• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5651 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۰ آذر

عضو مجمع تشخيص: فساد فقط مختص بخش دولتي نيست

علي آقامحمدي، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در نهمين همايش مبارزه با فساد در محل اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي تهران گفت: فساد تنها از بخش دولتي حاصل نمي‌شود بلكه در بخش خصوصي هم اتفاق مي‌افتد، همانطور كه در مورد اخيري كه در كشور اتفاق افتاد فساد برآمده از بخش خصوصي بود.
وي افزود: آنچه اهميت دارد از بردن زمينه‌هاي فساد و تعيين مجازاتي مناسب براي آن است، نه اينكه فرآيند مجازات زمان زيادي طول بكشد و پس از سال‌ها از وقوع آن حكم اعلام شود، زيرا حكم بايد بازدارنده باشد.
آقامحمدي ادامه داد: تجربه من از حضور در هيات‌هاي انديشه‌ورزي وزارت اقتصاد نشان مي‌دهد معيارهاي بين‌المللي در تعيين شاخص‌هاي داخلي اعم از اينكه مربوط به فساد باشد يا غير از آن مورد اعتماد نيست، چون احتمال آلودگي خود اين نهادهاي بين‌المللي به فساد وجود دارد، بنابراين اينكه گفته شده رتبه ايران در ادراك فساد 148 در ميان 180 كشور است به يقين خلاف است.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام اضافه كرد: سال‌ها پيش نيز به آقاي هاشمي‌رفسنجاني گفتم رتبه جهاني ايران در مورد توسعه انساني كه آن را در بدترين جايگاه قرار داده درست نيست. در حالي كه ما بيش از هر چيز در كشور براي بهداشت و درمان و آموزش و پرورش هزينه مي‌كنيم. 
آقامحمدي تصريح كرد: از اتاق تهران خواهش دارم كه بررسي كند رتبه جهاني ايران در ادراك فساد از كجا به دست آمده است؟ با اين رتبه‌بندي‌ها ايران را خراب مي‌كنند.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: با اين حال اين شبهه سبب نمي‌شود فساد در ايران را مهم ندانيم زيرا اندازه فساد اهميت ندارد.
اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه اظهار كرد: گاهي فساد در كشور در جاهايي رخ مي‌دهد كه رخداد آن بسيار بديهي است، چطور است كه در ايران يك باره صادرات به يك برند تخصيص پيدا مي‌كند و همه در برابر اين امر ساكت مي‌شوند؟ اين موضوع تنها به چاي اختصاص ندارد، در ساير حوزه‌ها اتفاق مشابه ديده شده است و اين امر نياز به يك مبارزه پيشگيرانه دارد.
آقامحمدي همچنين يادآور شد: امروز صنعت ريل دارد از بخش خصوصي گرفته مي‌شود چرا اتاق بازرگاني نبايد به اين اتفاق واكنش نشان دهد؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون