• ۱۴۰۳ جمعه ۱۵ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5679 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۵ دي

از كاه كوه نسازيم

شفر و امنيت ملي ايران!

علي ولي‌اللهي

رسانه‌هاي اصولگرا و برخي چهره‌هاي حراستي امنيتي ورزش جوري اين روزها مقابل آمدن شفر به ايران موضع گرفته‌اند كه انگار طرف ابرجاسوس موساد است! همين مانده بود كه يك سرمربي آلماني بشود بحران امنيتي در ايران!

داستان از اين قرار است كه صنعت نفت بعد از استعفاي عبدالله ويسي با وينفرد شفر آلماني سرمربي پيشين استقلال وارد مذاكره شد و سپس گفتند دوطرف به توافق رسيدند و شفر به ايران باز خواهد گشت. همه ‌چيز كاملا عادي بود. صنعت نفت مربي مي‌خواست و شفر هم با تجربه‌اي كه از كار كردن در ايران داشت گزينه خوبي به نظر مي‌رسيد. 
با اين حال ساعاتي بعد از انتشار خبر توافق، يكي از چهره‌هاي حراستي ورزش مصاحبه‌اي قديمي از شفر را منتشر كرد كه در آن مربي سابق استقلال از شرايط داخل ايران گله كرده بود. داستان برمي‌گشت به چند سال قبل كه شفر بعد از ترك ايران در مصاحبه با يك رسانه آلماني گفته بود مردم ايران اكثرا از شرايط كشور و نحوه اداره آن ناراضي هستند. 
شفر با اشاره به ماجراي حجاب در ايران و پيش كشيدن داستان سحر خداياري معروف به دختر آبي انتقاداتي را در اين زمينه مطرح كرده بود.
همين مصاحبه تبديل شد به يك مناقشه بزرگ! خيلي از رسانه‌هاي اصولگرا و چهره‌هاي امنيتي حراستي ورزش آمدند وسط كه واويلا! چرا با شفر مذاكره كرديد؟ انگار كه يك توطئه امنيتي شكل گرفته!
حالا اصلا شفر بيايد يا نيايد! چه اهميتي دارد؟ او يك مربي است مثل اين همه مربي ديگر. ولي چنين جوي كه عليه نيامدن او شكل گرفته بسيار عجيب است. يكي از روزنامه‌هاي اصولگرا ديروز در گزارش خودش نوشته بود كه شفر در صورت ورود به ايران بايد بازداشت و محاكمه شود! روزنامه جوان نوشت: «شفر، سرمربي سابق استقلال بعد از جدايي از آبي‌پوشان پايتخت در بازگشت به زادگاهش حرف‌هايي را عليه ايران زد كه كاملا برخلاف امنيت ملي كشور و در تاييد جريانات برانداز و فتنه پيچيده رسانه‌اي سال قبل بر ضدايران اسلامي بود. حرف‌هايي كه مي‌توان به راحتي آنها را دخالت در امور داخلي كشور قلمداد كرد و حتي گوينده را پاي ميز محاكمه كشاند. شفر با بيان آن حرف‌ها، آب به آسياب دشمنان قسم‌خورده مردم ايران و كشورمان ريخت و باعث شد حتي برخي ساده‌لوحان هم از حرف‌هاي او برداشت‌هاي غلط خودشان را بكنند.» اين روزنامه در ادامه با تهديد مديرعامل صنعت نفت نوشت كه او بايد تنبيه و توبيخ شود. «موضوع زماني تاسفبارتر مي‌شود كه متوجه باشيم اگر پيش‌قراردادي امضا شده باشد در صورت لغو آن از سوي صنعت نفت، اين باشگاه بايد به پيرمرد بيكار آلماني خسارت هم بدهد. اينجاست كه لزوم ورود نهادهاي نظارتي و امنيتي بيشتر از قبل احساس مي‌شود. مديرعامل صنعت نفت بايد پاسخگوي اشتباه خود باشد. بايد پاسخ دهد چگونه با كسي كه عليه كشور حرف زده پاي ميز مذاكره نشسته و به خود اجازه داده با او قرارداد امضا كند. از اينها مهم‌تر اينكه اگر قرار باشد جريمه‌اي پرداخت شود اين پول بايد از جيب خود مديرعامل صنعت نفت پرداخت شود و اين‌گونه نباشد كه باز هم از بيت‌المال هزينه شود.»
متاسفانه در كشور ما برخي اصلا متوجه هزينه‌هايي كه رفتارهاي‌شان براي كشور مي‌تراشد، نيستند. ورود نهادهاي حراستي و امنيتي به استخدام يك مربي كه حالا چند سال پيش مصاحبه‌اي كرده آن‌هم به شكل رسانه‌اي بسيار عجيب است. از آن عجيب‌تر تهديداتي است كه به صورت كتبي و رسانه‌اي منتشر شده است. اينكه شفر بايد دستگير و محاكمه شود به اين دليل كه اظهارات او عليه امنيت ملي ايران بوده! آيا واقعا امنيت ملي كشور ما با حرف‌هاي شفر كه به قول منتقدان يك مشت چرند است تحت تاثير قرار مي‌گيرد؟ 
اين كشور و اين فوتبال قرار است مراودات بين‌المللي داشته باشد. قرار نيست مثل اينترنت و باقي چيزها مشمول فيلتر و ديواركشي شود. فردا روزي هر مربي خارجي يا بازيكني كه مي‌خواهد به ايران بيايد با خودش فكر مي‌كند آمدن همانا و تا آخر عمر تحت‌نظر اين دوستان قرار گرفتن همان! آمدن به ايران مساوي است با اينكه بايد تا آخر عمر مراقب اظهارات‌شان ولو در كشور خودشان باشند. آيا واقعا ما چنين چيزي مي‌خواهيم؟
اينكه نمي‌خواهيد يك مربي به ايران بيايد به هر دليلي مي‌تواند بسيار شيك و در فضايي آرام صورت بگيرد. كاري كه بارها هم انجام شده است. اين همه بازيكن و مربي در ايران كنار گذاشته شدند بدون اينكه مشخص شود دليلش چه بوده. در مورد شفر هم مي‌شد همين شكلي شرايط را مديريت كرد نه اينكه چنين بلوايي به وجود بيايد.
در پايان بايد تاكيد كرد اين متن در حمايت از شفر نيست، حتي در حمايت از اينكه او سرمربي صنعت نفت هم بشود، نيست. بحث سر نحوه برخورد با چالش‌هاست. بحث سر اين است كه هرچيز كوچكي سريع نبايد تبديل به مساله امنيتي شود. مساله سر جايگاه يك كشور است. از آن طرف واقعا نياز است كه سعه‌صدر تصميم‌گيران و مديران بالاتر برود. 
به هر حال خارجي‌ها كه به ايران مي‌آيند براساس مشاهدات خود، درست يا غلط نقطه‌نظراتي دارند. گاهي آن را رسانه‌اي مي‌كنند و گاهي هم نه. اينكه ما ذره‌بين بيندازيم كه چه كسي در چه تاريخي چه چيزي گفته و بعد نسبت به آن موضع بگيريم كار جالبي نيست. 
به اميد اينكه صنعت نفت چه با شفر چه با مربي ديگر در ادامه روندي موفقيت‌آميز داشته باشد. به هر حال برزيل ايران يكي از پرطرفدارترين تيم‌هاي ليگ است و حضورش در ليگ برتر به جذابيت‌هاي مسابقات مي‌افزايد. ضمنا فضا نيز طوري فراهم شود كه چهره‌هاي خارجي با روي باز به ايران بيايند نه اينكه استرس بگيرند در صورت ورود به كشور ممكن است چه مشكلاتي براي آنها پيش بيايد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون