• ۱۴۰۳ جمعه ۱۸ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5666 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۱۰ دي

اخبار

برگزاري مجلس يادبود بي‌تا فرهي

مراسم يادبود زنده‌ياد بي‌تا فرهي به همت يگانه دختر او، مهسا قريشي، در چهلمين روز سفر ابدي‌اش برگزار مي‌شود. مراسم يادبود زنده‌ياد بي‌تا فرهي، بازيگر سينما و تلويزيون سه‌شنبه ۱۲ دي ۱۴۰۲ ساعت ۱۸ در سالن استاد جليل شهناز خانه هنرمندان ايران برگزار مي‌شود.

 

«نبودنِ» علي مصفا در سينماتك

فيلم سينمايي «نبودن» در سينماتك خانه هنرمندان ايران به نمايش در مي‌آيد. پانصد و شصت و نهمين برنامه سينماتك خانه هنرمندان ايران چهارشنبه سيزدهم دي ۱۴۰۲ ساعت ۱۷ به نمايش فيلم «نبودن» به كارگرداني علي مصفا محصول ۱۳۹۹ اختصاص دارد. پس از نمايش فيلم نيز نشست نقد و بررسي با حضور سحر عصرآزاد (مجري و منتقد سينما) و دكتر مه‌ناز رونقي (عضو هيات علمي دانشگاه و روزنامه‌نگار) و علي مصفا (كارگردان فيلم) برگزار مي‌شود. علي مصفا، مگدلنا بوروا، كلارا مليسكوا، اوا استپانكوا، ليلا حاتمي و... بازيگراني هستند كه در اين فيلم ايفاي نقش كرده‌اند.

 

وضعيت گيشه‌هاي اسپانيا چطور است؟

به مدد فروش «باربنهايمر» مجموع فروش سينماهاي اسپانيا در سال ۲۰۲۳ بهتر شد و به ۱۸درصد كمتر از سطح قبل از همه‌گيري رسيد. به گزارش مهر به نقل از ورايتي، فروش «باربنهايمر» موجب شد وضعيت فروش گيشه‌هاي سينماي اسپانيا در سال ۲۰۲۳ با ۳۱درصد افزايش به ۵۴۱.۱ ميليون دلار برسد كه هنوز ۱۸.۲درصد كمتر از ميانگين ۶۶۱.۶ ميليون دلاري سال‌هاي ۲۰۱۵-۲۰۱۹ و قبل از همه‌گيري كرونا است. اسپانيا با فروش ۷۴.۹ ميليون قطعه بليت در سالي كه در پايانش هستيم، توانست جذب تماشاگران را ۲۶درصد افزايش دهد كه هنوز ۲۴درصد كمتر از دوره قبل از كوويد است. با اين حال يكي از مديران سينمايي اسپانيا ۲۰۲۳ را سومين سال متوالي بهبود باكس آفيس در اسپانيا خواند. به اين ترتيب بايد گفت وضعيت سينماهاي اسپانيا در سال ۲۰۲۳ در مقايسه با فرانسه و آلمان و به ‌ويژه بريتانيا پايين‌تر، اما در سطح بهبود سينماهاي ايتاليا است. گفته مي‌شود قوي‌تر بودن وضعيت اقتصادي در شمال اروپا از يك‌سو و اعمال محدوديت‌هاي طولاني‌تر كوويد براي حضور در سينماها در اسپانيا و ايتاليا، موجب اين تفاوت شده است. مانند سراسر جهان، اعتصاب دوگانه هاليوود كه موجب شد اكران‌هاي مهم به تعويق بيفتد، كاهش فيلم‌هاي درجه يك به مانعي براي رشد بيشتر فروش سينماها در اسپانيا هم منجر شد. پيش‌بيني مي‌شود سال ۲۰۲۴ هم اوضاع سينماها بهتر شود، اما بهبود واقعي براي رسيدن به سطوح پيش از همه‌گيري، سال ۲۰۲۵ خواهد بود. ۴ فيلم پرفروش اسپانيا و در صدر آنها «باربي» با فروش ۳۷.۴۱ ميليون دلار، فيلم‌هايي بودند كه براي اولين‌بار در اسپانيا از سال ۲۰۱۹ از مرز فروش ۲۰ ميليون يورو (۲۲.۲ ميليون دلار) فراتر رفتند. سهم بازار فيلم‌هاي اسپانيايي از ۲۲درصد در سال ۲۰۲۲ به ۱۷درصد در سال ۲۰۲۳ كاهش يافته است. از آنجا كه فروش همه فيلم‌هاي داخلي نسبت به سال پيش ثابت بود، افزايش كل باكس آفيس موجب پايين ‌آمدن سهم سينماي داخلي در اسپانيا شده است. در همين حال ۹ عنوان از ۱۰ عنوان برتر اسپانيايي را فيلم‌هاي خانوادگي تشكيل دادند و اين برخلاف سال ۲۰۲۲ بود كه فيلم‌هاي پرفروش اسپانيايي طيف گسترده‌تري داشتند.

 

انتخاب «دي كاپريو» در نقش يك احمق اشتباه بود

پل شريدر فيلمنامه‌نويس فيلم‌هايي چون «راننده تاكسي» و «گاو خشمگين» از ساخته‌هاي مارتين اسكورسيزي عنوان كرد كه اگر قرار بود فيلمنامه «قاتلان ماه كامل» را نيز بنويسد، با مسائل به شكل متفاوتي رفتار مي‌كرد.

اين كارگردان و فيلمنامه‌نويس امريكايي در مصاحبه اخير با لوموند فرانسه گفت كه «قاتلان ماه كامل» اسكورسيزي را فيلم خوبي مي‌داند اما معتقد است اگر دي كاپريو نقش مامور اف‌بي‌آي را بازي مي‌كرد كه درباره قتل‌هاي اوسيج تحقيق مي‌كرد، مي‌توانست بهتر از اين باشد و گذراندن سه ساعت و نيم با يك احمق در فيلم زمان زيادي است.

خود اسكورسيزي نيز در ابتدا قصد داشت تا دي كاپريو در فيلم «قاتلان ماه كامل» نقش تام وايت مامور اف‌بي‌آي را بازي كند. او دو سال روي فيلمنامه از منظر شخصيت تام وايت كار كرد كه رهبري تحقيقات يك رشته قتل را در ميان ملت اوسيج در دهه ۱۹۲۰ بر‌عهده گرفت. اين فيلمساز اوايل سال جاري به ايريش تايمز گفت كه دي كاپريو بود كه شخصا با او تماس گرفت و درخواست تغيير فيلمنامه را داد. اين بازيگر مي‌خواست در عوض نقش ارنست بوركهارت را بازي كند. اسكورسيزي در اين باره گفت: «من و اريك راث (همكار فيلمنامه‌نويسم) درباره روايت داستان از ديدگاه ماموران اداره اف‌بي‌آي كه براي تحقيق وارد مي‌شوند صحبت كرديم. پس از دو سال كار روي فيلمنامه، لئو نزد من آمد و از من پرسيد: قلب اين داستان كجاست؟ من با مردم اوسيج جلساتي داشتم و فكر كردم كه داستان واقعي لزوما از بيرون و با اداره اف‌بي‌آي نمي‌آيد، بلكه بيشتر از درون از اوكلاهاما روايت شود.» ارنست بوركهارت يك كهنه سرباز جنگ جهاني اول بود كه به توطئه حريصانه عمويش براي غارت ثروت ملت اوسيج كشيده شد. وفاداري ارنست زماني مورد آزمايش قرار گرفت كه با يك زن ثروتمند اوسيج به نام مولي (ليلي گلادستون) ازدواج كرد. جسي پلمونز هم ايفاي نقش تام وايت مامور اداره اف‌بي‌آي براي بررسي سري قتل‌هاي مشكوك اهالي اوسيج را برعهده داشت. دي كاپريو پيش از اين در مورد فيلمنامه اول به مجله بريتانيايي ووگ گفت: «احساس نمي‌كردم كه به قلب داستان وارد شود. ما در داستان اوسيج غوطه‌ور نبوديم. اين صحنه كوچك بين مولي و ارنست وجود داشت كه هنگام خواندن فيلمنامه چنين احساساتي را در ما برانگيخت و ما تازه شروع به نفوذ به اين رابطه كرديم، زيرا بسيار پيچيده و عجيب و غريب بود و شبيه هيچ چيزي نبود كه من قبلا تجربه كرده بودم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون