• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5677 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۲۳ دي

انتقادات صريح اصغر شرفي از شرايط فوتبال ايران در آستانه جام ملت‌ها:

چي داديم به تيم ملي كه انتظار قهرماني داريم؟

افرادي كه با ويلموتس قرارداد بستند الان شغل بزرگ‌تري گرفته‌اند

روزبه دلاور

رقابت‌هاي جام ملت‌هاي آسيا در عصر جمعه و با برگزاري ديدار دو تيم قطر و لبنان به‌طور رسمي آغاز شد. تيم ملي فوتبال كشورمان هم همچون دوره‌هاي مختلف اين بازي‌ها يكي از مدعيان به حساب مي‌آيد و در مرحله گروهي به مصاف فلسطين و هنگ‌كنگ و امارات خواهد رفت. تيم‌هايي كه نه به لحاظ قدمت و نه افتخار و نه سطح كيفي نسل فعلي در حد و اندازه‌هاي تيم ملي ما نيستند و نمي‌توانند سد راه بازيكنان باانگيزه و باتجربه با آن تعصب خاص ايراني باشند اما در مراحل بعد كار دشوارتر خواهد شد، چراكه تيم‌هايي مثل ژاپن ، كره‌جنوبي، عربستان و استراليا با برنامه‌ريزي‌هاي اصولي گام به اين مسابقات مي‌گذارند و كسب نتيجه مقابل اين تيم‌ها آسان نيست. با اصغر شرفي بازيكن و مربي اسبق تيم ملي درخصوص شرايط اين روزهاي ملي‌پوشان تماس گرفتيم كه صحبت‌هاي او بسيار جالب توجه بود. افرادي مثل شرفي كه تجارب ارزشمندي در فوتبال دارند، مدت‌هاست كه با بي‌مهري تصميم‌گيرندگان مواجه بوده و در خارج از گود نشسته‌اند كه بررسي اين موضوع مي‌تواند يك بحث جداگانه باشد. در ادامه چكيده‌اي از صحبت‌هاي اصغر شرفي با خبرنگار «اعتماد» را مي‌خوانيد.

 

‌از روز جمعه بازي‌هاي جام ملت‌ها شروع شد. ارزيابي شما از شرايط تيم ملي كشورمان چيست؟

من اطلاعاتي از نزديك ندارم و در حد خواندن روزنامه‌ها است و صحبت‌هاي دوستانه با دوستانم است و اطلاعات بيشتري ندارم!

‌در حالت كلي شرايط تيم ملي ما چطور است؟

اگر اين‌طور بخواهم نظر بدهم الان بهترين شرايط را داريم به لحاظ آسايش و آرامش بين بچه‌هاي ما. خبري از دعوا نيست و هر كسي در جايگاه خودش است و اين خيلي خوب است و اين هم مربوط مي‌شود به كادرفني و نه مديريت.

‌مي‌خواهيد بگوييد كه آرامش فعلي به دليل حضور مربي ايرانی در تيم ملي ما است؟

البته نه هر مربي ايراني. افرادي كه واقعا مربي هستند خب قلعه‌نويي الان خيلي تجربه دارد و بچه زرنگي است. دو متر از قد او زير زمين است و آن‌طور نيست كه فكر كنيد! خوب اداره مي‌كند و تيم را هم خوب جمع و جور كرده و اين جمع و جور كردن تيم خيلي مهم است. بعدش هم ما دور هستيم و زياد اطلاعاتي از داخل تيم نداريم.

‌طبق برنامه جمعه استارت مسابقات عنوان شده و عليرضا فغاني از تيم داوري كشور استراليا اين بازي را سوت مي‌زند.

فغاني از استراليا شركت مي‌كند؟ ببينيد داور ما براي كدام كشور سوت مي‌زند! ديروز يك مصاحبه مستند از مهاجراني پخش شد و گفت تيم ملي عمان با ايران بازي داشت و من مقابل ايران روي نيمكت عمان نمي‌نشينم! حالا نگاه كن بهترين داور ما شده داور استراليا! زحمتي كه ايران براي او كشيده و خودش زحمت كشيد كجا رفت؟ او دوست داشت كه الان كنار تيم ايران باشد. برويد ببينيد چه کسانی او را فراري دادند. اصلا مساله فوتبال نيست بحث سيزده بدر را با من كنيد!

‌در ابتداي صحبت خود از مديريت فوتبال گلايه كرديد. چرا بايد يكي مثل اصغر شرفي خانه‌نشين باشد؟

من اصلا كمبودي ندارم و قبلا هم كارهايم را كردم! اما تجارب من به درد اين فوتبال نمي‌خورد چون ما سالم فكر مي‌كرديم و سالم عمل مي‌كرديم. به درد اين فوتبال كه همه زد و بند و دزدي است نمي‌خورد! هر گوشه‌اي از اين فوتبال را ببينيد يك جاي آن دزدي است. يك مربي مثل ويلموتس مي‌آورند به او چند ميليون دلار مي‌دهند يا يك گلر رزرو كه اصلا بازي نكرده براي سال بعد رقم قراردادش دو برابر مي‌شود. خب همه اينها دلال‌بازي است. آقاي انصاري‌فرد كه مدير پرسپوليس بود و با اين گلر بست و آقايي كه با ويلموتس بست تاج بود. اينها همه شغل بزرگ‌تري گرفتند! اينها همه آدم‌هاي بزرگي هستند! شما نمي‌دانيد چه خبر است!

‌علي دايي در مصاحبه‌اي گفته تيم ملي ما با حضور كره و ژاپن نمي‌تواند قهرمان شود، شما چه نظري داريد؟

من هم اگر بگويم هم‌عقيده هستم شايد فكر كنيد دنباله‌رو دايي هستم. نه! دنيا قانون دارد، دين ما هم مي‌گويد هر كسي تلاش كند برنده مي‌شود. مثلا مي‌گويند از شما حركت از خدا بركت. ما چي كار كرديم كه بخواهيم قهرمان آسيا شويم؟ حالا شايد شانسي يك توپي وارد گل شود اما قانون مي‌گويد آنها زحمت كشيده‌اند. ژاپن و كره را ببينيد حالا عربستان ژن فوتبالي كمي دارد اما سخت است با آنها بازي كردن. ما يك هفته مانده به بازي‌ها، بازي تداركاتي مي‌گذاريم، يعني چي؟ يعني اصلا برنامه و مديريت نداريم. مديريت ما دست يكسري از افراد كوتوله است هم از لحاظ قد هم از لحاظ فكر! اينها پاي‌شان را مي‌گذارند روي شانه‌هاي مردم و مي‌گويند ببينيد ما چه قدري هستيم؟ خب اينها چيزي حال‌شان نيست از فوتبال. من هم‌عقيده هستم با دايي. اصلا درست نيست ما كره و ژاپن يا ازبكستان را ببريم. نبايد از مربيان توقع زيادي داشته باشيم. چي به اينها داديم و چي مي‌خواهيم؟ تيم‌هاي ديگر يك سال برنامه‌ريزي داشتند ما گرفتيم خوابيديم و خُر و پُف هم كرديم و حالا مي‌خواهيم قهرمان هم شويم؟ اصلا قانون فوتبال عوض مي‌شود!

‌مي‌گويند تيم‌ها به خاطر تحريم با ما بازي نمي‌كنند.

اينها تمام دروغ است. گلر آورديد براي پرسپوليس سال بعد پول بيشتر به او داديد چون مودب نشسته روي نيمكت. از آن پول بيشتر مي‌داني چند نفر خوردند؟ از مدير باشگاه تا پايين خوردند. مربي به نام ويلموتس آوردند ميلياردها به او دادند. يعني چي پول نداريم؟ اصلا به تحريم ربط ندارد هر چيزي را به تحريم ربط مي‌دهند اصلا به تحريم ربط ندارد پس اين پول‌ها را كجا آورديد و داديد؟ شما به عنوان خبرنگار اينها را خبر داري؟ مي‌دانم كه نمي‌تواني بنويسي!

‌خيال‌تان راحت، مي‌نويسيم!

به شما احترام مي‌گذارم و مي‌دانم در كار خود مي‌خواهيد ناني ببريد دو كلام بنويسيد كنارتان مي‌گذارند! كاره‌اي نيستيد و اتفاقي هم نمي‌افتد شما را كنار بگذارند. برو آقا! من را اذيت نكن!

‌فقط يك سوال ديگر. تيم ملي ما در زمان شما با زمان حال چه تفاوتي دارد؟

من زياد در جامعه فوتبال نيستم اما ما تيم‌هاي بزرگ اروپا را دعوت مي‌كرديم ما در جشنواره رئال‌مادريد شركت مي‌كرديم. ما با تيم‌هاي اروپایی بازي مي‌كرديم اگر هم مي‌باختيم مردم ما را پذيرفته بودند كه به آنها دروغ نمي‌گوييم. ما با تيم‌هاي بزرگ بازي مي‌كرديم تا معايب تيم‌مان را ببينيم. الان يك بازي با تيمي در حد ژاپن بازي كرديم؟ خب ديگر همين!

‌صحبتي نمانده؟

از شما خواهش مي‌كنم سانسور نكنيد. فردا روزنامه شما را مي‌بينم اگر چاپ كرديد باز هم با شما مصاحبه مي‌كنم اگر نه كه ديگر باي باي!

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون