• ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5634 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۳۰ آبان

ماجراي رسوايي سناتور فرانسوي

ژوئل گريو، نماينده مجلس سناي فرانسه متهم است كه با انداختن قرص اكستازي در داخل ليوان يك نماينده زن مجلس ملي فرانسه، قصد داشته به او تعرض كند.
به گزارش يورونيوز، در روزهاي اخير تشكيل پرونده قضايي آزار جنسي براي ژوئل گريو، سناتور ۶۶ ساله فرانسوي، افكار عمومي را در اين كشور تحت‌تاثير قرار داده است. اين سناتور متهم است كه به ساندرين ژوسو، همكار قانونگذارش از اعضاي مجلس ملي فرانسه، بدون كسب رضايت نوشيدني حاوي مواد مخدر خورانده تا به او تعرض كند.
وي پس از بازداشت موقت توسط پليس، اكنون تا برگزاري دادگاه آزاد شده ولي همچنان تحت نظارت قضايي قرار دارد. به گفته دفتر دادستاني عمومي پاريس، گريو متهم شده كه با قصد برقراري رابطه جنسي، موادي را بدون اطلاع قرباني به او خورانده كه ممكن بوده قوه تشخيص فرد را مختل كند يا باعث ازدست دادن كنترل او بر اعمالش شود. 
اين سناتور پس از شكايت قانوني خانم ژوسو دستگير شد. ماموران قضايي فرانسه براي بازداشت او از قانوني استفاده كردند كه به بازرسان اختيارات ويژه مي‌دهد تا مصونيت پارلماني افراد را هنگام ارتكاب جرايم مهم ناديده بگيرند.
ماموران گفته‌اند كه در تفتيش خانه او قرص توهم‌زا و محرك اكستازي به دست آمده است و به همين خاطر گريو به داشتن مواد مخدر متهم شده است. رد انواع مواد مخدر از جمله آمفتامين، ماري‌جوانا، متادون و اكستازي نيز در آزمايش خون ژوئل گريو مشاهده شده است.
اين سناتور با سابقه و ساندرين ژوسو به‌طور مشترك و در حضور وكلاي خود به مدت نزديك به دو ساعت روز جمعه مورد بازجويي قرار گرفتند. گريو پس از آزادي از بازداشت پليس، تحت نظارت قضايي قرار گرفت و از تماس با خانم ژوسو يا شاهدان منع شد. اتهامات وارده به گريو در صورت اثبات حداكثر مجازات پنج سال حبس و ۷۵ هزار يورو جريمه در پي دارد.
خانم ژوسو به بازپرسان گفته است كه سه‌شنبه شب پس از صرف يك نوشيدني در آپارتمان سناتور در پاريس احساس بدحالي كرده است. به گفته وي، اين دو در ابتدا توافق كرده بودند كه در يك رستوران باهم ملاقات كنند اما گريو به او پيشنهاد داده كه در خانه‌اش غذا بخورند.
ژوليا مينكوفسكي، وكيل خانم ژوسو، به خبرگزاري فرانسه گفت كه موكلش پس از نوشيدن يك ليوان نوشيدني احساس ناراحتي كرده و سناتور را ديده است كه يك جعبه پلاستيكي كوچك حاوي چيزي سفيد را از كشوي آشپزخانه خود برداشته و قصد داشته بدون اطلاعش مواد مخدر به او بخوراند.
به گفته وكيل، او مجبور شد تمام قدرت جسمي و فكري خود را به كار گيرد تا بر وحشتش غلبه كند و در آخرين لحظه خود را از اين مهلكه نجات دهد.
خانم ژوسو درنهايت ساعاتي بعد در بيمارستان بستري شد و آزمايش خون و ادرارش از مصرف اكستازي حكايت داشت. اين درحالي است كه وكيل گريو قصد موكلش براي تعرض به اين زن نماينده پارلمان را رد كرده و گفته است سناتور براي اثبات اينكه هرگز قصد خوراندن ماده‌اي به منظور سوءاستفاده از همكار و دوست قديمي‌اش نداشته است، مبارزه خواهد كرد.
ژوئل گريو بانكدار سابق از سال ۲۰۱۱ عضو مجلس سناي فرانسه بوده است. وي در حال حاضر به عنوان معاون كميسيون روابط خارجي سناي فرانسه فعاليت مي‌كند.
او از نزديكان ادوارد فيليپ، نخست‌وزير پيشين فرانسه محسوب مي‌شود و از سال ۲۰۲۲ در حزب «افق‌ها» كه توسط وي پايه‌گذاري شده، عضويت دارد.
نام ژوئل گريو پيش از اين نيز در رسانه‌هاي فرانسه به دليل موضوعات جنسي مطرح شده بود. او در دسامبر ۲۰۱۶ همزمان با بحث بر سر تروريسم در مجلس سناي فرانسه توييتي از سخنان يكي از همكارانش را به همراه يك عكس غيراخلاقي منتشر كرده بود. او بعدا ادعا كرد كه حساب كاربري‌اش هك شده است و قول داد كه اين مساله را پيگيري كند، اما بعدا اين موضوع را رها كرد.
ساندرين ژوسو نيز يكي از اعضاي مجلس نمايندگان از ناحيه «لوار-آتلانتيك» است. او براي اولين بار در سال ۲۰۱۷ در ليست حزب نوپاي «جمهوري به پيش» متعلق به امانوئل ماكرون به نمايندگي انتخاب شد و اكنون يكي از اعضاي حزب ميانه «مودم» است.
وكيل او مي‌گويد كه گريو «حدود ۱۰ سال دوستي بود كه به او اعتماد كامل داشت» و موكلش احساس مي‌كند در اين دوستي به او خيانت شده است.
در همين رابطه چندين سياستمدار شگفتي خود را در اين رابطه ابراز كرده و خواستار تحقيقات سريع شده‌اند.
حزب راست ميانه «افق‌ها» كه متحد حزب «رنسانس» رييس‌جمهور امانوئل ماكرون است، روز شنبه اعلام كرد كه اين سناتور را «با اثرگذاري فوري» از عضويت تعليق و اقداماتي انضباطي را آغاز كرده است كه «ممكن است به محروميت دايمي او منجر شود.» گروه سناي او، «مستقل‌ها» كه شامل سناتورهاي اوريزون و ديگر احزاب راست ميانه است، اندكي بعد در بيانيه‌اي اعلام كرد كه همين اقدامات را انجام مي‌دهد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون