• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5686 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۳ بهمن

درباره نمايشگاه «سازخانه»

سياوش اكبري

۲۵ الي ۲۹ دي‌ ماه ۱۴۰۲ در محل خانه هنرمندان، چهارمين نمايشگاه سازخانه به همت خانه موسيقي ايران برگزار شد كه در آن عده زيادي از سازندگان سازهاي سنتي و كلاسيك حضور داشتند. اين رويدادها يك اتفاق مبارك است از آن جهت كه همكاران و سازگران در يك تعامل مستقيم با يكديگر قرار مي‌گيرند. 
در حاشيه اين نمايشگاه، برگزاري جلسات روزانه نقد و بررسي سازهاي ساخته شده در ايران از قبيل ويولن، كمانچه، قيچك، تار، سه‌تار، تنبور، سنتور و سازهاي مختلف كوبه‌اي و همچنين گيتار اين تعامل را تقويت مي‌كرد و بستر نقد و نظر را مهيا كه بسيار مفيد بود.
حضور زنان هنرمند در نمايشگاه سازخانه پررنگ‌تر از هميشه بود و همين حضور گرم با توجه به محدوديت‌هاي مختلف نشان از رونق بيشتر هنر سازسازي ميان زنان هنرمند سرزمين‌مان است و اميد مي‌رود كه در اين حوزه نيز حضور فعال و بيش از پيش اين عزيزان را شاهد باشيم. همچنين حضور جوانان در اين نمايشگاه نويدبخش رشد و توسعه اين هنر است كه جاي خوشحالي داشت.
بخش ديگري از اين رويداد فرهنگي، تجليل از پيشكسوتان و بزرگاني بود كه در امر سازندگي ساز فعاليت داشتند و اين يكي از اقدامات بجا در اين نمايشگاه به شمار مي‌رفت.
با تمام اين پتانسيل‌ها متاسفانه ما همچنان در برگزاري نمايشگاه‌هاي تخصصي ضعف داريم، از جمله اين ضعف‌ها مي‌توان به طراحي غرفه‌ها اشاره كرد؛ بعضي از سالن‌هاي بيضي شكل، غرفه‌ها به صورت نامناسبي تعبيه شده بودند از آنجا كه غرفه‌بندي در چنين نمايشگاه‌هایي بسيار مهم است، نبايد آن را ناديده گرفت اين زحمت دوچنداني براي شركت‌كنندگان و غرفه‌داران وارد كرد و آنها مجبور شدند حين برگزاري نمايشگاه اصلاحات لازم را براي غرفه‌بندي انجام دهند. در همين راستا متاسفانه جاي‌گذاري هنرمندان در سالن‌هاي مختلف به صورت شانسي و قرعه‌‌كشي اتفاق افتاد و توجهي به كاركرد غرفه‌ها نشده بود و بدون توجه به قابليت‌‌هاي سازهاي مختلف اين جاي‌گذاري انجام شده بود.
جاي بسياري از سازندگان شهرستاني كه به دليل دوري مسافت و هزينه‌هاي اسكان در تهران نتوانسته بودند در اين رويداد فرهنگي شركت كنند بسيار خالي بود كه به‌ نظر مي‌رسد هيچ نهادي در اين زمينه تصميم ندارد كه به صورت جدي وارد شود تا اين عزيزان هم بتوانند هنر خود را ارايه و نمايش دهند. اميد مي‌رود كه دست اندركاران و برگزار‌كنندگان نمايشگاه‌هاي تخصصي براي برگزاري هرچه بهتر چنين رويدادهاي فرهنگي از متخصصان بيشتري ياري بگيرند و با جدي گرفتن انتقادات و ايجاد دلگرمي بيشتر به رونق و رو به رشد بودن اين رويدادها كمك كنند.
* سازنده ويولن، تار و ديگر سازهاي زهي

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها