• ۱۴۰۳ جمعه ۱۵ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5681 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۷ دي

نشريه پوليتيكو با انتشار يادداشتی مدعی شد

دست بالاي تهران در پيچ تند خاورميانه

نشريه پوليتيكو با انتشار گزارشي مدعي شد كه جو بايدن، رييس‌جمهور ايالات متحده، در اقدامي پيشگيرانه ادعايي از ايران و محور مقاومت، متحدان تهران خواست تا به رويارويي‌ها پايان دهند. با اين همه به ادعاي اين نشريه محور مقاومت تا زماني كه تجاوزات اسراييل به غزه ادامه داشته باشد، گوش شنوايي ندارد. به ادعاي مقام‌هاي آگاه، امروز در شرايطي كه انصار‌الله كماكان كشتي‌هاي اسراييلي و امريكايي در درياي سرخ را هدف قرار مي‌دهد و درگيري ميان حزب‌الله لبنان و محور مقاومت در عراق و سوريه با نيروهاي امريكايي و اسراييلي ادامه دارد، واشنگتن و متحدانش براي توقف درگيري‌ها خيز برداشته‌اند، هر چند از رويكردي اشتباه پيروي مي‌كنند.

 

چرا ايران غرب را جدي نمي‌گيرد؟

به ادعاي پوليتيكو، تا آنجا كه به واشنگتن و لندن مربوط مي‌شود، حملات به مواضع انصار‌الله در يمن، پيامي است به محور مقاومت تا درگيري‌ها را متوقف كند.آن‌گونه كه مقام‌هاي آگاه ادعا كرده‌اند ايالات متحده ابتدا به‌طور خصوصي پيام‌هاي خود را از طريق كانال‌هاي ديپلماتيك براي ايران و محور مقاومت ارسال كرده است. گرانت شاپس، وزير دفاع بريتانيا، اين پيام ادعايي را تاييد كرده و مدعي شده: «صبر غرب در حال تمام شدن است.» او در ادامه از ايران خواست تا انصار‌الله و محور مقاومت؛ حاميانش را متوقف كند.با اين حال از منظر گروهي از ناظران بعيد است ايران به اين پيام‌ها توجهي داشته باشد. به ادعاي پوليتيكو، محور مقاومت دلايل زيادي براي مخالفت با هرگونه عقب‌نشيني دارد. اين گروه از يك طرف خواستار پايان دادن به حضور مداخله‌گرايانه غرب در خاورميانه است و از طرفي ديگر نمي‌خواهد كه غزه اين‌گونه توسط رژيم اسراييل و با حمايت غرب هدف حمله قرار بگيرد.ناظران با استناد به اين دو گزاره مدعي‌اند كه شبح گسترش جنگ در خاورميانه براي واشنگتن و دولت‌هاي اروپايي كه درگير مشكلات و چالش‌هاي متفاوتي هستند به كابوسي هولناك تبديل شده است. از همين رو اين احتمال بالاست تا اين گروه از بازيگران اسراييل را براي توقف عمليات نظامي در غزه تحت فشار قرار دهند. اين دقيقا همان چيزي است كه هم ايران مي‌خواهد و هم محور مقاومت.

 

هزينه محاسبه نادرست غرب

امروز اوكراين براي كشورهاي غربي به درسي پرهزينه تبديل شده است. شواهد هم نشان مي‌دهد كه عزم غرب رو به زوال است. كنگره ايالات متحده درگير دعواهاي حزبي شده و ارسال بسته كمك‌هاي نظامي مهم به اوكراين به تاخير افتاده است؛گزاره‌اي كه اروپا را منفعل‌تر از قبل كرده.پوليتيكو با اشاره به اين مقوله‌ها مدعي است، در چنين شرايطي اول صبر كدام طرف به پايان مي‌رسد - غرب يا ايران؟ اين نشريه در پاسخ به همين سوال جواب داد: غرب. به گفته ناظران، هدف قرار دادن مواضع انصار‌الله توسط ايالات متحده و بريتانيا شاهكار نيست. در سال 2015، پس از اينكه انصار‌الله صنعا، پايتخت يمن را تصرف كرد، عربستان سعودي تصور داشت كه مي‌تواند به سرعت به قدرت اين گروه پايان دهد. اما نزديك به يك دهه بعد، رياض در تلاش است تا خود را از باتلاق يمن بيرون بكشد.به ادعاي تحليلگران غربي، امارات متحده عربي در جنوب يمن عملكردي موفق‌تر داشت، چراكه تلاش كرد مخالفان انصار‌الله را آموزش دهد.به ادعاي پوليتيكو ايالات متحده و بريتانيا از مدل امارات متحده عربي پيروي نمي‌كنند - آنها به الگوي عربستان وفادار هستند، البته با هدف بسيار محدودتر كه همانا توقف انصار‌الله و بازگرداندن ثبات ادعايي‌شان به درياي سرخ است.

انصار‌الله، گروهي آماده جنگ و مجهز هستند. از همين رو اگر ايالات متحده بخواهد به بمباران مواضع اين گروه ادامه دهد به سرنوشت عربستان دچار خواهد شد. بالاخص آنكه تنها راه متوقف كردن انصار‌الله محاصره دريايي يمن است. با اين حال تعداد اندكي از تحليلگران از ايالات متحده خواسته‌اند تا به ماجراجويي پايان دهد. تام شارپ، كاپيتان سابق نيروي دريايي سلطنتي و افسر متخصص جنگ ضد هوايي، يكي از مخالفان حملات هوايي امريكا به مواضع انصار‌الله است. از همين رو از ايالات متحده و بريتانيا خواسته تا از اين منطقه دور شوند. او هفته گذشته خطاب به مقام‌هاي امريكايي و بريتانيايي نوشت: «وضعيت دماغه را عادي كنيد. تضعيف ادعايي توان انصار‌الله براي امن كردن درياي سرخ، بدون خطر درگيري منطقه‌اي گسترده‌تر كه در آن ايالات متحده، بريتانيا و متحدان‌شان غرق نشوند؛ غيرممكن است.» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها