• ۱۴۰۳ يکشنبه ۷ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5637 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۴ آذر

به بهانه سُر خوردن ركورد ده برد پياپي از دست ژنرال

داستان امير اسكندري و ركورد عجيب اسكوچيچ

گروه ورزش

مساله ركورد پيروزي متوالي يا تعداد بازي بدون شكست تبديل به يك مناقشه شده است. به‌طور مشخص و محسوسي فدراسيون فعلي تلاش زيادي كرد كه ركورد ده بازي پياپي برنده شدن را به نام خود ثبت كند كه با تساوي تيم ملي مقابل ازبكستان ناكام ماند.

در چند روز گذشته كارشناسان زيادي در اين رابطه اظهارنظر كردند. مثلا اكبر محمدي مديرعامل سابق پيكان كه سابقه نشستن روي نيمكت تيم ملي جوانان را هم دارد در مقايسه ركورد بردهاي متوالي امير قلعه‌نويي با تيم ملي با دراگان اسكوچيچ گفت نمي‌توان اين دو را با هم مقايسه كرد چرا كه نتايج اسكوچيچ در بازي‌هاي رسمي بود و نتايج قلعه‌نويي در بازي‌هاي دوستانه. روز قبل‌تر آن جلال چراغپور سرمربي سال‌هاي دور ايران نيز به روزنامه اعتماد گفته بود تيم ملي فقط مقابل تيم‌هايي كه خودش انتخاب مي‌كند براي بازي تداركاتي برنده مي‌شود!
همين حواشي و اظهارنظرها جرقه‌اي شد براي اينكه بردهاي دوران اسكوچيچ را بار ديگر از منظري متفاوت بررسي كنيم.
اسكوچيچ زماني روي نيمكت تيم ملي نشست كه ايران شانسي در حد صفر براي صعود به جام ملت‌هاي آسيا و دور دوم انتخابي جام جهاني داشت. ايران بايد در بحرين چهار بازي خود را مي‌برد كه دو تا از اين بازي‌ها برابر ميزبان و عراق بود. ايران هرگز در منامه بحرين را نبرده بود و از آخرين بردش مقابل عراق 15 سال مي‌گذشت. اسكو و شاگردانش آن چهار بازي را بردند و در سه بازي بعدي در دور دوم انتخابي جام جهاني نيز برنده از زمين خارج شدند و تنها كره بود كه در تهران با نتيجه يك بر يك ايران را متوقف كرد. پيش از اين بازي‌ها اسكوچيچ سه بازي دوستانه را با تيم ملي برده بود و اين تبديل شد به ركورد جاودانه و احتمالا غير قابل عبور «10 برد» پياپي كه 7 تاي آن در بازي‌هاي رسمي بود. اسكوچيچ بعد از بازي كره دوباره روند بردهاي خود را از سر گرفت و 4 بازي پياپي را برد تا در سئول مقابل كره جنوبي شكست خورد. البته در آن مقطع فدراسيون هم دستخوش تغيير شده بود.
بزرگ‌ترين حاشيه آن زمان تيم ملي منسوب كردن موفقيت‌هاي ملي‌پوشان به مسائل ماورالطبيعه بود. منتقدان فدراسيون مي‌گفتند تيم ملي جادوگر دارد و رييس وقت فدراسيون از «معجزه خدا»، «خوبان عالم» و «دعاي مقربين درگاه الهي» مي‌گفت. نتايج هم به اندازه كافي عجيب و غريب بود كه بستري بشود براي چنين بحث‌هايي. از آن سمت وقتي ماجراي عزل در فدراسيون رقم خورد دور باخت‌هاي اسكوچيچ شروع شد و كي‌روش هم نتايج بدي با تيم ملي گرفت. در نهايت امير قلعه‌نويي هم با وجود همه شانس‌هايي كه براي ثبت اسمي ركورد اسكوچيچ داشت و در حالي كه اين ركورد را توي مشتش مي‌ديد، به يك باره در يك نيمه دو گل از ازبكستان خورد تا ركورد ده برد پياپي دست نخورده باقي بماند. 
آن زماني كه عزيزي خادم رييس فدراسيون بود و تيم ملي با اسكوچيچ مي‌تاخت و توانست سريع‌ترين و ارزان‌ترين صعود تاريخ را براي كشور رقم بزند، نام فردي در رسانه‌ها مطرح شد: امير اسكندري يا به اختصار در تيتر رسانه‌ها الف الف! آنهايي كه با فدراسيون مشكل داشتند، مي‌گفتند الف‌الف جادوگر است و به برد تيم ملي كمك مي‌كند. هرچند اين ادعا خيلي زود فروكش كرد چرا كه منتقدان نه نشاني از اين فرد داشتند نه حتي او را ديده بودند نه مدركي داشتند. هيچ‌وقت هم هيچ فردي اطراف تيم ملي يا هتل ملي‌پوشان ديده نشد. با اين وجود خود رييس فدراسيون وجود اين فرد را تاييد كرد و اتفاقا اظهاراتي به زبان آورد كه خيلي جنجالي شد! او در مصاحبه با اعتمادآنلاين گفت به وجود امير اسكندري افتخار مي‌كنم. عزيزي خادم در مورد امير اسكندري گفت: «اگر كلمه‌اي بالاتر از افتخار پيدا مي‌كردم در كنار اسم ايشان مي‌گذاشتم. ايشان از نظر انساني و اخلاقي و ديگرخواهي جوري است كه كلمه‌اي بالاتر از افتخار برايشان پيدا نمي‌كنم. به دليل اينكه كارش و توصيه‌اش به اخلاق و گذشت و بخشش است.» او در پاسخ به اين سوال كه منظورش از خوبان عالم امير اسكندري بوده؟ پاسخ داد: «بله و افرادي كه اين صفات را دارند. هر كسي اين صفات را دارد خوبان عالم است. ولي من الان به‌طور مشخص راجع به ايشان حرف زدم.» و سپس در واكنش به اين پرسش كه آيا از اين شخص كمك خواستي براي موفقيت تيم ملي؟ گفت: «من در همه امورات زندگي‌ام از ايشان كمك مي‌خواهم چرا فقط فوتبال؟»
اين روزها بحث ركوردهاي تيم ملي و بردهاي پياپي اسكوچيچ و سُر خوردن اين ركورد از دست امير قلعه‌نويي داغ است. موفقيت‌هاي تيم ملي معمايي است كه هرچه از آن مي‌گذرد عجيب‌تر مي‌شود. آيا واقعا مسائل ماورالطبيعه توي فوتبال وجود دارد؟ آيا امير اسكندري روي نتايج تيم ملي تاثير مي‌گذاشت؟ خود رييس فدراسيون به صراحت مي‌گويد خوبان عالم (امير اسكندري) در بردهاي اسكوچيچ اثرگذار بوده اما اين حرف مخالفاني هم دارد. از آن طرف همه مي‌دانيم بحث جادوگري هم منتفي است وگرنه الان هند قهرمان جهان شده بود! به نظر مي‌رسد اين همچنان به عنوان يك معماي مرموز در تاريخ فوتبال ايران باقي خواهد ماند. 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون