• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5639 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۶ آذر

نگاهي به اتفاقات بعد از بازي استقلال و ذوب‌آهن

ديوار كوتاه خبرنگاران و فرافكني مربيان آبي!

علي ولي‌اللهي

هميشه بهانه‌اي پيدا مي‌شود براي حمله به خبرنگاران. بدون اينكه كسي ذره‌اي تلاش براي خويشتنداري بكند. هميشه مقصر خبرنگار است. چرا اينجا هستي؟ چرا اين سوال را پرسيدي؟ چرا اين موضوع را پيگيري كردي؟ بعد هم نوبت برخوردهاي قهري از راه مي‌رسد. فرقي هم نمي‌كند طرف چه كسي است. يك سياستمدار يا يك بازيگر. يك مديركل يا فوتباليست لاليگايي!

بعد از بازي استقلال و ذوب‌آهن جواد نكونام به سمت يك تصويربردار رفت، گوشي‌اش را از روي گوش او برداشت، او را تاچ كرد و با الفاظي كه ما نمي‌شنيديم و خود تصويربردار مي‌گويد فحاشي ناموسي بوده شروع كرد به حرف زدن. بعد علي سامره و سپس محمد نوازي انگار كه توي محل‌شان دعوا شده خودشان را رساندند و با دست و سر و زبان بدن شروع كردند به تحت فشار قرار دادن خبرنگار. تصاوير ثبت شده از چهره سامره و نوازي و سرمربي استقلال يعني جواد نكونام به شكل مشخصي گوياي ذهن آنهاست. اينكه تو به چه حقي جلوي ما ايستادي؟ تو چه كاره هستي؟ تو در سطح ما نيستي. ما فوتباليست  بوده‌ايم!
بعد از بازي مصاحبه‌هاي فرافكنانه مربيان استقلال شروع شد. جواد نكونام در كنفرانس خبري شركت نكرد و از آن طرف خبرنگاران هم استقلال را تحريم كردند. علي سامره چند دقيقه مقابل دوربين‌ها و ميكروفن‌ها ظاهر شد و بعد با عصبانيت آنجا را ترك كرد و محمد نوازي در مصاحبه با سايت‌هاي ورزشي اظهاراتي عجيب بر زبان آورد. محمد نوازي گفت: «آقاي فيلمبردار كه باعث اذيت و آزار كادرفني و نيمكت‌نشينان استقلال شد، هوادار تيم خاصي است كه تصاويرش بلافاصله منتشر شد. واقعا جاي تاسف دارد فردي كه طرفدار تيم خاصي است و براي بازيكنان و كادر فني استقلال كري مي‌خواند به عنوان فيلمبردار پخش زنده فعاليت كرده و چنين حاشيه زشتي به وجود مي‌آورد. اين فرد نبايد به عنوان فيلمبردار رسانه ملي فعاليت كند و بايد روي سكوها بنشيند و براي تيم محبوبش بوق بزند.»
مربي استقلال ادامه داد: «شنيدم يك عده هم به صورت سازمان يافته و در حمايت از اين فرد گفته‌اند فيلمبرداري اروپايي بوده است! كدام ليگ اروپايي اجازه چنين شيطنتي به يك فيلمبردار هوادار مي‌دهد؟ اگر مورينيو بود با طرف چه كار مي‌كرد؟ ضمن آنكه در خود اصفهان برخي راپورت دادند طرف اجير شده از سوي يك باشگاه خاص بوده و از كجا خط گرفته است! اين باشگاه و اركان آن خجالت نمي‌كشند براي نتيجه گرفتن دست به چنين كارهايي مي‌زنند؟»
انداختن اتفاقات رخ داده به گردن تيم رقيب آن چيزي بود كه در اين درگيري كمتر از هر چيزي انتظارش مي‌رفت. مربي استقلال خواسته با وسط كشيدن پاي پرسپوليس و هواداري كردن ماجرا فضا را به سمت ديگري ببرد ولي از واكنش اهالي فوتبال و رسانه‌ها مشخص است كه موفقيتي در اين راه به دست نياورده و تنها مصرف داخلي داشته است. 
بياييد يك بار ديگر اتفاقات را مرور كنيم. بازي استقلال تمام شده و اين تيم دو امتياز حساس را از دست داده است. يك خبرنگار با دوربين به نيمكت استقلال و مربي اين تيم نزديك مي‌شود. استقلالي‌ها مي‌گويند او كري خوانده و به همين خاطر نكونام رفته نزديك او. از يك سمت ديگر استقلالي‌ها مي‌گويند نكونام از اين عصباني بوده كه چرا اين تصويربردار از محوطه مشخص خود خارج شده! 
البته از آن سمت تصويربردار مورد نظر و همكاران او هم اشاره كرده‌اند اين شيوه نزديك شدن با دوربين به نيمكت تيم‌ها شيوه جديد كاري صداوسيماست كه از روي پروتكل‌هاي روز فوتبال دنيا از نظر پوشش مسابقات برداشته شده و هيچ چيزي غير از اين وجود نداشته  است. 
به هر حال هر كدام از اين دو بوده باشد هيچ گونه مجوزي براي يورش به سمت يك خبرنگار نيست. حتي اگر آن‌طور كه نوازي گفته اين فرد از جانب شخصي اجير شده تا اعصاب كادر فني آبي‌ها را به هم بريزد باز كسي حق ندارد شخصا براي ادب كردن افراد وارد عمل شود. مي‌گويند مربي تحت فشار بوده و بايد به او حق داد! اين حرف چه معنايي مي‌دهد؟ مگر همه مردم هر روز تحت فشار نيستند؟ آيا اين مجوزي براي برخوردهاي قهري به آنها مي‌دهد؟ در دادگاه‌ها آيا ديده شده كسي با دفاعيه «تحت فشار بودم و طرف مقابل هم روي اعصاب من راه مي‌رفت» توانسته باشد مصونيت قضايي بگيرد؟ مربي استقلال يا هر شخص ديگري سالانه چند ميليارد پول مي‌گيرد بابت همين فوتبال، اما نمي‌خواهد عوارض و فشارهاي آن را تحمل كند؟ مگر مي‌شود؟
محمد نوازي مي‌گويد اگر يك خبرنگار به مورينيو نزديك شود او با خبرنگار چه كار مي‌كند؟ نوازي اين سوال را اشتباه مطرح مي‌كند. او بايد بپرسد اگر مورينيو جرات كند با خبرنگار برخورد فيزيكي كند چه بلايي سر يكي از بهترين مربيان جهان مي‌آورند!
اينكه افراد در هر موقعيتي ديواري كوتاه‌تر از خبرنگار پيدا نمي‌كنند بسيار عجيب است. آنهايي كه ادعاي حرفه‌اي بودن دارند، اما بدون ذره‌اي تلاش براي كنترل خود به محض برخورد با چيزي كه انتظارش را نداشته‌اند از كوره در مي‌روند و بعد هزار جور انگ به رسانه مي‌چسبانند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون