• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5651 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۰ آذر

خودروهاي برقي كه وارد ايران خواهند شد چقدر در كشور سازنده محبوب هستند؟

با انتشار آمار فروش خودروهاي برقي در 10 ماهه نخست سال ميلادي، بازار ايران با حساسيت بيشتري اخبار خودروسازان برقي را دنبال خواهد كرد، چراكه برخي نام‌هاي آشنا در ايران، اوضاع خوبي در كشور سازنده ندارند.
در ليست خودروهاي برقي وارداتي، نام محصول آريزو5 (EV) ديده مي‌شود. اين محصول را شركت مديران خودرو به ايران مي‌آورد كه در 10 ماهه سال گذشته ميلادي تنها 5266 دستگاه فروخته است. اين خودرو در حالت مطلوب توانايي پيمايش 401 كيلومتر با هربار شارژ كامل دارد. ونوسيا D60 EV PLUS توسط مكث موتور وارد كشور مي‌شود. قرار است تا ونوسيا با ظرفيت باتري 47 كيلوواتي وارد بازار شود. اين خودرو با هربار شارژ كامل توانايي 420 كيلومتر پيمايش را دارد. فروش اين محصول در مدت زمان مورد اشاره، بهتر از محصول منتخب مديران خودرو بوده اما چندان قابل اعتنا نيست. اين خودرو در اين مدت 13500 دستگاه به فروش رسيده است.
در بخشي از اين ليست نام محصول برقي منتخب سايپا، چانگان ايدو460 ديده مي‌شود. چانگان برقي به مجموعه باتري با ظرفيت 47.78 كيلووات ساعت مجهز است كه شعاع حركتي برابر با 401 كيلومتر را فراهم مي‌كند. 
 اين  خودرو  در  مدت  زمان  مورد اشاره تنها 9500 دستگاه  فروخته  است.  خودرو برقي   JMEV GSE كه حاصل همكاري دو گروه خودروسازي جيانگلينگ (JMC) و رنو (RENAULT) است و به ايران مي‌آيد و ايران‌خودرو براي واردات آن برنامه‌ريزي كرده است نيز در اين ليست ديده مي‌شود كه با فروش 1857 دستگاه طي ده ماه، عملكرد غيرقابل قبولي از خودش نشان نداده است. 
‏E-QM5 از ديگر خودروهايي است كه در اين گزارش نام آن به چشم مي‌خورد با اين تفاوت كه با فاصله محسوسي عملكرد بهتري نسبت به تمامي رقباي داخل ايراني خود دارد و در مدت زماني كه خودروهاي برقي چيني (كه قرار است به ايران بيايند) كمتر از 20 هزار دستگاه فروخته‌اند، هونگچي موفق به ثبت ركورد 60 هزار دستگاه شده كه نشان مي‌دهد، اين برند و اين محصول جايگاه نسبتا خوبي بين چيني‌ها دارد. EQM5 با هر بار شارژ كامل مي‌تواند 431 كيلومتر پيمايش داشته باشد كه در اين شاخص نسبت به رقباي خود برتري دارد. برند بي‌ام كارز (BM CARS) وارد‌كننده اين محصول است.باتوجه به رويكرد ويژه دولت سيزدهم و وزير صمت و كشور به برقي‌سازي حمل و نقل عمومي درون‌شهري، سازمان شهرداري‌ و تاكسيراني طرح توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي برقي به ويژه تاكسي را در دستور كار قرارداده‌اند. از اين قضا دولت و سازمان تاكسيراني بايد به آمار فروش شركت‌هاي خودروساز چين و استفاده از اين خودروها در سطح جهاني توجه كنند تا با انتخاب نادرست مشكلات دو سويه براي رانندگان و مردم پيش نيايد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون