• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5677 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۲۳ دي

كلامي با ملي‌پوشان تيم ملي

ما براي اينكه در قطر باشيم خون دل‌ها خورده‌ايم...

تيم ملي ايران از فردا در جام ملت‌هاي آسيا به مصاف رقباي خود خواهد رفت. ملي‌پوشان فوتبال كشورمان براي شكستن طلسمي كه عمرش به نيم قرن نزديك شده پا به زمين‌هاي چمن زيباي قطر مي‌گذارند. اما حضور در اين دوره از رقابت‌ها با دوره‌هاي قبل تفاوت چشمگيري دارد. 
معمولا هيچ‌ وقت حضور در جام ملت‌ها براي فوتبال ايران دغدغه نبوده است. هميشه جز يك بار. يعني علاقه‌مندان به فوتبال در كشورمان هرگز نگران عدم رسيدن به جام ملت‌ها نبودند. اما قطر 2023 با همه دوره‌هاي قبل متفاوت است. 
تيم ملي ايران در سال 1398 و در مقدماتي جام جهاني و جام ملت‌هاي آسيا با مارك ويلموتس در دور اول گروهي با عراق، بحرين، هنگ‌كنگ و كامبوج هم‌گروه بود و بعد از پايان دور نخست با دو باخت برابر بحرين و عراق در آستانه حذف قرار گرفت! در آن زمان مارك ويلموتس، سرمربي تيم ملي بود و مهدي تاج، رييس فدراسيون فوتبال. شرايط به گونه‌اي شد كه اگر ايران از چهار بازي بعدي خود حتي يك مساوي مي‌گرفت هم جام جهاني را از دست مي‌داد و هم جام ملت‌ها را! در نهايت با كناره‌گيري ويلموتس كه بدهي چند صد ميلياردي براي فوتبال ايران به جا گذاشت و استعفاي مهدي تاج و برگزاري انتخابات فدراسيون فوتبال و آمدن شهاب‌الدين عزيزي‌خادم و تغيير رويه در تيم ملي، ملي‌پوشان موفق شدند در چهار بازي دور برگشت كه در منامه بحرين برگزار مي‌شد با كسب چهار برد پياپي هم جواز صعود به آسيا را به دست آورند و هم به دور دوم انتخابي جام جهاني برسند. 
اين براي نخستين‌بار در تاريخ بود كه صعود به جام ملت‌ها اينقدر براي فوتبال ايران نفسگير شد. بنابراين حضور در قطر 2023 با همه دفعات گذشته متفاوت است.  ملي‌پوشان فوتبال كشورمان بايد بدانند ما براي صرفا حضور در اين مسابقات خون‌ دل‌ها خورده‌ايم! البته كه بخش عمده‌اي از بازيكنان فعلي تيم ملي همان‌هايي هستند كه در جهنم منامه گل كاشتند ولي گاهي ممكن است گذر زمان برخي چيزها را از ياد آدم‌ها ببرد. همان‌طور كه خيلي زود يادمان رفت چطور و در چه شرايطي به جام جهاني رسيديم و نتيجه‌اش هم شد همان كه همه ديديم. 
اين نوشته براي آن است كه به همه، مخصوصا بازيكنان تيم ملي يادآوري كند رقابت در آسيا را از همان نقطه شروع بسيار جدي بگيرند و تا سر حد توان براي رسيدن به موفقيت بجنگند. 
ما بايد قدر اين جام ملت‌ها را از هميشه بيشتر بدانيم، چون براي رسيدن به آن بيشتر از هميشه زجر كشيديم. اين مي‌تواند نيروي محركه تمام عوامل تيم ملي از كادرفني تا بازيكنان باشد. نبايد يادمان برود تنها يك نفس تا فاجعه‌اي به اسم «نرسيدن به جام ملت‌ها» فاصله داشتيم. 
تيم ملي ايران طبق آمار و احتمالات تنها يك بازي سخت تا رسيدن به فينال دارد؛ رقابت احتمالي با كره جنوبي در يك‌چهارم. ما اميدواريم كه بچه‌ها تك‌تك مسابقات از تقابل با فلسطين و هنگ‌كنگ گرفته تا امارات و بازي يك‌هشتم را كاملا جدي بگيرند تا با بيشترين آمادگي به بازي مرگ و زندگي برسند.  كلام آخر اينكه به قول نادر ابراهيمي با كمي تغيير «ما براي آنكه در جام ملت‌هاي آسيا باشيم رنج دوران برده‌ايم، خون دل‌ها خورده‌ايم!» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون