• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5636 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۲ آذر

كنايه جلال چراغپور به شرايط تيم ملي در گفت‌وگوي اختصاصي با «اعتماد»:

با اين روش فقط در بازي‌هاي تداركاتي كه خودتان انتخاب مي‌كنيد، پيروز مي‌شويد

تيم‌ ملي هنوز با بازيكنان كي‌روش بازي مي‌‌كند كه براي آسيا شناخته‌شده هستند

روزبه ‌ دلاور

كارشناس فوتبال كشورمان بعد از تساوي دو بر دوي ملي‌پوشان مقابل ازبكستان مي‌گويد اگر مي‌خواهيم در جام ملت‌هاي آسيا موفق شويم يا بايد شكل و سبك بازي تيم‌ ملي عوض شود يا بازيكنان جديد به تيم اضافه شوند، در غير اين صورت تنها مي‌توانيم مقابل تيم‌هايي برنده شويم كه خودمان براي بازي‌هاي دوستانه انتخاب مي‌كنيم!

به گزارش «اعتماد»، تيم ‌ملي فوتبال كشورمان در دومين مسابقه‌اش در بازي‌هاي انتخابي جام‌جهاني درحالي كه دو بر صفر از ازبكستان پيش بود در نهايت به نتيجه دو-دو‌ مساوي رضايت داد. شاگردان ‌امير قلعه‌نويي ‌در ‌نيمه ‌دوم‌ بازي‌ ضعيفي را به نمايش‌ گذاشتند. باتوجه به آمادگي كه تيم‌هايي همچون ژاپن و كره و عربستان دارند به نظر كار دشواري براي بازي‌هاي جام‌ ملت‌هاي آسيا خواهيم داشت.
اما پس از پايان بازي سرمربي تيم‌ ملي از عملكرد ملي‌پوشان انتقاد كرد و اعتقاد داشت بازيكنان‌ حريف با قلب‌شان بازي كردند و بازيكنان ما در زمين راه مي‌رفتند! ميانگين سني ‌بالاي ‌بازيكنان تيم ملي هم يكي از ضعف‌هاي تيم ملي است كه اهالي فن‌ معتقدند اين به سياست‌هاي سرمربي تيم‌ملي برمي‌گردد و اگر تركيب تيم ملي جوان‌تر مي‌شد و بازيكنان باانگيزه در اردو حضور داشتند، مي‌توانستند بيشتر كمك‌حال قلعه‌نويي باشند. جلال چراغپور يكي از كارشناسان‌ قديمي فوتبال كه قبل از بازي تيم ملي مقابل ازبكستان گفته بود تيم‌ ملي مقابل تيم‌هايي كه سرعتي بازي كنند دچار مشكل خواهد شد پس از اين مسابقه به خبرنگار اعتماد گفت: اتفاقي كه در تيم‌ ملي در حال رخ دادن است و نوع فوتبالي كه در حال بازي كردن هستند يك فوتبال آناليز شده براي تمام‌ حريف‌مان است. در آسيا فوتبال ايران را مي‌شناسند. دليلش هم اين است كه هشت سال كي‌روش يك‌جور بازي كرده و دقيقا با همين بازيكنان هم بازي كرده است. در واقع ما براي اينكه فوتبال‌مان را خيلي به حريف معرفي نكنيم يا خيلي روشن بازي نكنيم كاري انجام ‌نداديم. مثل جنگ مي‌ماند! وقتي مي‌گويند جنگي فرسايشي شده يعني چه؟ يعني دو نيروي مقابل هم حرف تازه‌اي براي هم ‌ندارند. اين مي‌شود فرسايشي. فوتبال ما هم در آسيا حرف تازه‌اي ندارد. 
چراغپور درخصوص راهكار برون‌رفت از اين شرايط به «اعتماد» گفت: ۱- سيستم خودمان را تغيير دهيم و از سيستم مدرن‌تر استفاده كنيم ۲- بياييم سبك بازي‌مان را عوض كنيم يعني از با طمأنيه بازي كردن، پاس رو به عقب دادن و ضرب توپ اضافي پرهيز كنيم و به جاي آن ريتم و سرعت بازي را تغيير دهيم. ۳‌- بايد بازيكنان خودمان را مدرن كنيم، چطور؟ اگر از نسل جديد بازيكن انتخاب كنيم خود به خود هر ده سال يك‌بار بازيكنان مدرن‌تر بازي مي‌كنند. چرا؟‌ چون تلويزيون نگاه مي‌كنند و با فوتبال دنيا آشنا هستند يا پلي استيشن بازي مي‌كنند و اينها به ذهن نسل جديد كمك مي‌كند تا فوتبال مدرن‌تري را به نمايش بگذارند. 
كارشناس فوتبال كشورمان ادامه داد: تيم ملي ما مدرنيزه نيست و با همان ده بازيكني بازي مي‌كند كه ده سال يا هشت سال و شش سال پيش بازي مي‌كردند. حتي اگر نبوغ فوتبالي داشتيم تا حالا همه متوجه مي‌شدند چطور بازي مي‌كنيم چه برسد به اينكه خيلي عادي هم بازي مي‌كنيم. از طرفي سن بازيكنان به قدري بالا رفته كه ديگر از حريف مستقيم نمي‌توانند فرار كنند و مي‌خواهند از طريق پاس دادن از حريف عبور كنند خب براي پاس دادن هم بايد جابه‌جا شوند و اين جابه‌جايي‌ها دوندگي آنها را مي‌برد بالاي ده كيلومتر و اينها نمي‌توانند بالاي ده كيلومتر بدوند.
چراغپور با اشاره به صحبت‌هاي قلعه‌نويي پس از بازي با ازبكستان كه از بازيكنان انتقاد كرده بود، افزود: همان‌طور كه مربي تيم ملي گفت اينها وقتي مي‌خواهند بازي كنند راه مي‌روند. خب نكته اول، راه مي‌روند بازي مي‌كنند، نكته دوم، ده سال باهم هستند و چيز جديدي ندارند. نكته بعدي سن و سال بالاي ۳۳ و ۳۴ سال است. خب چطور مي‌خواهند ببرند؟ فاكتورهاي بردن يكي سرعت است و يكي شدت بازي و يكي سرعت بازي و ديگري سن پايين و جابه‌جايي است و نكته بعدي پاس‌هاي غيرقابل پيش‌بيني است. تيم ملي ما پاس‌هايش قابل پيش‌بيني است، سرعت‌شان هم كه پايين است و سن‌شان هم كه بالاست و هشت سال است كه يك جور بازي مي‌كنند و بازيكن جديد هم بين خودتان نمي‌آورديد. با اين روش مگر در بازي‌هاي تداركاتي كه خودتان انتخاب مي‌كنيد پيروز شويد! 
سرمربي اسبق تيم ملي تصريح كرد: اگر يك تيم مربي كلاسيك داشته باشد و در مقابل ما قرار بگيرد و اين اطلاعات را به او بدهيد خب جلوي ما بازي مي‌كند. چيز خيلي مهمي هم نيست. وقتي شما اطلاعات تيم را داريد مي‌توانيد به موفقيت برسيد.
 از چراغپور پرسيديم اطلاعات تيم چيست كه وي پاسخ داد: به قول خوزه مورينيو چهارتاست؛ يك) وقتي اولش توپ را مي‌گيري. دو) وقتي اولش توپ را از دست مي‌دهي. سه) وقتي درازمدت توپ داري. چهار) وقتي درازمدت توپ نداري. همين چهارتا مي‌شود فوتبال! در همه اينها ما ده سال ثابت هستيم. بازيكنان‌‌مان هم ثابت هستند خب با چه كسي مي‌خواهيد ببريد؟

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون