• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5635 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۱ آذر

كارخانه‌هاي فرآوري برنج در مناطق آزاد در آستانه تعطيلي

عضو هيات‌مديره انجمن توليد و فرآوري برنج در مناطق آزاد ويژه اقتصادي گفت: توقف واردات برنج فعاليت كارخانه‌هاي فرآوري برنج در مناطق آزاد را با چهار هزار نفر كارگر در آستانه تعطيلي قرار داده است.
يحيي ميربلوچ عضو هيات‌مديره انجمن توليد و فرآوري برنج در مناطق آزاد ويژه اقتصادي با اشاره به مشكلات و موانع موجود در مسير فعاليت كارخانجات فرآوري برنج در مناطق آزاد خصوصا جنوب و نوار شرقي كشور به تسنيم گفت: هزاران كارگر در سال‌هاي اخير و با راه‌اندازي كارخانه‌هاي فرآوري برنج در مناطق آزاد مشغول به كار شده‌اند، اما توقف واردات برنج فرآوري‌نشده در ماه‌هاي اخير، توليد‌كنندگان را در معرض چالش قرار داده است.
ميربلوچ اضافه كرد: فرآوري برنج با استفاده از برنج وارداتي از هند و پاكستان موجب ايجاد اشتغال پايدار براي بيش از چهار هزار نفر، صرفه‌جويي ارزي و توليد برنج سالم زيرنظر سازمان‌هاي نظارتي همچون غذا و دارو و اداره استاندارد و همچنين عرضه برنج نيم‌دانه ارزان‌تر در مناطق محروم كشور شده بود، اما در پي مصوبات كارگروه هماهنگي سياست‌هاي ارزي و تجارب و موانع ايجادشده در بخش ثبت سفارش شاهد تعطيلي اين واحدها به دليل عدم تامين برنج وارداتي مورد نياز هستيم.
وي تصريح كرد: متوليان و صاحبان اين كارخانه‌ها كه سرمايه قابل توجهي را براي ايجاد اشتغال اختصاص داده بودند حالا چاره‌اي به جز قطع همكاري با بيش از چهار هزار كارگر نخواهند داشت.
عضو هيات‌مديره انجمن توليد و فرآوري برنج در مناطق آزاد گفت: سال گذشته در راستاي توجه به امنيت غذايي كشور و توسعه اشتغال در اين حوزه خصوصا مناطق آزاد اين كارخانه‌ها از حداكثر ظرفيت توليد خود استفاده مي‌كردند با ادامه اين روند امكان تهيه و توزيع برنج ارزان قيمت وجود نخواهد داشت كه موجب تورم براي خانواده‌هاي دهك‌هاي پايين مي‌شود.
ميربلوچ گفت: كاهش ارزبري با خريد برنج نيمه آماده و قهوه‌اي از مبدا با خريدهاي ارزان‌تر از جمله مزاياي فعاليت در اين بخش بود كه در كنترل قيمت بازار برنج مي‌توانست تاثيرگذار باشد.
وي اظهار داشت: بهره‌گيري از محصولات فرعي مانند سبوس برنج به عنوان خوراك دام و استفاده از آن در صنايع شيميايي و آرايشي از ديگر تاثيرات فعال بودن اين كارخانه‌ها بوده كه حالا متوقف مي‌شود.
عضو هيات‌مديره انجمن توليد و فرآوري برنج در مناطق آزاد ادامه داد: ما به دنبال پايدار‌سازي زنجيره ارزش و امنيت غذايي با بهره‌گيري از توان فرآوري در داخل كشور و تامين مواد اوليه با روش‌هاي كشت قراردادي و كشت فراسرزميني در مبادي وارداتي بوديم و سرمايه‌گذاري در اين بخش به همين منظور صورت گرفت.
وي گفت: تخصيص سهم عمده ثبت سفارش برنج سفيد به كارخانجات فرآوري براي افزايش بهره‌وري و اطمينان از سلامت محصول و جلوگيري از اختلاط با برنج اصيل ايراني يكي از مطالبات انجمن در سال‌هاي گذشته بوده اما حالا كمترين ميزان ثبت سفارش مورد نياز براي ادامه فعاليت اين انجمن نيز انجام نمي‌شود.
ميربلوچ در پايان گفت: انجمن در مكاتبه با وزارت جهاد كشاورزي و معاونت‌هاي مربوطه شرايط بحراني توليد‌كنندگان اين بخش را اعلام كرده و اميدوار به رفع اين مشكلات هستيم، اما اگر تدبيري در اين خصوص انديشيده نشود شاهد مشكل در بخش تامين برنج فرآوري شده مورد نياز بازار و همچنين اشتغال هزاران كارگر در مناطق جنوبي و جنوب شرقي كشور خواهيم بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون