• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5636 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۲ آذر

آيا زمان مقابله با مافياي ورزش رسيده؟

بحث مافياي ورزشي روز گذشته در صحبت‌هاي رهبر انقلاب مورد اشاره قرار گرفت. اين نشان مي‌دهد مساله مافياي ورزشي تا چه حد اهميت دارد و آنچه رسانه‌ها و دلسوزان ورزش در سال‌هاي گذشته بارها و بارها موردانتقاد قرار دادند بيراه و آن‌طور كه برخي مسوولان مي‌گويند صرفا سياه‌نمايي و سهم‌خواهي نبوده است. اتفاقا آنهايي كه هميشه از وجود اين مافياي ورزشي سود مي‌برند همان‌هايي هستند كه هر بار با كلمه مافيا روبه‌رو مي‌شوند پشت نام ايران و نظام سنگر مي‌گيرند و مي‌گويند سياه‌نمايي نكنيد!
حال كه احتمالا ديگر كسي نمي‌تواند مدعي شود ما چيزي به نام مافياي ورزش نداريم و صرفا يك‌سري تفاوت سليقه‌ها در اداره امور است، مي‌توان از اين مرحله عبور كرد و رفت سر وقت مصاديق آن. البته اگر گوش شنوا و عزم راسخي براي مبارزه با اين اژدهاي چند سر وجود داشته باشد. 
گرچه نگاهي حتي گذرا به مطبوعات در چند سال گذشته به صورت مشخص دست مافياي ورزش را  رو مي‌كند يا دست‌كم سرنخ‌هايي براي پيگيري دراختيار تصميم‌گيرندگان قرار مي‌دهد بازهم مي‌توان به صورت اجمالي نكاتي را براي شناسايي اين افراد برشمرد. 
براي پيدا كردن مافياي ورزش نياز به اقدامات خيلي بزرگ نيست. اول از همه كافي است آنهايي كه پيگير ماجرا هستند نگاه كنند ببينند كدام گروه‌ها و افراد به صورت دسته جمعي از اين ورزش به آن ورزش مي‌روند. كدام گروه‌ها سال‌هاست در راس يك فدراسيون حضور دارند و حتي اگر زماني به دلايل مختلف كنار مي‌روند دوباره به هر زحمتي كه شده خودشان را برمي‌گردانند. كافي است سري به انتخابات‌هاي رشته‌هاي ورزشي بزنند و ببينند چطور ردصلاحيت‌ها يا سوءاستفاده از قوانين راه را براي موفقيت عده‌اي خاص باز مي‌كند. براي پيدا كردن مافياي ورزش كافي است مشخص شود كجا پول زياد جابه‌جا مي‌شود و چرا بخش عمده‌اي از اين پول به جيب كساني مي‌رود كه دست‌اندركار نيستند. نهادهاي نظارتي اگر ببينند چه اشخاصي كنار ورزشكاران از مزاياي مشخص شده براي قهرمان‌ها استفاده مي‌كنند، پاداش‌ مي‌گيرند و به دور دنيا سفر مي‌كنند به راحتي مافيا را شناسايي مي‌كنند. 
مافياهاي ورزشي همان‌هايي هستند كه با نهادهاي مختلف قدرت و ثروت در ارتباط هستند و مي‌توانند روساي فدراسيون‌ها، مربيان و ورزشكاران را جابه‌جا كنند، آدم‌هاي موفق را كنار بگذارند و مهره‌هاي خودشان را تحميل كنند. همان‌هايي كه خلاف مي‌كنند اما هستند و انگار هيچ كس نمي‌تواند آنها را كنار بگذارد. افرادي كه باعث مي‌شوند هزاران هزار استعداد ناب در اين كشور سرخورده شوند و افرادي معمولي و بعضا بي‌استعداد به رده‌هاي بالا برسند. چه در حوزه مديريت ورزش و چه در حوزه ورزشكاران و مربيان. همان‌هايي كه به همه فهماندند اگر با ما باشيد پيشرفت مي‌كنيد و اگر با ما نباشيد يا عليه ما اقدامي كنيد حذف‌تان مي‌كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون