• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5651 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۰ آذر

نقشه شوم رادو با همدستي آدم‌هاي پشت پرده براي تلكه كردن سرخ‌ها

پشت پرده بدهي ميليون دلاري پرسپوليس به گلر ذخيره

رادوشوويچ براي باشگاه دام پهن كرده بود

علي ولي‌اللهي

داستان طلب گلر كروات پرسپوليس از آن پرونده‌هاي عجيب چند سال اخير فوتبال ايران بوده است.

به گزارش روزنامه اعتماد، بوژيدار رادوشوويچ كه در زمان برانكو از كرواسي به عنوان گلر دوم به پرسپوليس آمد بعد از چند فصل حضور در جمع سرخپوشان و درست پس از اينكه رقم قراردادش به طرز تصاعدي افزايش پيدا كرد با نخستين ديركرد اقدام به فسخ يك‌طرفه كرد و در نهايت بيش از يك ميليون يورو خرج روي دست سرخپوشان گذاشت. شخصي كه اقدام به بستن قرارداد سنگين با گلر ذخيره تيم كرد محمدحسن انصاري‌فرد مديرعامل پيشين پرسپوليس بود كه البته مدت‌هاست از او خبري نيست. در ادامه نگاهي متفاوت مي‌اندازيم به اين پرونده جنجالي. 
در نگاه نخست بدهي پرسپوليس به رادو مثل تمام پرونده‌هايي به نظر مي‌رسد كه در چند سال اخير گريبانگير فوتبال ايران بوده است. اينكه باشگاه نمي‌تواند تعهدات مالي خود را به يك بازيكن بپردازد، بعد آن بازيكن به باشگاه نوتيس مي‌دهد و پس از اينكه مجددا مطالباتش را دريافت نمي‌كند اقدام به فسخ يك‌طرفه قرارداد مي‌كند و در نهايت با شكايت در فيفا تمام طلب خود را مي‌گيرد. در پرسپوليس خود برانكو، ماريو بوديمير، گابريل كالدرون و ديگران همين مسير را طي كردند. ويلموتس، استراماچوني، سيلوا و چند نفر ديگر هم در ساير باشگاه‌ها از جمله استقلال و البته تيم ملي نيز به همين شكل مطالبات ميليون دلاري خود را از فوتبال ايران يا به عبارت ديگر از جيب مردم گرفتند. 
با اين حال در پرونده رادوشوويچ موردي وجود دارد كه ابهام‌برانگيز است. رادو در ابتداي پيوستن به پرسپوليس با توجه به اينكه به عنوان گلر دوم جذب شده بود و رزومه قوي هم نداشت رقم نسبتا پاييني نسبت به بازيكنان خارجي كه وارد فوتبال ايران مي‌شوند دريافت مي‌كرد. بعد از رفتن برانكو و آمدن كالدرون او همچنان نيمكت‌نشين تيم بود تا اينكه مربي وقت آرژانتيني با بيرانوند به مشكل خورد و با توجه به احتمال حضور گلر تيم ملي در اروپا به رادو بيشتر فرصت داد. گلر كروات كه تا پيش از اين شانس چنداني براي بازي كردن پيدا نمي‌كرد و بيشتر در دعواهاي كنار زمين و تهييج هواداران نقش‌آفريني مي‌كرد به يك‌باره گلر شماره يك سرخ‌ها شد و در چند بازي هم عملكرد خوبي نشان داد. با تغيير و تحول در راس كادرفني اما رادو دوباره به نيمكت برگشت. درست در همان ايام بود كه قرارداد جديدي با اين بازيكن امضا شد كه در همان مقطع هم تعجب همگان را برانگيخت! پرداخت رقم نزديك به ميليون دلار به يك دروازه‌بان ذخيره آن هم براي سه فصل! در حالي كه شايد با يك سوم همان پول مي‌شد بهترين دروازه‌بان وقت ليگ يا يك دروازه‌بان خارجي را جذب كرد. 
در هفته‌هاي گذشته زماني كه رادوشوويچ وارد يك جنگ رسانه‌اي با هواداران پرسپوليس شد، همان هواداراني كه او را به پول‌پرستي و بي‌معرفتي متهم مي‌كردند، رادو بعد از يك استوري تند خطاب به هواداران استوري فرد ديگري كه از خبرنگاران بود بازنشر كرد با اين مضمون كه پيگيري مطالباتش حق قانوني اوست. در آن متن چنين آمده بود كه رادوشوويچ سال‌ها در پرسپوليس بدون دريافت مطالبات به كارش ادامه داده و هيچگاه براي باشگاه دردسر درست نكرده بود. در آن استوري رادو يك فرد بامرام معرفي شد كه بارها مي‌توانست فسخ كند و نكرد و بعد از مدتي بالاخره صبرش لبريز شد. 
اتفاقا نكته جالب ماجرا همين جاست. اينكه چرا رادوشوويچ كه سال‌ها در پرسپوليس بازي كرده بود و از شرايط مالي باشگاه خبر داشت و بارها دريافت با تاخير مطالباتش را تجربه كرده بود به يك‌باره تصميم به فسخ يك‌طرفه گرفت. پاسخ در «رقم قرارداد» است. 
رادوشوويچ سال‌ها با دير پرداخت شدن دستمزدش در پرسپوليس ماند بدون اينكه بخواهد نوتيس بدهد يا اقدام به فسخ يك‌طرفه كند. دليلش هم واضح است. با توجه به رقم پايين قراردادهاي نخست او با پرسپوليس در صورتي كه اين دروازه‌بان از قانون حق فسخ فيفا استفاده مي‌كرد پول خاصي دستش را نمي‌گرفت. يعني نهايتا رقمي نزديك به 100 تا 200 هزار دلار در بهترين حالت به او مي‌رسيد. رادوشوويچ در تمام اين سال‌ها صبر كرد تا از فرصتي كه ممكن است در آينده نصيبش شود استفاده ببرد. اين فرصت را چه كسي در اختيار او قرار داد؟ مديرعامل پرسپوليس كه به شكل باورنكردني دستمزد تقريبا ميليوني براي گلر ذخيره تيم در نظر گرفت. رادوشوويچ هم كه مي‌ديد اين‌بار بر خلاف سال‌هاي قبل در صورت فسخ رقمي نصيبش مي‌شود كه در تمام طول عمر فوتبالي‌اش نگرفته و نخواهد گرفت، با اولين تاخير در دريافت مطالبات اقدام به ترك ايران كرد و پرونده‌اي ميليون دلاري روي دست باشگاه گذاشت. 
طبق شنيده‌هاي خبرنگار اعتماد از برخي منابع رادوشوويچ براي پيشبرد چنين برنامه‌اي از مشورت و همكاري عده‌اي داخل ايران سود برده است. همان‌ها كه ابتدا او را پروموت كردند تا بتواند از يك دروازه‌بان ارزان‌قيمت تبديل به دروازه‌بان ميليون دلاري شود. همان‌ها كه به او مي‌گفتند فعلا بابت دريافت نكردن مطالباتت حرفي نزن و فقط سعي كن از جو هواداري به سود خودت استفاده كني تا زمان طلايي از راه برسد. همان‌ها كه احتمالا از اين سفره به نفعي رسيده‌اند و حالا تلاش مي‌كنند او را يك آدم مظلوم نشان بدهند كه صرفا مي‌خواهد پولي كه حقش است را بگيرد. 
نمي‌توان با قطعيت گفت كه اين نقشه دقيقا از چه زماني در ذهن رادو و مشاورانش نقش بسته بود ولي مي‌توان مطمئن بود كه آن مرام گذاشتن‌هاي رادو در دوره نخست قراردادش صرفا به اين دليل بوده كه مي‌دانسته حتي با محكوم كردن باشگاه رقم چنداني نمي‌گيرد وگرنه در همان برهه خنجر خود بر قلب باشگاه فرو مي‌كرد. 
اقدام رادوشوويچ در مورد فسخ و شكايت، قرارداد او، حتي اصرار به پرداخت مالياتش توسط باشگاه كاملا قانوني است. اما در پس اين قانوني بودن رگه‌هايي از ابهام وجود دارد و مثل هميشه آنهايي كه بايد به اين ابهامات پاسخ بدهند قائم شده‌اند و كسي هم قصد بازخواست آنها را ندارد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون