• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5649 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۱۸ آذر

وزير اقتصاد:

كاهش قدرت خريد به دليل بازگشت تحريم‌هاست

مراسم روز دانشجو و جلسه پرسش و پاسخ دانشجويي به مناسبت ۱۶ آذر ماه در دانشگاه پيام‌نور زنجان با حضور سيداحسان خاندوزي، ‌وزير اقتصاد برگزار شد.

احسان خاندوزي در اين جلسه اظهاراتي مطرح كرد كه با هر متر و معياري عجيب و قابل بحث است، ازجمله اينكه او كاهش قدرت خريد را به وجود تحريم‌ها نسبت داده و البته به اين موضوع پاسخي نداده كه اگر خروج امريكا از برجام دليل ايجاد تورم فعلي است پس «ادعاي كاهش تورم توسط وي در زمان نمايندگي مجلس» بر چه اساسي مطرح شده است؟ او دانشجوياني را كه درباره خط فقر و ميزان تورم فعلي سوال كرده‌اند به «ناپختگي» متهم كرده و فارغ از اينكه موضوعات «آكادميك و دانشگاهي» به وزارت اقتصاد چه ارتباطي دارد از «تاسيس مدرسه تابستاني وزارت اقتصاد» خبر داده است! بخش‌هايي از صحبت‌هاي وزير اقتصاد در دانشگاه زنجان را بخوانيد:

 

ادغام موسسات مالي بهتر از ورشكستگي است

ما ادغام موسسات مالي را به اعلام ورشكستگي ترجيح مي‌دهيم. اگر موسسه ورشكسته اعلام شود بايد به سپرده‌گذاران بگوييم چنين موسسه‌اي ديگر نيست و اگر پول‌تان را مي‌خواهيد دنبال مديران و سهامداران بگرديد.

 

آيا مي‌خواهيد همه را زير خط فقر هدايت كنيد؟

(در پاسخ به سوال يكي از دانشجويان مبني بر اينكه آيا مي‌خواهيد همه را زير خط فقر هدايت كنيد تا اختلافات طبقاتي از بين برود؟): ۲۵ سال پيش، من جاي شما نشسته بودم و آن زمان مثل شما دانشجويان منتقد بودم، ولي انتظار از دانشجويان اين است كه سوالات پخته‌تر و تحليلي ارايه بدهد. مدرسه تابستاني در وزارت اقتصاد ايجاد كرديم كه دانشجويان در ايام آزاد خود به اين وزارت مراجعه كنند تا با روند كار‌ها آشنا شوند. البته مجددا مدرسه تابستانه را هم سال آينده در دستور كار داريم و بنده از دانشجوياني كه علاقه دارند، دعوت مي‌كنم كه در وزارت اقتصاد حضور داشته باشند تا با مسائل اقتصادي آشنا شوند.

مبناي افزايش ماليات از موديان نيست

(در پاسخ به سوال يكي ديگر از دانشجويان مبني بر افزايش ماليات در سال آينده): اين موضوع در فضاي رسانه‌اي متفاوت با واقعيت منتشر شد. مبناي ما افزايش ماليات از مؤديان نيست بلكه تلاش داريم با اتصال درست سامانه‌ها، راه‌هاي فرار مالياتي قوي‌تر از گذشته بسته شود تا از اين طريق درآمد مالياتي افزايش يابد.

 

وضعيت معيشت مردم چطور است؟

(در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران مبني بر اينكه امروزه وضعيت معيشت مردم چطور است و اين درحالي است همه ما در دولت قبل منتقد سياست‌هاي دولت قبل بوديم): تا زماني كه شرايط تحريم‌ها نبود، افزايش درآمد كشور در سال ۹۰ به بالاترين ميزان خود رسيد و اتفاقا اقتصاد مقاومتي از زماني مطرح شد كه موضوع تحريم صادرات نفت پيش آمد. تحريم‌ها سبب شد كه بالاترين ميزان درآمد سرانه كشور و رشد اقتصادي از همان سال تا حدود سال ۹۵ تحت تاثير قرار دارد كه البته در اين سال‌ها دو سالي به خاطر روند اجراي برجام روند متوقف شد، ولي در ارديبهشت ۹۷ تحريم‌هاي دوره ترامپ سبب شد كه رشد اقتصاد كشور منفي شود و تورم امروزه ميراث تحريم‌هاي چند سال اخير است. اين تحريم‌ها، روي قدرت خريد خانوار‌ها تاثير گذاشته، ولي خوشبختانه طي دو سال گذشته رشد اقتصاد كشور بهتر شده و نرخ بيكاري هم كاهشي بوده، ولي قبول داريم همچنان قدرت خريد خانوار‌ها و معيشت مردم به ابتداي سال ۹۰ برنگشته و تورم‌ها وجود دارد و تمام سعي دولت اين است كه رشد اقتصادي را برگرداند.

 

فقط به كالاي اساسي ارز مي‌دهيم

(در پاسخ به سوالي درخصوص تخصيص ارز به كالا‌هاي اساسي): در وهله نخست تخصيص ارز براي كالا‌هاي اساسي است و بعد قرار است ارز مورد نياز براي واردات خودرو تعيين شود. البته يكي از اهداف ما اين است كه سرمايه‌گذار خارجي از ارز‌هاي خود براي واردات خودرو استفاده و نه اينكه از ارز بانك مركزي استفاده كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون