• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5636 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۲ آذر

تحولات جهان

66 حمله به پايگاه‌هاي امريكا در خاورميانه

سابرينا سينگ، معاون سخنگوي وزارت دفاع امريكا گفت كه پايگاه‌هاي اين كشور در عراق و سوريه، از تاريخ هفدهم اكتبر تاكنون، ۶۶ مرتبه مورد حمله قرار گرفتند. سينگ شامگاه سه‌شنبه طي نشست خبري در پنتاگون تاييد كرد كه بر اثر حملات گروه‌هاي مقاومت به پايگاه‌هاي امريكا در عراق و سوريه، ۶۲ نظامي اين كشور مجروح شده‌اند. وي همچنين مدعي شد كه ارتش امريكا در واكنش به حمله بامداد سه‌شنبه به پايگاه «عين الاسد» با موشك بالستيك كوتاه‌برد، يك فروند هواپيماي «اِي‌سي-۱۳۰» امريكايي به محل عاملان اين عمليات حمله كرد. ظهر سه‌شنبه بود كه مقاومت اسلامي عراق در بيانيه‌اي از شهادت يكي از رزمندگان خود خبر داد. به گزارش فارس، از زمان آغاز حملات رژيم صهيونيستي به نوار غزه، ده‌ها پايگاه امريكا در منطقه هدف قرار گرفته‌اند. مقاومت عراق، امريكا را مسوول اصلي حملات رژيم صهيونيستي عليه مردم فلسطين مي‌داند.

اعتراف بورل به استاندارد دوگانه اروپا در قبال غزه

مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا اذعان كرد، مواضعي كه اين اتحاديه در حمايت از رژيم صهيونيستي در پيش گرفته و استانداردهاي دوگانه‌اش درقبال نوار غزه باعث برانگيخته شدن تنفر فزاينده جهان اسلام از اروپايي‌ها شده است. جوزپ بورل، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا اظهار كرد، اين نگراني را دارد كه اين ضديت شديد جهان اسلام از اروپايي‌ها منجر به تضعيف پشتيباني‌هاي ديپلماتيك از اوكراين در ميان كشورهاي «جهان جنوب» (كشورهاي در حال توسعه) و تضعيف قابليت اتحاديه اروپا براي تاكيد بر مصوبات حقوق بشري در توافق‌هاي بين‌المللي شود. بورل درخصوص به شهادت رسيدن مردم غزه در حملات رژيم صهيونيستي گفت: اتحاديه اروپا بايد درقبال اين مساله «اظهار همدردي بيشتري مي‌كرد.» مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا، اين اظهارنظرها را ضمن سفر پنج روزه به غرب آسيا شامل سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين، بحرين، قطر و اردن مطرح كرد. بورل در جريان اين سفر، در ديدار با رهبران عربي و فعالان جامعه مدني فلسطين شنيد كه آنها از اينكه اتحاديه ۲۷ كشوري اروپا همان استانداردهاي
اعمال شده در قبال جنگ روسيه و اوكراين را درقبال جنگ رژيم صهيونيستي عليه غزه اعمال نكرده‌اند، گلايه كردند. جوزپ بورل خاطرنشان كرد: «همه آنها واقعا از اينكه موضع اتحاديه اروپا يك‌طرفه بوده، انتقاد كردند.»

پيشنهاد صلح ارمنستان به جمهوري آذربايجان

وزارت امور خارجه ارمنستان به آذربايجان پيشنهاد داد تا نشست كميسيون‌هاي تعيين حدود در مرزهاي دولتي را برگزار كند. به گزارش آسوشيتدپرس، وزارت خارجه ارمنستان ديروز در بيانيه‌اي اعلام كرد: طرف ارمني بار ديگر با تاكيد بر اراده سياسي خود براي تلاش جهت عادي‌سازي روابط با آذربايجان و برقراري صلح و ثبات در قفقاز جنوبي تاكيد مي‌كند. وزارت ‌خارجه ارمنستان يادآور شد درحالي كه ارمنستان پس از دريافت آخرين پيشنهادات آذربايجان، در حال بررسي آنها بود و با وجود بحران انساني كه به دليل محاصره شديد قره‌باغ كوهستاني روز به روز تشديد مي‌شود، آماده ادامه مذاكرات بر سر پيش‌نويس توافقنامه صلح بود. در اين بيانيه اشاره شده است كه طرف ارمني به كار روي متن توافقنامه ادامه داده و آماده است طي جلسات پيشنهادي آن را به آذربايجان تحويل دهد.

نخستين ماهواره جاسوسي كره‌شمالي در مدار زمين

كره‌شمالي بامداد چهارشنبه ۲۲ نوامبر به وقت محلي اعلام كرد كه نخستين ماهواره جاسوسي خود را با موفقيت در مدار قرار داده است. پيونگ‌يانگ در ادامه اعلام كرد كه اين كشور براي مقابله با «تحركات نظامي خصمانه دشمنان»، به دنبال پرتاب ماهواره‌هاي جاسوسي بيشتر است. دو تلاش پيشين كره‌شمالي براي پرتاب موشك‌هاي حامل ماهواره‌هاي جاسوسي به دلايل فني شكست خورده بودند.برخي تحليلگران بر اين نظرند كه قرار دادن موفقيت‌آميز اين ماهواره جاسوسي در مدار، به‌طور قابل‌توجهي توانايي‌هاي نظامي كره‌شمالي را بهبود مي‌بخشد، به گونه‌اي كه داده‌هاي حياتي براي هرگونه درگيري نظامي با دشمنانش را در دسترس اين كشور قرار مي‌دهد.

كاهش بي‌سابقه سرمايه‌گذاري چين در اوراق قرضه امريكا

حجم سرمايه‌گذاري چين در اوراق قرضه و اسناد خزانه‌داري ايالات‌متحده در سپتامبر گذشته به ۷۷۸.۱ ميليارد دلار كاهش يافت كه اين بيشترين كاهش از تابستان ۲۰۰۹ بوده است. طي يك سال و نيم گذشته، پكن به شكلي نظام‌مند سرمايه‌گذاري در بدهي‌هاي دولت ايالات‌متحده را كاهش داده و بيش از ۲۶۰ ميليارد دلار از اين اوراق را در دوره فوق برداشت كرده است. كارشناسان اين اقدام چين را به عوامل متعددي ازجمله نگراني‌هاي مرتبط با تحريم‌ها، به ويژه پس از مسدود كردن نزديك به نيمي از ذخاير بين‌المللي روسيه توسط غرب و افزايش نرخ بهره در ايالات‌متحده نسبت دادند. براساس داده‌هاي وزارت خزانه‌داري ايالات‌متحده، سرمايه‌گذاري چين در اوراق قرضه دولتي ايالات‌متحده در سپتامبر گذشته به ۷۷۸.۱ ميليارد دلار رسيد، در مقايسه با آگوست گذشته كه ۸۰۵.۴ ميليارد دلار ثبت شده و در اوايل سال جاري ميلادي هم سرمايه‌گذاري پكن ۸۵۹.۳ ميليارد دلار بوده است. چين پس از ژاپن رتبه دوم در فهرست سرمايه‌گذاران عمده در اوراق قرضه و اسناد خزانه‌داري ايالات‌متحده قرار دارد. ژاپن در سپتامبر گذشته ۱۰۸۷.۷ ميليارد دلار در اوراق قرضه دولتي امريكا سرمايه‌گذاري كرد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون