• ۱۴۰۳ جمعه ۱۵ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5681 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۷ دي

آكسيوس با اشاره به حاشيه‌هاي پنهان سفر بي‌نتيجه آنتوني بلينكن به سرزمين‌هاي اشغالي فاش كرد

«نتانياهو» صبر «بايدن» را لبريز كرد

چهار مقام امريكايي كه نخواستند نام‌شان فاش شود به آكسيوس گفتند كه بايدن و ديگر مقامات ارشد ايالات‌متحده به ‌طور فزاينده‌اي از بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسراييل به دليل رد اكثر درخواست‌هاي اخير كاخ سفيد در رابطه با جنگ غزه عصباني شده‌اند. ۱۰۰ روز از حمله ۷ اكتبر حماس مي‌گذرد. به‌رغم اينكه بايدن در سال انتخاباتي قرار دارد و به خاطر همراهي با اسراييل بخشي از پايگاه سياسي خود را ازدست داده، اما با حمايت نظامي و ديپلماتيك بي‌سابقه‌اي، پشت اسراييل در آمده است. مقامات امريكايي گفتند كه اين حمايت تا حد زيادي به صورت علني ادامه داشته، اما پشت پرده، نشانه‌هاي زيادي از سرريز شدن كاسه صبر بايدن حكايت دارد.

يكي از مقامات امريكايي به آكسيوس گفت: «وضعيت خراب شده و ما گير كرده‌ايم. صبر رييس‌جمهور در حال اتمام است.» كريس ون هولن، سناتور ايالت مريلند كه در تماس نزديك با مقامات ايالات‌متحده در مورد جنگ غزه قرار دارد، به آكسيوس گفت: «نتانياهو در هر مقطعي به بايدن بي‌توجهي كرده است. دولت به ائتلاف نتانياهو التماس مي‌كند، اما اسراييلي‌ها بارها به صورت‌شان سيلي زدند.» با گذشت ۲۰ روز از تماس پرتنش ۲۳ دسامبر كه بايدن نااميدانه گفت‌وگويش با «بي‌بي» را پايان داد، رهبران اسراييل و امريكا با هم صحبت نكرده‌اند. بايدن گفت‌وگوي خود با نتانياهو را با اين جمله پايان داد: «صحبت‌مان تمام شد»! آنها طي دو ماهه اول جنگ تقريبا يك روز در ميان تماس داشتند. قبل از اينكه بايدن تلفن را قطع كند، نتانياهو درخواست او مبني بر آزادسازي بودجه تشكيلات خودگردان فلسطين را رد كرده بود. جان كربي، سخنگوي شوراي امنيت ملي ايالت‌متحده تلاش كرد تا گفت‌وگوهاي گاه‌به‌گاه دو رهبر را كم‌اهميت جلوه دهد. روز چهارشنبه، او به خبرنگاران گفت كه «اين مساله هيچ معناي خاصي ندارد.» اما نشانه‌هاي بيشتري از تنش‌هاي ميان اين دو ظاهر شده است. يك مقام امريكايي گفت: «سرخوردگي بسيار زيادي وجود دارد.»

 

بايدن در تنگنا

عامل اصلي نااميدي بايدن، مقاومت نتانياهو در برابر درخواست‌هايي است كه اولويت‌هاي ايالات‌متحده محسوب مي‌شود. علاوه بر موضوع بودجه تشكيلات خودگردان، بايدن و مشاورانش بر اين باورند كه اسراييل به اندازه كافي براي ورود كمك‌هاي بشردوستانه به غزه تلاش نمي‌كند. آنها همچنين از عدم تمايل نتانياهو به بحث جدي در مورد برنامه‌هاي پساجنگ و رد طرح ايالات‌متحده جهت نقش‌آفريني تشكيلات خودگردان فلسطيني در غزه، نااميد شده‌اند. اكنون مقامات امريكايي به ‌طور فزاينده‌اي نگران هستند كه اسراييل به جدول زماني خود براي كاهش شدت عمليات در غزه تا پايان ژانويه، به ويژه در شهر جنوبي خان يونس، عمل نكند. اگر اسراييل شدت عمليات نظامي خود در غزه را به ميزان قابل‌توجهي كاهش ندهد، (گزاره‌اي كه مقامات امريكايي به اميد كاهش تلفات غيرنظاميان بر آن تاكيد دارد)، احتمالا حفظ سطح كنوني حمايت‌هاي امريكا از كارزار نظامي اسراييل دشوارتر خواهد شد. سخنگوي شوراي امنيت ملي در پاسخ به سوالي درباره گله‌مندي امريكا از اسراييل به آكسيوس گفت كه دولت تمركز خود را بر اين قرار داده كه مطمئن شود اسراييل مي‌تواند از خود در برابر حماس دفاع كند و كمك‌ها به غزه براي كاهش رنج غيرنظاميان فلسطيني افزايش يابد. كاخ سفيد همچنين مشغول همكاري با اسراييل براي آزادي همه اسراست.

سفر بي‌نتيجه بلينكن

مقامات امريكايي كه با اكسيوس صحبت كرده‌اند، مي‌گويند كه سفر هفته گذشته آنتوني بلينكن، وزير امور خارجه به اسراييل تنها نااميدي و رنجش كاخ سفيد و وزارت خارجه را تشديد كرد. نتانياهو موافقت كرد كه به هيات سازمان ملل اجازه ورود به شمال غزه را بدهد تا نيازهاي غيرنظاميان فلسطيني در آينده ارزيابي شود، اما اين تنها امتيازي بود كه او حاضر شد به بلينكن بدهد. يك مقام امريكايي گفت كه بلينكن با نتانياهو و كابينه جنگي او بسيار رك صحبت كرد و تاكيد داشت كه طرح كابينه اسراييل براي فرداي پس از جنگ دست‌نيافتني است. بلينكن كه پيش از سفر به اسراييل از اردن، عربستان‌سعودي، امارات و قطر بازديد كرده بود، همچنين به رهبران اسراييل گفت كه اگر اسراييل به تشكيلات خودگردان اجازه نقش‌آفريني در غزه پساجنگ ندهد و جلوي آينده سياسي غزه را بگيرد، هيچ كشور عربي حاضر به كمك مالي براي بازسازي و اداره غزه نخواهد بود. به گفته دو منبع آگاه از ديدارهاي وزير امور خارجه، بلينكن و تيمش در طول سفرشان فهميدند كه امتناع نتانياهو از آزادسازي بودجه فلسطين مانع تلاش‌هاي امريكا براي انجام اصلاحات در تشكيلات خودگردان فلسطيني مي‌شود. به گفته منابع، محمود عباس، رييس تشكيلات فلسطين در رام‌الله به بلينكن گفت كه آماده تشكيل دولت جديد است، اما تاكيد كرد كه بدون پول نمي‌تواند كار كند و درآمدهاي مالياتي مسدودشده توسط اسراييل بخش بزرگي از بودجه است.

 

امتياز به «بي‌بي»

دولت بايدن در تلاش است تا محاسبات نتانياهو را با احياي تلاش‌ها براي دستيابي به توافقي بزرگ با عربستان‌سعودي كه شامل عادي‌سازي روابط تل‌آويو و رياض مي‌شود را تغيير دهد. مقامات امريكايي و اسراييلي قبلا به اكسيوس گفته بودند كه بلينكن به نتانياهو گفته كه عربستان‌سعودي همچنان خواهان عادي‌سازي روابط پس از پايان جنگ است اما خواسته‌اش منوط به اين است كه تل‌آويو با راه‌حل دو كشوري موافقت كند. درحالي كه مقامات امريكايي اعتراف مي‌كنند كه بعيد است نتانياهو به توافقي كه مسير تشكيل كشور فلسطيني را هموار مي‌كند، چراغ سبز نشان دهد، اما مي‌گويند كه قصد دارند ديدگاهي جايگزين براي جنگي بي‌پايان در غزه ارايه دهند. در همين حال، دولت بايدن نيز براي درازمدت فكر كرده و كانال‌هاي با ديگر بازيگران سياسي در اسراييل را باز نگه مي‌دارد. در جريان ديدار هفته گذشته، بلينكن با بني گانتز، وزير كابينه جنگ جداگانه ديدار كرد. نظرسنجي‌هاي داخلي نشان مي‌دهند كه اگر انتخابات امروز برگزار مي‌شد، احتمالا حزب گانتز پيروز آن بود. بلينكن همچنين با يايير لاپيد، رهبر اپوزيسيون و يوآو گالانت، وزير دفاع اسراييل و رقيب اصلي نتانياهو براي رهبري حزب ليكود ديدار كرد. سناتور ون هولن به اكسيوس گفت: «در حال حاضر، نتانياهو بيشتر تمايل دارد به وزراي ملي‌گراي كابينه‌ يعني ايتامار بن گوير و بزالل اسموتريچ گوش دهد تا اينكه حرف‌هاي رييس‌جمهور ايالات‌متحده را بشنود.» تحليلگران واشنگتن مي‌گويند كه دولت جو بايدن به سر و كله ‌زدن با كابينه اسراييل كه تمايلي به تعامل مجدد با فلسطيني‌ها پس از پايان جنگ غزه نداشته و كاري براي كاهش درد و رنج غيرنظاميان انجام نمي‌دهند، ادامه خواهد داد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها