• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5636 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۲ آذر

خاوير ميلي كيست؟

ظهور ترامپ آرژانتيني!

انتخاب خاوير ميلي، اقتصاددان «اولترا ليبرال» آرژانتين به عنوان رييس‌جمهوري جديد اين كشور، استقبال چهره‌هاي سياسي جنجالي همچون دونالد ترامپ، رييس‌جمهور پيشين ايالات متحده و ژايير بولسونارو، رييس‌جمهور پيشين برزيل را در پي داشت. ترامپ در شبكه اجتماعي «تروث سوشال» ضمن تبريك به ميلي نوشت كه به او افتخار خواهد كرد و اينكه خاوير ميلي مي‌تواند كشورش را متحول كند.
به گزارش يورونيوز، ژايير بولسونارو نيز كه ديدگاه‌هاي راست افراطي دارد، نوشت كه با انتخاب خاوير ميلي «اميد به منطقه بازگشته است» و ابراز اميدواري كرد كه بار ديگر بادهاي خوبي به سمت ايالات متحده و برزيل برسد و صداقت، پيشرفت و آزادي بازگردد. يكي ديگر از شخصيت‌هايي كه از اين پيروزي استقبال كرد، ايلان ماسك، ميلياردر امريكايي بود كه در شبكه «ايكس» نوشت: «رفاه در انتظار آرژانتين است.» نتايج رسمي شمارش آراي دور دوم انتخابات رياست‌جمهوري آرژانتين روز يكشنبه اين هفته نشان داد كه خاوير ميلي توانسته است با كسب ۵۵.۹۵ درصد آراي ريخته‌شده به صندوق‌ها، از رقيب خود سرجيو ماسا (وزير اقتصاد) پيشي بگيرد و به اين ترتيب از ۱۰ دسامبر قدرت اجرايي را در اين كشور واقع در امريكاي جنوبي از آن خود كند. اگرچه او بارها در جريان مبارزات انتخاباتي‌اش با دونالد ترامپ مقايسه شده بود، اما هنوز روشن نيست كه سياست خارجي او به ويژه در قبال دولت دموكرات ايالات متحده چگونه خواهد بود؟ به ويژه آنكه آنتوني بلينكن، وزير خارجه امريكا نيز با استقبال از «مشاركت قوي و برگزاري مسالمت‌آميز» انتخابات آرژانتين «پيروزي خاوير ميلي» را تبريك گفته است. مرد ملقب به «ترامپ آرژانتيني» با موهاي ژوليده و خط ريش چكمه‌اي، در واقع يك اقتصاددان ۵۳ ساله با گرايش راست افراطي است كه پيش از ورود به عرصه سياست، به عنوان يك اقتصاددان در يكي از شركت‌هاي تجاري بزرگ آرژانتين كار مي‌كرد. آغاز حضور خاوير ميلي در عرصه سياسي آرژانتين به سال ۲۰۲۱ ميلادي برمي‌گردد؛ يعني زماني كه او حزب پيشرفت آزادي (La Libertad Avanza) را در جولاي تاسيس كرد و سپس به عنوان نماينده وارد پارلمان اين كشور در بوينس‌آيرس شد.
خاوير ميلي پيش از آن، عمدتا به عنوان يك اقتصاددان «آناركو‌- سرمايه‌دار» شناخته مي‌شد و گاه در تلويزيون اين كشور از ديدگاه‌هايش دفاع مي‌كرد.
تا همين اواخر، تقريبا هيچ كارشناس سياسي باور نداشت كه او شانسي براي تبديل شدن به رييس‌جمهور دومين اقتصاد بزرگ امريكاي جنوبي داشته باشد و به همين دليل وقتي در ماه آگوست، خاوير ميلي در مرحله اول انتخابات رياست‌جمهوري آرژانتين به پيروزي رسيد و به مرحله دوم راه يافت، شگفتي بسياري را برانگيخت. خاوير ميلي در اين مدت در شبكه‌هاي اجتماعي بسيار فعال بود و همزمان، با سخنراني‌هاي آتشين درباره شايسته‌سالاري، در ميان راي‌دهندگان جوان كه از احزاب سنتي كشور و فقر و تورم فزاينده آن سرخورده شده بودند، بسيار محبوب شد. او مقابل حاميانش عمدتا در ظاهر يك «شو من» پديدار مي‌شد و براي دفاع از ايده‌هايش از استفاده از هر نوع اصطلاح و عبارت و ناسزايي هراس نداشت و حتي از نشان دادن «اره برقي» به عنوان نمادي از قلع و قمع‌هايي كه قصد داشت در صورت رسيدن به قدرت در بخش‌هاي دولتي و اجرايي انجام دهد، ابايي نداشت. او اعلام كرده است كه اجراي برنامه‌هايش مستلزم حذف نيمي از وزارتخانه‌هاي دولتي از جمله بهداشت و آموزش است. خاوير ميلي كه به دليل ظاهر موهايش خود را «شير» مي‌نامد، ايده‌هايي بسيار جنجالي دارد؛ از كاهش قوانين كار و در مقابل گسترش خصوصي‌سازي گرفته تا پايان دادن به سيستم حمايت‌هاي اجتماعي در اين كشور كه از نظر او عامل اصلي «كسري بودجه» در آرژانتين بوده است. او بارها گفته است كه تنها راه براي پايان دادن به تورمي ۱۴۰ درصدي، جلوگيري از ادامه چاپ پول توسط سياستمداران است. خاوير ميلي معتقد است كه آموزش‌هاي جنسي توطئه‌اي ماركسيستي براي از بين بردن خانواده است، طرفدار «دلاري شدن» كشورش يعني جايگزيني پول ملي (پزو) با پول امريكاست، مي‌خواهد فروش اسلحه را آزاد كند و حتي به باز كردن بازاري براي فروش اعضاي بدن فكر كرده است. خاوير مايلي همچنين بارها مخالفت خود را با سقط جنين كه مدت سه سال است در آرژانتين قانوني شده، تكرار كرده و حتي برگزاري يك همه‌پرسي را براي لغو اين قانون پيشنهاد كرده است. ديدگاه‌هاي جنجالي او به اين موارد ختم نمي‌شود؛ او در جريان مناظرات انتخاباتي خود، رقم پذيرفته شده ۳۰ هزار كشته و ناپديد شده در دوران ديكتاتوري آرژانتين (۱۹۷۶ تا ۱۹۸۳ ميلادي) را رد و ادعا كرد كه تعداد قربانيان كمتر از ۹ هزار نفر است. خاوير ميلي همچنين به‌شدت مسووليت انسان در قبال تغييرات آب و هوايي را رد مي‌كند و در اين زمينه نيز ديدگاهي مشترك با دونالد ترامپ و ژايير بولسونارو، روساي جمهور سابق ايالات متحده و برزيل دارد. رفتار شوكه‌كننده او حتي تا توهين به پاپ فرانسيس، رهبر آرژانتيني كليساي كاتوليك نيز پيش رفت و در پيام‌هاي انتخاباتي‌اش نيز بر اين شعار تاكيد داشت كه از تغيير نترسيد. خاوير ميلي علاقه‌مند به صحبت درباره دوران كودكي‌اش نيست و تنها عضوي از خانواده كه با او رابطه نزديكي دارد خواهرش كارينا ميلي است كه كمپين انتخاباتي او را اداره مي‌كرد. خاوير بارها خواهرش را «رييس» خود و معمار به قدرت رسيدنش توصيف كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون