• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5641 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۸ آذر

ماجراي باورنكردني دست داشتن رييس فدراسيون فوتبال افغانستان در تباني

او به فارسي داد مي‌زد بگذاريد حريف گل بزند!

خانواده‌ام در كابل در خطر بودند و به‌شدت مي‌ترسيدم

گروه ورزش

بازيكنان سابق افغانستان مدعي هستند كه رييس فوتبال اين كشور در چند تباني براي تغيير نتيجه دست داشته است.

محمد كارگر به خاطر اين بازي‌هاي سال 2008 متهم شد. او اين ادعاها را رد مي‌كند و مي‌گويد افرادي با قصد قبلي او را هدف قرار مي‌دهند.
به گزارش روزنامه اعتماد و به نقل از گاردين، چند بازيكن پيشين افغانستان مدعي شده‌اند كه رييس فدراسيون فوتبال اين كشور به آنها دستور داده است تا دو مسابقه را در يك تورنمنت مردان در مالزي اصطلاحا در بياورند.
جلال‌الدين شريعت‌يار كاپيتان سابق و ايمل ژرووال دروازه‌بان تيم از جمله كساني هستند كه محمد كارگر را متهم كردند. كارگر از ژانويه 2019 رييس فدراسيون فوتبال بود و قبلاً دو دوره مربيگري تيم بزرگسالان را در كارنامه داشت. بازيكنان كارگر را به همكاري در آن تباني متهم كردند. ويلسون راج پرومال و دان تان دو شخص كه براي ترتيب دادن تباني در نتايج بازي با نپال و سيرالئون در تورنمنت مردكا در سال 2008 دست داشتند در سال 2013 توسط اينترپل به عنوان رييس «بزرگ‌ترين و تهاجمي‌ترين سنديكاي تباني در جهان» توصيف شدند.
فيفا در اكتبر 2019، محمد سليم اسرافيل كوهستاني، بازيكن سابق افغانستان و شش بازيكن بين‌المللي ديگر را پس از «تحقيقات چندين ساله» مادام‌العمر محروم كرد. تحقيقاتي كه حول بازي‌هايي متمركز بود كه پرومال، تبهكار اهل سنگاپور، در نتايج آن اعمال نفوذ كرده بود. 
چندين بازيكن كه بخشي از تيم افغانستان بودند، مدعي شده‌اند كه كارگر در يك توطئه با پرومال و همكارش تان در ازاي پرداخت 2500 دلار به هر بازيكن در تورنمنت دوستانه مالزي دست داشته است.
شريعت‌يار و سه بازيكن ديگر تيم كه در آلمان ساكن هستند به گاردين گفتند كه از شركت در تباني ادعايي خودداري كرده‌اند و كاپيتان سابق گفت كه از كارگر درخواست كرده است كه برنامه تساوي 2-2 مقابل نپال در Petaling Jaya را انجام ندهد.
شريعت‌يار گفت: عصر قبل از بازي با بقيه بازيكنان جلسه داشتيم و در مورد اينكه چقدر پول مي‌گيرند بحث مي‌كرديم. كارگر گفت كه اين تمام چيزي است كه مي‌خواهند به دست بياورند و شروع به صحبت در مورد برنامه تباني كردند. دوباره گفتم: «لطفا اين كار را نكنيد. ما در چند سال گذشته پيشرفت كرده‌ايم و براي مسابقات بيشتري واجد شرايط هستيم، اما اگر اين كار را انجام دهيد، ما را دهه‌ها عقب مي‌اندازد.» اما كارگر اصرار داشت كه مثل همه‌چيز خيلي دير شده است. او گفت: «ترتيب كار داده شده است.»
شريعت‌يار مي‌گويد كه از تصميم كارگر براي تباني به قدري عصباني شده بود كه صندلي را در اتاق به سمت مربي پرتاب كرد و از جلسه خارج شد. بازيكن ديگري كه نخواست نامش فاش شود، مدعي شد كه كارگر زماني كه چند بازيكن از شركت در مسابقه امتناع كرده‌اند را تهديد كرده است.
او گفت: «فردا يك بازي وجود دارد و ما بايد براي تساوي 2-2 مقابل نپال بازي كنيم و هر بازيكن 2500 دلار مي‌گيرد.» و من به وضوح به او گفتم: «گوش كن، من با همه بازيكنان ساكن آلمان صحبت كردم و مي‌توانم به شما بگويم كه ما اصلاً نمي‌خواهيم بازي كنيم. ما نمي‌خواهيم در اين موضوع دخالت كنيم.»
او همچنين مرا تهديد مي‌كرد: «اگر اين كار را انجام بدهي ممكن است روي خانواده‌ات در افغانستان تأثير بگذارد.» من پيامش را گرفتم ولي به او گفتم كه ما هنوز نمي‌خواهيم بازي كنيم.
كارگر اين اتهامات را رد كرده و به گاردين گفته است كه هدف «افرادي كه در خارج از افغانستان زندگي مي‌كنند و مي‌خواهند به فوتبال اين كشور آسيب بزنند» قرار گرفته است. او گفت: «اين افراد در مورد تباني بازي صحبت مي‌كنند اما هيچ مدركي عليه من پيدا نكرده‌اند. اكنون آنها من را براي اتفاقات سال 2008 مقصر مي‌دانند. فيفا اين پرونده را بررسي كرده و همه‌چيز پاك شده است.»
ما با فيفا براي اظهارنظر تماس گرفتيم. ژرووال كه تقريباً 20 سال در تيم ملي افغانستان بود و چند بازيكن ديگر، پرومال و تان را در جلسه ديگري كه در اتاق كارگر در روز مسابقه برگزار شد شناسايي كردند. او گفت: «همه بازيكنان به غير از چهار بازيكن آلماني آنجا بودند و مقداري پول روي ميز بود.» هر دو به ما گفتند: «شما بچه‌ها پولدار نيستيد، خانواده‌هاي‌تان منتظرند كه به خانه برگردند و شما بايد براي آنها هديه بخريد» و واقعاً ما را تحت فشار قرار دادند تا پول را‌برداريم. آنها گفتند كه با ما تماس خواهند گرفت و مسابقه ما را كنترل خواهند كرد.
نه پرومال و نه تان به درخواست گاردين براي اظهارنظر پاسخ ندادند. به بازيكنان ساكن آلمان كه از شركت در مسابقه امتناع كرده بودند، گفته شد كه در بازي مقابل نپال روي نيمكت بنشينند. آنها گفتند كه شنيده‌اند كه كارگر دستورات روشني را در نيمه دوم و در جريان بازي صادر كرد. درست پس از اينكه حشمت‌الله باركزي دروازه افغانستان را در دقيقه 62 باز كرد.
شريعت‌يار گفت: «او يك تماس تلفني دريافت كرد و بعد به فارسي در زمين فرياد زد: بگذار حالا گل بزنند!» او ادامه داد: زماني كه بازيكنان ما گل خوردند، همه وانمود كردند كه به خاطر اشتباه كردن از دست يكديگر عصباني شده‌اند. سپس نوبت به گلزني ما رسيد و نپال هم همين كار را كرد. چهار بار اين اتفاق افتاد و نتيجه نهايي 2-2 شد.»
بازيكن ديگر گفت: «ديدنش خيلي منزجر‌كننده بود. تيم در استاديوم بزرگي بازي مي‌كرد كه صفحه نمايش غول‌پيكري داشت و گه‌گاه مي‌شد كارگر را ديد كه با تلفنش با كسي صحبت مي‌كرد. خيلي ارزان بود. بازيكنان از كارگر راهنمايي مي‌خواستند كه چه كار كنند و كاملاً واضح بود كه اين بازي از سوی هر دو طرف دستكاري شده است.»
جرووال گفته است كه بعد از بازي با كارگر صحبت كرده و به او گفته است كه مي‌خواهد اتفاقات را به فيفا گزارش دهد اما مورد تهديد واقع شده است. او گفت: «من خيلي عصباني بودم. در آن زمان تمام خانواده‌ام در كابل بودند و من به‌شدت ترسيده بودم. اگر دهانم را باز كنم، خانواده‌ام در خطر بودند.» بازيكنان همچنين مدعي شده‌اند كه كارگر ترتيب داده بود كه چند روز بعد در بازي دوم خود مقابل تيم زير 20 سال سيرالئون با نتيجه 6-0 شكست بخورد اما حفيظ‌الله قدمي با زدن يك گل از دستورات سرپيچي كرد و بازي با نتيجه 6-1 به پايان رسيد. او ديگر هرگز براي افغانستان بازي نكرد. 
در نوامبر 2016، اسلام اميري، كاپيتان افغانستان، در مقابل ساير اعضاي تيم اعتراف كرد كه در جريان مسابقات در مالزي در تباني بازي شركت كرده است اما هرگز تنبيه نشده است. در بيانيه منتشر شده توسط تيم آمده است: «دليل او اين بود كه او آن زمان يك پسر جوان 15‌‌ساله بود كه در فقر به سر مي‌برد.» او اظهار داشت كه به عنوان يك پسر جوان نمي‌توانست چيزي بگويد، زيرا اين تصميم بزرگ‌ترها بود و او بايد آن را مي‌پذيرفت.
شريعت‌يار همچنين در رسانه‌هاي اجتماعي و در مصاحبه با رسانه‌هاي محلي در افغانستان، اتهامات خود عليه كارگر، كه كارگر همه آنها را تكذيب مي‌كند را به تفصيل بيان كرده بود، اما مي‌گويد كه هيچ كس در جريان تحقيقات فيفا با او تماس نگرفته است. او گفت: «واقعاً فكر مي‌كردم قرار است اتفاقي بيفتد و آنها آن را تغيير دهند. اما آنها فقط سليم اسرافيل كوهستاني را مجازات كردند.»

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون