• ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5637 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۴ آذر

انتقاد تند ايران از گزارش اخير رييس آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي

لحن خود را اصلاح كنيد!

احسان لطيفي: ايران در پاسخ به گزارش اخير مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در يادداشتي تاكيد كرد: آژانس تضمين صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌اي ايران را به فعاليت‌هاي غيرهسته‌اي پيوند ندهد. به نوشته نورنيوز، در اين يادداشت آمده كه تورقوزآباد مكان صنعتي است و جابه‌جايي كانتينرها در چنين مكاني تنها مدرك آژانس است كه نمي‌توان آن را مبناي محكمي براي هرگونه ادعا درنظر گرفت. همزمان تهران لحن و نگارش گزارش رافائل گروسي را به چالش كشيده و از رييس آژانس هسته‌اي خواسته تا در گزارش‌هاي بعدي اين لحن را اصلاح كند. ايران تاكيد كرده كه حق حاكميت خود را براي اعتراض به لغو انتصاب بازرسان آژانس، نه تنها در زمان پيشنهاد انتصاب، بلكه در هر زمان ديگري پس از انتصاب آنها محفوظ مي‌دارد.

رافائل گروسي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي روز چهارشنبه ادعا كرد كه تصميم ايراني مبني بر ممانعت از نظارت آژانس بر برنامه هسته‌اي اين كشور، «ضربه‌اي بسيار جدي» به توانايي آژانس براي انجام وظايفش وارد كرده است.

او درحالي كه از ذكر اعداد يا اسامي خاص خودداري كرد، با اتهام به ايران مدعي شد كه ايران بازرساني را از نظارت بر برنامه هسته‌اي خود باز داشته كه تجربه و مهارت زيادي در اين زمينه دارند و آماده‌سازي چنين بازرساني زمان زيادي خواهد برد. گروسي همچنين از گفت‌وگوهاي آتي با محمد اسلامي، رييس سازمان انرژي اتمي كشور خبر داد.

اين ادعاها پس از آن مطرح شد كه هفته گذشته، گزارش محرمانه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اين ادعا را مطرح كرد كه ايران همچنان چندين بازرس اين سازمان را از نظارت بر برنامه هسته‌اي خود منع كرده و خلوص و مقدار ذخاير اورانيوم خود را به سطح گريز هسته‌اي رسانده است. ايران بارها تاكيد كرده كه برنامه هسته‌اي‌اش صلح‌آميز بوده و قصد استفاده از آن در زمينه‌هايي مانند پزشكي و كشاورزي و صعنت را دارد.

ماه سپتامبر، ايران گروسي را از تصميم خود مبني بر منع چندين بازرس آژانس از نظارت بر برنامه هسته‌اي خود مطلع كرد. وزارت امور خارجه ايران اين اقدام را واكنشي به تلاش امريكا و سه كشور اروپايي براي سوءاستفاده از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي «جهت اهداف سياسي‌شان» مرتبط دانست.

نمايندگان ايالات‌متحده و اتحاديه اروپا در آژانس نيز ادعاهاي خود عليه برنامه هسته‌اي ايران را تكرار كردند. كشورهاي فرانسه، آلمان و بريتانيا ضمن تشكر از رافائل گروسي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، از اين سازمان به دليل گزارش‌هايش از برنامه هسته‌اي ايران تقدير كردند. اين سه كشور از مديركل خواستند كه شوراي حكام را در جريان تمام فعاليت‌ها و تحولاتي كه به توضيح از سوي ايران نياز دارند، قرار دهد و همزمان شروطي را براي بازگشت به برجام و لغو تحريم‌ها مطرح كردند: شروطي ادعايي چون توقف توليد اورانيوم با خلوص بيش از ۳.۶۷درصد، آغاز كاهش ذخاير اورانيوم خلوص بالاتر و بازگشت به محدوديت‌هاي قبلي در مورد تحقيق و توسعه، توليد، نصب و استفاده از سانتريفيوژها. تروييكاي اروپايي مدعي‌اند كه اين گام‌ها به بازگرداندن شفافيت كمك كرده و به بازسازي اعتماد ضروري بين ايران و جامعه بين‌المللي كمك مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون