• ۱۴۰۳ شنبه ۸ دي
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 5624 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۱۸ آبان

مونوريل قم به همين سادگي

البته قطار سبك شهري مي‌تواند هم روي زمين، هم  زير زمين و هم روي عرشه هوايي حركت كند. به جاي استفاده از تكنولوژي مونوريل از همان تكنولوژي واگن‌هايي كه قرار است در خط A متروي قم استفاده كند، استفاده شود. لذا مشكل واگن حل و از همان واگني استفاده مي‌شود كه مترو‌هاي كشور استفاده مي‌كنند. روشن است كه تكنولوژي مورد استفاده در قطار هوايي با مونوريل فرق مي‌كند. لذا هر قطار هوايي مونوريل نيست. انحراف از همين سوءتفاهم و سفسطه آغاز شد. با تجربه پروژه مونوريل كرمانشاه و با فونداسيون و ستون‌هاي موجود، امكان ايجاد عرشه براي حركت رفت و برگشت قطار مانند قطار شهري كرمانشاه فراهم است و از همان نقطه‌اي كه سازه مسير مونوريل منحرف شده مي‌توان به زير زمين رفته تا مشكل منظر حرم مطهر نيز حل شود و باقيمانده مسير در بخش شلوغ قم زير زمين حركت كرده و حدود دانشگاه مفيد قم از زير زمين خارج و از تپه موجود نيز با تونل يا ترانشه باز عبور كند و تا شهر جديد پرديسان را روي زمين بعضا روي هوا حركت كند. بدين صورت هم قم داراي خطوط يكسان از نظر سازه و تجهيزات شده و با عبور زيرزميني هر بخش از مسير كه لازم است به راحتي طراحي و ساخت صورت مي‌گيرد و به منظر حرم مطهر حضرت معصومه (س) نيز آسيبي نمي‌رسد. پدافند غيرعامل نيز در قم با توجه به خطرات وجودي دشمن و زلزله رعايت مي‌شود. البته با گسترش خط B به سبك خط A ولي زيرزمين و روي زمين و تقاطع با خط A و با كمك انشعاب كه روش معمول در خطوط ريلي شهري است، مشكل مسافر و كارايي آن نيز حل مي‌شود. در صورتي كه كليات مورد توافق باشد براي توضيح دقيق‌تر جلسه حضوري با اعضاي شوراي شهر، مديران و كارشناسان مفيد است. به اميد تصميم به‌موقع براي حفظ اموال مردم از بن‌بست خارج شدن پروژه. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون