمهدي كرمي صورت گرفته است.
اما اين ادعا كه حميد قره‌حسنلو دست شهيد را شكسته يا با چاقو ضرباتي به شهيد وارد كرده است هيچ‌گونه سند و مدركي دال بر اين موضوع در پرونده و ميدان جنايت وجود ندارد و علاوه بر آن، مطابق گزارش پزشكي قانوني، شكستگي مورد اشاره اصولا در جسم شهيد مظلوم وجود نداشته است، همچنين نه‌تنها تصاوير روز حادثه نيز نشان مي‌دهد چاقويي در دست حميد قره‌حسنلو نبوده است بلكه هيچ ادعا يا مطلبي در پرونده مبني بر حمل چاقو از سوي قره‌حسنلو مطرح نشده است و نقشي در قتل شهيد نداشته است. 
در اين مطلب ادعا شده است كه «برخي افراد و جريانات با نفوذ از مقام خود سوءاستفاده كرده و مسير پرونده را تغيير دادند.» كه اين ادعا نيز صحت ندارد و درباره آن پيش‌تر توضيحات لازم ارايه شده است. 
همان‌طور كه دستگاه قضايي تاكيد كرده است در طول فرآيند دادرسي، هيچ‌كس در اين پرونده له يا عليه متهمان دخالت يا توصيه به صورت شفاهي يا كتبي نداشته است.
برادر شهيد عجميان در بخش ديگري از اين مصاحبه از قوه قضاييه خواسته است تا «مطابق قانون برخوردهاي لازم را صورت دهند.» پرونده شهادت مظلومانه شهيد عجميان از همان ابتدا با دستور ويژه رييس قوه قضاييه و پيگيري‌هاي مستمر دستگاه قضايي استان البرز به صورت شفاف و علني و جديت بالا مورد رسيدگي قرار گرفت. در اين پرونده، اتهامات متهمان براساس قانون مورد رسيدگي قرار گرفت و افراد براساس جرايمي كه مرتكب شدند به مجازات رسيدند. همچنين روند رسيدگي به آن نشان مي‌دهد كه در 65 روز به اين پرونده مهم رسيدگي و احكام اعدام متهمان اصلي شهادت روح‌الله عجميان پس از طي تشريفات قانوني اجرا شده است. در بخش ديگري از اين مطلب ادعا شده است كه 3 نفر از قاتلان شهيد عجميان آزاد شده‌اند! اين درحالي است كه محمدمهدي كرمي و سيدمحمد حسيني عناصر اصلي قتل شهيد اعدام شدند و همچنين هيچ‌يك از افرادي كه سابقا به اعدام محكوم شده بودند آزاد نشده‌اند.  در پرونده شهيد عجميان، دادگاه بدوي براي ۵ نفر به اتهام، افساد في‌الارض از طريق ارتكاب جرايم عليه امنيت كشور، حمله به مامورين نيروي مقاومت بسيج و فراجا و جنايت عليه تماميت جسماني افراد كه موجب اخلال شديد در نظم عمومي و ناامني در كشور و منتهي به شهادت بسيجي حافظ امنيت، سيد روح‌الله عجميان حكم اعدام صادر كرد.
پس از اعتراض متهمان در ديوان عالي كشور، پرونده مورد بررسي مجدد قرار گرفت و راي ديوان عالي كشور پس از بررسي دقيق پرونده درخصوص فرجام‌خواهي ۵ نفر از متهمان پرونده شهادت سيدروح‌الله عجميان صادر شد.
ديوان عالي كشور درخصوص فرجام‌خواهي سه متهم به نام‌هاي حميد قره‌حسنلو، حسين محمدي و رضا آريا با اين استدلال كه اقدام عملي آنان در قتل و جرح مدلل نيست به استناد بند ۲ از شق ب ماده ۴۶۹ قانون آيين دادرسي كيفري، ضمن پذيرش فرجام‌خواهي، پرونده را به منظور رسيدگي مجدد و تكميل تحقيقات و صدور راي مقتضي و حكم متناسب به دادگاه صادر‌كننده حكم، اعاده كرد. حكم اين متهمان نيز پس از رسيدگي و صدور احكام مجدد، نهايتا در شهريور سال جاري مورد تاييد ديوانعالي كشور قرار گرفت كه بر اين اساس آراي صادره قطعيت يافت و بدين‌ترتيب «حميد قره‌حسنلو» به ۱۵ سال حبس نفي بلد؛ «رضا آريا»، «حسين محمدي» و «مهدي محمدي» هر كدام به ۱۰ سال حبس نفي بلد محكوم شدند و اين افراد بدون يك روز آزادي در حال طي دوران محكوميت هستند. در اين مطلب موارد ديگري نيز مطرح شده است مانند اينكه حميد قره‌حسنلو در سه منطقه حضور داشته و سه نفر را هم زده است و... كه هيچ كدام از اين ادعاها در روند رسيدگي به اثبات نرسيده است؛ در آن روز طلبه‌اي هم در نزديكي محل شهادت شهيد از سوي عده‌اي از اغتشاشگران مورد ضرب و جرح شديد قرار گرفته بود و حسب اظهارات حميد قره‌حسنلو وي پس از معاينه طلبه و با توجه به زنده بودن وي از مردم تقاضا كرد كه ايشان را به بيمارستان انتقال دهند و در تحقيقاتي كه از طلبه مضروب صورت گرفت هم ايشان اظهار داشت در زماني كه به جهت صدمات وارده از سوي اغتشاشگران در حالت نيمه هوشياري قرار داشت شنيده است كه شخصي با بيان اينكه دكتر هست از مردمي كه اطراف وي بودند خواسته كه اجازه دهند وي را معاينه كند و گفت به دكتر برسانيد.
مجددا تاكيد مي‌شود و رسيدگي به پرونده‌هاي مختلف در دستگاه قضايي به ويژه در دوره تحول و تعالي نشان مي‌دهد سابقه و پيشينه افراد هيچ‌گونه تاثيري در روند پرونده ندارد و مجرمان با هرگونه سابقه و پيشينه‌اي در برابر قانون يكسان هستند و عدالت درباره آنها اجرا خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون