• ۱۴۰۳ جمعه ۱۵ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5681 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۷ دي

معناي پيروزي رييس‌جمهور «پرحاشيه» جمهوري‌خواه در ايالت آيووا چيست؟

نخستين برد «ترامپ»

احسان لطيفي

پس از تقريبا يكسال مبارزه و ۱۲۳ ميليون دلار هزينه براي تبليغات انتخاباتي، رقابت‌هاي حزبي آيووا تقريبا در همان آغاز به پايان رسيد؛ دونالد ترامپ، كانديداي پيشتاز جمهوري‌خواهان حتي پيش از اتمام راي‌گيري، به عنوان برنده انتخابات اعلام شد.پيروزي قاطع ترامپ بار ديگر سلطه پايدار او بر حزب جمهوري‌خواه را نشان داد. ران ديسنتيس، فرماندار فلوريدا با فاصله‌اي زياد از ترامپ و كمي جلوتر از نيكي هيلي، فرماندار سابق كاروليناي جنوبي دوم شد. اختلاف آراي كم هيلي و ديسنتيس به هر دليلي براي ادامه مبارزات انتخاباتي بود كه احتمالا به نفع ترامپ تمام شد.اكنون رقابت‌ها به نيوهمپشاير رسيده است؛ ايالتي كه خلق‌وخوي معتدل‌تري داشته و نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهند كه هيلي از حمايت بيشتري برخوردار است. در اينجا ۵ نكته در حاشيه انتخابات آيووا قابل تامل است.

حاميان ترامپ به صف شدند

در حالي كه رقباي ترامپ هفته‌ها در آيووا سپري كردند، رييس‌جمهوري پيشين تنها ده بار در اين ايالت حضور پيدا كرد. چهره‌هاي كليدي جمهوري‌خواه ايالت از جمله كيم رينولدز، فرماندار آيووا و رهبران ارشد مسيحيان اوانجليست از رقباي او حمايت كردند. با اين حال، زماني كه ترامپ براي سخنراني پيروزي خود روي صحنه رفت، در ۹۸ بخش از ۹۹ بخش اين ايالت پيروز شده بود. آن‌گونه كه نيويورك‌تايمز نوشته، محبوبيت ترامپ در ميان راي‌دهندگان گسترده و عميق بود. او در دژهاي محافظه‌كاران از جمله شمال غربي آيووا كه خانه بسياري از راي‌دهندگان اوانجليست است، عملكرد بسياري بهتري داشت. ويوك راماسوامي، كارآفرين حوزه فناوري كه خود در قامت وارث جوان‌تر جنبش «مگا» ظاهر شده بود، كمتر از ۸ درصد آرا را به خود اختصاص داد. او سرعت كمپين خود را به حالت تعليق درآورد و عصر دوشنبه از ترامپ حمايت كرد. بيشتر گمانه‌زني در آيووا بر سر تفاوت آرا بود تا خود نتيجه. آيا ترامپ بيش از ۵۰ درصد به دست مي‌آورد يا كمتر؟ حتي در حالي كه او در باب برتري‌اش در نظرسنجي‌ها به خود مي‌باليد، دستيارانش سعي كردند انتظارات را به ميزان اختلاف ۱۲ درصد تقليل دهند. ترامپ توانست با كسب ۵۱ درصد از ۲۱ درصد آراي ديسنتيس و ۱۹ درصد آراي هيلي پيش بيفتد.

استراتژي شكست خورده رقيب ترامپ

اگرچه فرماندار فلوريدا توانست براي دومين‌بار هيلي را كنار بزند، اما احتمال موفقيت او بسيار اندك بوده و مشخص نيست كه تا چه زماني پول كافي براي پيش ‌بردن كمپين خود را خواهد داشت. ديسنتيس كمپين خود را در آيووا پايه‌گذاري كرد و چندين بار وعده داده بود كه پيروز انتخابات درون‌ حزبي خواهد شد. ديسنتيس تمام شرايطي كه معمولا براي پيروزي در آيووا نياز است را داشت. او از تمام ۹۹ حوزه انتخابيه بازديد كرد، به شهرهاي كوچك و كافه‌ها سر زد و با مردم محلي و مطبوعات گفت‌وگو داشت. او توانست حمايت فرماندار ايالت را كسب كرده و از شبكه وسيع واندر پلاتس، رهبر اوانجليست‌ها بهره برد. كمپين او به‌طور بي‌سابقه‌اي ميليون‌ها دلار هزينه كرد. ديسنتيس تلاش داشت تا نظر جمهوري‌خواهاني كه در سمت راست طيف ترامپ قرار دارند را كسب كرده و ترامپ را ميانه‌رو نشان دهد. اما اين استراتژي شكست خورد، زيرا جمهوري‌خواهان كمي حاضرند از ترامپ عبور كنند. او مبارزه در ايالت‌هايي را آغاز خواهد كرد كه شرايط غيرمساعدي دارند و از هيچ يك از مزيت‌هاي ايدئولوژيكي كه در آيووا وجود داشت، برخوردار نيستند. دسنتيس در نيوهمپشاير با راي‌دهندگان معتدل‌تري روبه‌رو است و انتظار مي‌رود در نوادا شديدا از ترامپ شكست بخورد.

نقشه‌اي كه نقش بر آب شد

اگرچه سرسخت‌ترين حاميان هيلي نيز روزنه‌اي براي پيروزي او نمي‌ديدند، اما با توجه به انتظارات تابستان گذشته، هيلي شب خوبي را سپري كرد. در بيشتر سال گذشته، محبوبيت هيلي در آيووا تك‌رقمي بود. او پول كمي داشت و از سازماندهي ميداني نيز برخوردار نبود. هيلي با تحكيم بلوك به حاشيه رانده‌ شده ضدترامپ و تشكيل ائتلافي از جمهوري‌خواهان تحصيلكرده دانشگاهي، مستقل‌ها و حتي برخي دموكرات‌هايي كه در مناطق شهري و حومه شهر زندگي مي‌كنند، با آرايي نزديك به ديسنتيس سوم شد. هيلي در نيوهمپشاير شرايط را مساعدتر مي‌بيند؛ جايي كه بايد نشان دهد، مي‌تواند ترامپ را شكست داده يا حداقل به اندازه كافي نزديك شود كه بتواند تا زماني كه رقابت‌ها به كاروليناي جنوبي مي‌رسد، كمپين خود را سر پا نگه دارد.

مشاركت اندك

ميزان مشاركت بسيار كمتر از آخرين جلسه رايزني جمهوري‌خواهان در سال ۲۰۱۶ بود. در آن زمان، نزديك به ۱۸۷ هزار از ساكنين ايالت به انتخاب نامزد حزب خود كمك كردند. امسال تنها حدود ۱۱۰ هزار نفر شركت كردند. مشاركت پايين مي‌تواند نشانه ديگري عليه روند عجيب‌وغريب راي‌گيري اين ايالت باشد كه طي سال‌هاي اخير مورد انتقاد شديد قرار گرفته است.به‌رغم پيروزي تاريخي ترامپ در آيووا، نتايج اين ايالت معناي زيادي براي انتخابات عمومي ۲۰۲۴ ندارد. ترديدي نيست كه ترامپ باعث ايجاد صف‌بندي مجدد سياسي ميان جمهوري‌خواهان شده و دوشنبه‌شب او تعهد حاميان خود را نشان داد و بسياري از آنها در شرايط بد آب‌وهوايي حاضر شدند حضور پيدا كرده تا فرصتي براي حمايت از او داشته باشند. همچنين ترديدي وجود ندارد كه عمليات سياسي ترامپ بسيار پيچيده‌تر از سال ۲۰۱۶ است. جلسات رايزني در آيووا كمتر شباهتي به انتخابات درون ‌حزبي ساير ايالت‌ها دارد. جلسات رايزني تنها بخش كوچكي از راي‌دهندگان را شامل مي‌شود: تقريبا ۱۵ درصد از حدود ۷۲۰ هزار راي‌دهنده جمهوري‌خواه براي راي ‌دادن ثبت‌نام كرده‌اند. حتي در سال‌هاي گذشته، آيووا سابقه بدي در انتخاب نامزد جمهوري‌خواه داشتند. در هفت رقابت درون‌حزبي جمهوري‌خواهان از سال ۱۹۸۰، تنها دو برنده آيووا توانستند نامزدي حزب را به دست بياورند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها