• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۴ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5684 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۱ بهمن

حميد درخشان در گفت‌وگو با «اعتماد»:

اين چه حرفي است كه تاكتيك ما شبيه گوارديولا مي‌شود؟

كاش بازي تيم ملي را نديده بودم! اين چه بازي‌اي بود؟

گروه ورزش

به گزارش «اعتماد»، تيم ملي فوتبال كشورمان در دومين بازي‌اش از رقابت‌هاي جام ملت‌هاي آسيا به مصاف هنگ‌كنگ رفت و اين تيم را با نتيجه يك بر صفر شكست داد. ملي‌پوشان كشورمان كه در بازي اول با نتيجه‌اي پرگل از سد فلسطين گذشته بودند در بازي مقابل هنگ‌كنگ نمايشي دور از انتظار داشتند كه باعث انتقادات فراواني شد. با حميد درخشان درخصوص شرايط تيم ملي گفت‌وگويي ترتيب داديم كه در ادامه مي‌خوانيد.

 

بازي با هنگ‌كنگ را ديديد؟

بله اما كاش نمي‌ديديم!

چطور؟

دلمان عين سير و سركه مي‌جوشيد. آخر اين چه بازي‌اي بود؟ بازي خوبي نبود و اصلا خوب بازي نكرديم. نه كارمان حساب و كتاب داشت و نه برنامه‌اي داشتيم و نه تاكتيكي. اصلا در حد نام تيم ايران ظاهر نشديم. البته مربي آن تيم به خوبي تيم ما را آناليز كرده بود و خوب فكر مي‌كرد و كامل شناخت داشت. او تمام نقاط قوت و ضعف ما را مي‌شناخت. دقيقا مي‌دانست كه بايد چه كار كنند و به اهداف‌شان هم رسيدند. ما روي خلاقيت فردي توانستيم اين بازي را ببريم و اگر آن گل را نمي‌زديم گرفتار مي‌شديم!

شايد تغييرات زياد باعث شد اين شكلي

بازي كنيم.

سه تا بازيكن عوض شده بود. چه تغييراتي؟ تغيير آنچناني نداشتيم كه بگوييم شرايط حاد بوده تازه اصلا تغييرات داشتيم. بقيه نيمكت‌نشينان هم بايد همان سيستم و تاكتيك را پياده كنند. مگر فاصله نيمكت‌نشينان تا اصلي‌ها از زمين تا آسمان است كه ندانند بايد چه برنامه‌اي را به چه شكلي پياده كنند؟ قابل قبول نيست. تغيير خوب است اما وقتي شما تغييري انجام مي‌دهيد نبايد به لحاظ تاكتيكي اشكالي به وجود بيايد.‌

بعضي‌ها مي‌گويند بازيكنان ما حريف را دست‌كم گرفته بودند.

اين چه اصطلاحي است كه ما در فوتبال‌مان از آن استفاده مي‌كنيم؟ به نظر شما چنين چيزي قابل قبول است؟

پس مشكل كجا بود؟

نوع تاكتيك بازي ما. مشكل اين بود كه برنامه‌اي نداشتيم. ما نتوانستيم تاكتيك‌ها را به خوبي پياده كنيم و اين هم برمي‌گردد به كادرفني كه نتوانسته كارش را به خوبي انجام دهد و بازيكنان را توجيه كند.

بازي با امارات را چطور پيش‌بيني مي‌كنيد؟

مشكلي نيست. امارات حريف گلوگيري نيست. ما نوع بازي‌مان زير سوال رفته و اين براي‌مان مهم است وگرنه امارات خيلي نمي‌تواند ما را اذيت كند مگر اينكه ما خودمان بد بازي كنيم.

مهدي قايدي دومين گل خودش را هم به ثمر رساند اما ستاره ديگر ما مثل طارمي كه شاگرد شما هم بوده هنوز پايش به گلزني باز نشده؟

شرايط بازي جوري پيش مي‌رود كه در يك بازي يك بازيكن بيشتر ديده مي‌شود. اصل حرف ما سر تيم‌مان است و سر نفرات كه نيست. ما بهترين نفرات را داريم كه در اروپا بازي مي‌كنند. شكل كاري ما ايراد دارد و آن را بايد اصلاح كرد حالا نفر گل بزند يا نزند! كادرفني بروند آناليز كنند و ببينند كجاي كارشان ايراد داشته همان را اصلاح كنند.

امير قلعه‌نويي هم خيلي ناراحت و عصبي بود و به نظر مي‌رسيد با فريادهايش مي‌خواهد به تيم شوك دهد!

مگر نبايد ‌ناراحت باشد؟ وقتي تيم بد بازي مي‌كند بايد هم ناراحت شود، اما چرا ما بايد عقب برگرديم و دنبال شوك دادن هستيم؟ در فوتبال حرفه‌اي اين حرف‌ها تمام شده است و بايد اشكالات را رفع كرد. برويد بپرسيد چرا دفاع به هافبك پاس نداده يا هافبك ‌نتوانسته خط حمله را تقويت كند دنبال ساير مسائل نباشيد. همين فكرها را كرديم كه فوتبال‌مان عقب رفته.

ژاپن هم به عراق باخت. به نظر شما طبيعي نيست؟

چرا خودمان را مقايسه مي‌كنيم؟ ژاپن به آلمان و تركيه چهار تا چهار تا زده ما هم ‌توانستيم؟ چون ژاپن باخته ما هم ببازيم؟ چرا نمي‌رويم ايرادات را برطرف كنيم؟ چرا نگوييم نتوانستيم چهار تا پاس سالم بدهيم و بازيسازي نتوانستيم انجام دهيم؟ ديديد كه همين ژاپن يك ربع آخر چه بلايي سر عراق آورد؟ پنج دقيقه ديگر بازي ادامه داشت. گل دوم هم مي‌زدند.

سرمربي تيم ملي گفته مي‌خواهد تاكتيك گوارديولا را در تيم ملي پياده كند. اما با اين سبك بازي شدني است؟

اصلا اين چه حرفي است كه عين آنها بازي كنيم؟ به قرآن مجيد خودمان را اذيت نكنيم يك كمي صادق باشيم! حرف درست و اصولي بزنيم، حرف عامه‌پسند بزنيم.

به نظر مي‌رسد خط دفاع تيم ملي مقابل تيم‌هاي سرعتي به مشكل بخورد. نظر شما چيست؟

اين يك حرف ديگر است و فرضيه ديگري دارد. ما اشكالات‌مان چيزهاي ديگر است و آن‌هم يكي است اما الان اشكال ما تقابل با تيم‌هاي سرعتي نيست اشكال ما اين است نتوانستيم به خوبي فوتبال‌مان را بازي كنيم و اينها را بايد اصلاح كرد.

اگر اشكالات برطرف شود مي‌توانيم ‌اميدوار باشيم كه در ادامه بازي‌ها نتايج خوبي بگيريم؟

بله، چون ابزارهاي خوبي داريم و اشكالات برطرف شود مي‌توانيم ‌نتايج ‌خوبي بگيريم.

سطح كيفي مسابقات چطور است؟

خوب است. تيم‌ها ديگر دست و پا بسته نيستند و زحمت مي‌كشند و فوتبال آسيا در حال رشد است و فكر مي‌كنم در سال‌هاي آسيا وضعيت بهتر هم شود.

ممكن است امسال قهرمان بازي‌ها يك تيم ديگر منهاي پنج قدرت هميشگي باشد؟

در فوتبال هر اتفاقي ممكن است رخ دهد.

نسبت به بازي اول وضعيت تيم ملي خوب نبود. قبول داريد؟

فلسطين و هنگ‌كنگ و حتي امارات در حد ما نيستند كه بخواهيم مقايسه كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون