بحرانهاي تو در تو ناشي از سوءمديريتهاست
حزب اتحاد ملت ايران اسلامي در بيانيهاي تحليلي نسبت به آلودگي هوا واكنش نشان داد و برخي راهبردهاي برون رفت از اين بحران را خاطرنشان كرد
در بخشي از اين بيانيه آمده است: در روزهاي اخير شاهد نگرانيهاي بحق افكار عمومي درباره مازوتسوزي در نيروگاهها و كاهش شديد كيفيت هوا در شهرهاي صنعتي كشور بوديم. متاسفانه به دليل تاخيردر پاسخ به حل معضل آلودگي هوا توسط دولت درسنوات گذشته، هماكنون جامعه با سرريز اين مشكلات مواجه شده و چشمانداز حل اصولي اين چالش ديرپا دور از دسترس مينمايد.
ما در كجا ايستادهايم؟
آمار و ارقام حكايت از تغييرات نگرانكننده روندهاي موثر بر كيفيت هوا در سطح كشور دارد.سهم حملونقل عمومي در جابهجايي شهري رو به كاهش است و به دليل عطش جامعه براي خريد خودروي شخصي انتظار ميرود، ترافيك و آلودگيهاي ناشي از آن روبه تزايد باشد.فقط در تهران از سال ١٣٩٦ تا ١٤٠١، سهم حمل و نقل عمومي در سفرهاي شهري ٨.٥ درصد كاهش يافته و اين در حالي است كه تعداد سفرهاي روزانه درون شهري ٧درصد افزايش يافته است.از سوي ديگر افزايش مصرف بنزين در كشور به رقم ١١٦ ميليون ليتر در روز، نشانه ديگري از تشديد وابستگي به سوختهاي فسيلي است.در حال حاضر شدت مصرف انرژي در ايران ٢.٥ برابر ميانگين جهاني و ١٥ برابر كشور ژاپن است.٧ ميليون از ٢٦ ميليون خودروي شماره گذاري شده، فرسوده بوده و در سال ١٤٠١ در برابر ١.٤ ميليون خودرو شمارهگذاري شده فقط ٢٥ هزار خودرو اسقاط شده است.همچنين در سال گذشته، آلودگي هوا به صورت مستقيم جان ٢٦ هزار نفر از شهروندان ٣٣ شهر را ستانده و خسارت بهداشتي آن معادل ١١.٣ميليارد دلار برآورد شده است.همزماني بحرانهاي تو در تو برخي از دستاوردهايي كه در موضوع كنترل كاهش آلايندگي داشتيم را دچار تهديدات جدي كرده است از قبيل فعاليتهاي متعددي كه براي تامين سوخت پاك در كشور صورت گرفت، كنترل معاينه فني و اقداماتي كه براي توسعه حمل و نقل عمومي صورت گرفت به هيچ عنوان پاسخگوي تقاضاي جامعه نبوده و نيست. از سوي ديگركشور دچار بحرانهاي تو در تو شده كه مواجهه با هر كدام به قدر كافي سخت و دشوار است و اين بحرانها وقتي همزمان رخ ميدهند و در هم تنيده ميشوند، آشفتگيهايي ايجاد ميكنند كه مقابله با آنها دشوار است.