دلايل عجيب براي تاخير در واريز يارانه نقدي آبان
چهار روز از موعد پرداخت يارانه نقدي و كمك معيشتي دوره 153 گذشته و هنوز بخشي از يارانهبگيران دريافتي نداشتهاند و در اين ميان، پيگيري خبرگزاريهاي مختلف از مسوولان سازمان هدفمندي يارانهها نيز با توجيهات عجيب و غريبي همراه شده است. بيستم هر ماه، موعد پرداخت يارانه نقدي است و رسانهها نيز بر همين مبنا، اين خبر را منتشر كردهاند. طبق برنامه هميشگي، يارانه آبان ماه بايد براي حدود ۲۴ ميليون خانوار، يعني ۷۸ ميليون نفر از جمعيت كشور واريز ميشد. پرداخت اين پول به اين صورت است كه در دهك اول تا سوم درآمدي يعني خانوارهاي زيرخط فقر، به ازاي هر نفر 400 هزار تومان واريز ميشود. براي خانوارهاي دهكهاي چهارم تا نهم نيز نفري 300 تومان واريز ميشود. اما واريز نشدن يارانه آبان ماه، به سرعت در رسانهها بازتاب پيدا كرد و خيلي از خانوارها را نگران كرد. دليلش هم مشخص است. مطابق آمار، 90 درصد از جمعيت ايران يارانهبگير هستند. بروز يك اختلال كوچك در اين حجم گسترده از يارانهبگيران نگراني بزرگي را شكل ميدهد و از سويي به بازار شايعات نيز دامن ميزند.
اولين و مهمترين شايعهاي كه در اين باره مطرح شد، تغيير در دهكبندي خانوارهاست كه مدتهاست توسط برخي مسوولان گفته ميشود. در عين حال سه بانك دولتي و نيمه دولتي نيز بودند كه يارانه آبان را با تاخير واريز كردند و برخي هم اصلا واريز نكرده بودند. نكته جالب، توجيهاتي است كه در اين باره مطرح شده است. مثلا مدير اطلاعرساني سازمان هدفمندي يارانهها اعلام كرد كه يارانه آبان به دليل وجود مشكل فني و نرمافزاري در برخي بانكها به حساب افراد واريز نشده است. طيبه حسيني، سخنگوي سازمان هدفمندي يارانهها نيز به سرعت وارد شد و اعلام كرد كه تا پايان هفته يارانه افراد به حساب آنها واريز ميشود. البته خانم حسيني يك دليل عجيب ديگر را نيز براي اين تاخير مطرح كرده است. او ميگويد به دليل حساسيتي كه مردم روي خبر واريز يارانهها دارند و آن را پيگيري ميكنند، خبرگزاريها روز بيستم هر ماه بهطور خودكار خبر واريز يارانه نقدي را يك روز پيشتر منتشر ميكنند و اگر تاخيري به وجود بيايد سريع نگراني ايجاد ميكند. در واقع وي بدون توضيح درباره دليل اين تاخير در واريزي، رسانهها را به چيزي متهم كرده كه اصولا جزو كارهاي معمولي آنهاست. البته كه سازمان هدفمندي يارانهها ميگويد چيزي تغيير نكرده و فقط تاخير رخ داده است و هر كسي كه ميخواهد موضوع را پيگيري كند، ميتواند شكايت خود را در سامانه رفاهي ثبت كند. اما به هر روي، اگر شما نيز در اين مرحله مشمولان متوجه حذف يارانه خود شديد، از طريق پنجره ملي دولت هوشمند و قسمت سامانه حمايت، براي ثبت اعتراض اقدام كنيد.