• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5687 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۴ بهمن

مجري صداوسيما و نايب‌رييس جديد زنان فدراسيون دووميداني:

نمي‌خواهم مدير تشريفاتي باشم

پيش از اين 5 فدراسيون ديگر از من خواسته بودند نايب‌رييس شوم، نپذيرفتم

علي ولي‌اللهي

انتخاب زهرا محمودوند مجري صداوسيما در حوزه ورزش به عنوان سرپرست نايب‌رييسي زنان فدراسيون دووميداني خيلي سروصدا كرد. به هر حال اينكه يك مجري صداوسيما در فدراسيون ورزشي سمت گرفته همه را كنجكاو مي‌كند. نظرات موافق و مخالف در مورد اين مساله تا همين امروز ادامه داشته. خيلي‌ها اين انتخاب را به فال نيك گرفتند و برخي معتقد بودند رييس فدراسيون دووميداني انتخاب درستي نداشته. ما با خود زهرا محمودوند دقايقي به گفت‌وگو نشستيم تا از چگونگي حضور او در فدراسيون دووميداني، احتمال تداخل كارش در صداوسيما با فدراسيون و برنامه‌هايش بپرسيم.

 

‌از پيشنهادي كه به شما شد و آن را پذيرفتيد براي ما بگوييد.

من سال‌هاست كه در رسانه در حوزه ورزش زنان فعال هستم و اين باعث شده كه با خيلي از ورزشكاران و مربيان يا روساي فدراسيون‌هاي مختلف در ارتباط باشم. قبل از اين هم 5 فدراسيون ديگر به من پيشنهاد داده بودند براي نايب‌رييسي زنان. ولي هيچ‌وقت فكر نكردم كه اين كاري است كه من مي‌توانم وارد شوم. اين‌بار چون دووميداني بود به آن فكر كردم. مشورت‌هايي هم كردم و درنهايت چون دووميداني بود، پذيرفتم.

‌قبلش صحبت كرده بوديد؟ از شما برنامه گرفتند؟

بله. خيلي صحبت شد. چندين جلسه نشست داشتيم هم با مسوولان فدراسيون هم با افراد ديگري كه در دووميداني فعال هستند. باتوجه به خلأهايي كه وجود دارد مخصوصا در حوزه بانوان به اين نتيجه رسيديم كه راهكارهايي كه پيشنهاد مي‌شود اجرايي و شدني هستند. البته اين راهكارها مشمول گذر زمان هم مي‌شود. در كوتاه‌مدت به نتيجه نمي‌رسد، ولي بله! صحبت كرديم و درنهايت جمع‌بندي صحبت‌ها بود كه به اين نتيجه رسيديم كه شايد بشود يك حضور موثري در فدراسيون داشته باشم.

‌آيا شما سابقه ورزشي هم داريد؟ يا فقط در حوزه رسانه فعال بوده‌ايد؟

من خودم چند سال پيش در دووميداني فعال بودم و چند تا مقام قهرماني كشور هم دارم. در حوزه داوري هم مدرك داوري دووميداني دارم و البته مدرك مربيگري چند رشته ورزشي هم دارم. هميشه در فضاي ورزش بودم. ولي به صورت قهرماني و ورزشي فقط در دووميداني بودم. من همين الان فوتسال بازي مي‌كنم ولي خارج از فضاي قهرماني و حرفه‌اي است. ولي دووميداني سال‌ها پيش كار كردم.

‌عمده انتقادي كه به انتخاب شما وارد مي‌شود تداخل كارتان در صداوسيما با فدراسيون است.

اغلب همكاران رسانه‌اي مي‌دانند كار كردن در صداوسيما يك فضاي پاره وقت است. در اين سيستم شما ساعت كاري مشخص نداري و ميزانش زياد نيست. ضمن اينكه من فعاليتم را در راديو ورزش به‌شدت كم كردم كه بتوانم متمركز روي دووميداني باشم و آنچه در سيما انجام مي‌دهم مدت زمان كمي دارد و تداخلي ندارد. در همين چند روز حضور من در فدراسيون بيشتر زمانم در فدراسيون بودم و پيگير كارهاي دووميداني دختران بودم. ولي سازمان آن‌قدري وقت از من نمي‌گيرد. راديو ورزش هم حضورم راكمرنگ كردم كه تمركز كنم روي دووميداني.

‌ممكن است از اين به بعد براي دووميداني پارتي‌بازي كنيد در تلويزيون و اخبار اين رشته را ويژه‌تر پوشش بدهيد؟

نه! هيچ‌وقت اين اتفاق طبيعتا نمي‌افتد. اگر هم مي‌خواست اين اتفاق بيفتد پيش از اين مي‌افتاد براي رشته‌هاي ديگر. تا حالا نشده كه خارج از قاعده به يك رشته بپردازم. كلا توي رسانه‌ام كه هستم در اين همه سال معيارم اخلاق محوري بوده و قطعا از اين به بعد هم خواهد بود. وقتي در رسانه‌ هستم دووميداني را فراموش مي‌كنم و وقتي در فدراسيونم رسانه را فراموش مي‌كنم.

‌امكان دارد از رييس فدراسيون دووميداني روي آنتن زنده انتقاد كنيد؟

اگر موضوعي قابل انتقاد باشد بله!

‌مشكلات زنان در حوزه دووميداني چيست؟

من الان در دوره سرپرستي هستم. دوره سرپرستي به شكلي است كه هم مدت زمان كافي براي انجام يك كار خاص ندارد، چون دو ماه است و هم اينكه تازه وارد هستم در فضا و بايد بيشتر ارزيابي كنم در دوره سرپرستي. بايد مشكلات واقعي و مشكلاتي كه بعدا براي‌شان برنامه‌ريزي كرد و به صورت كوتاه يا بلند يا ميان مدت بشود اين مشكلات را حل كرد. پس در دوره سرپرستي تمركزم روي اين هست كه مشكلات و خلأها را پيدا كنم. خانم بهزادي هم زحمت كشيدند و بايد زحمت‌ها بررسي شوند. بايد ديد كجا ادامه بدهيم و كجا مغفول مانده تا به آن توجه كنيم. دووميداني مثل بقيه رشته‌ها است. يك‌سري از مشكلاتي كه ورزش زنان دارد نياز دارد به سياست‌گذاري‌هاي كلان. احتياج دارد از منظر بزرگ‌تري به آن نگاه شود و مورد بررسي قرار بگيرد. دووميداني هم دارد از نبود يك‌سري سياست‌ها و بودن يك‌سري سياست‌ها رنج مي‌‌برد. بايد اينها در فضاي ديگري بررسي شود و برايش راهكار درست شود. در حوزه خود دووميداني دختران ما به واسطه وسعت جغرافيايي و تنوع‌هاي قوميتي كه در ايران داريم خيلي فرصت هست واقعا يك استعداديابي خوب صورت بگيرد. اين برمي‌گردد به تيمي كه قرار است در فدراسيون مستقر شود. مديران فدراسيون به‌ شدت متمركز هستند روي برگزاري درست. بايد روي تنوع قوميتي يك توجه ويژه‌اي داشته باشيم.

‌آيا در اين مدت با زيرمجموعه‌هاي فدراسيون و هيات‌ها در تماس بوده‌ايد؟

در همين مدت خيلي از استان‌ها و هيات‌ها تماس گرفتند و از مشكلات‌شان مي‌گويند. از نبود مربي خيلي صحبت مي‌شود. اين معضل وجود دارد. حميده اسماعيل‌نژاد ملي‌پوش كشورمان كه شانس المپيك شدن هم دارد، در شهر خودش تمرين مي‌كند. ما بايد شرايطي فراهم كنيم او در شهر خودش دارای يك مربي در حد و اندازه المپيك باشد نه اينكه مربي فعلي او بد باشد. بحثم اين است وقتي توقع داريم بايد امكانات را براساس توقع ايجاد كنيم. يكي از اين امكانات حضور مربي‌هاست. در حوزه زنان به‌شدت خلأ اين مساله احساس مي‌شود. بايد در برنامه‌هاي بلندمدت فدراسيون باشد كه مربيان آموزش‌ديده هستند در كلاس‌هاي بين‌المللي شركت كنند. ما خيلي تنوع ماده در دووميداني داريم. توي همه ماده‌ها ما بايد چند تا مربي سرشناس و كاربلد داشته باشيم. اين جزو اولويت‌هاست.

‌يكي از معضلات ورزش زنان در ايران ديده نشدن است. شما كه يك چهره رسانه‌اي هستيد از اين منظر مي‌توانيد به دختران ورزشكار كمك كنيد؟

توي حوزه ورزش در تمام دنيا وضعيت آقايان با خانم‌ها متفاوت است. از بحث‌هاي مالي گرفته تا جايگاهي. حتي شهرت و پرداختن و رسانه‌ها. آن اندازه‌اي كه رسانه‌هاي جهان به مسي و رونالدو مي‌پردازند به ستاره زن فوتباليست نمي‌پردازند. اين واقعيت است در همه جهان. مثل فاصله فوتبال با بقيه رشته‌هاست. كلا رسانه به دلايل مختلف به آقايان مي‌پردازد تا به خانم‌ها. در كشور ما اين بيشتر است. اين اتفاقي كه در همه دنياست در كشور ما بيشتر است. مردان بيشتر ديده و مطرح مي‌شوند. يكي از دلايلي كه در نشست‌هاي پيش از انتخاب من براي اين مسووليت مطرح شد حضور من در رسانه بود كه بايد نقطه اشتراك را پيدا كنيم. دختران ما اين حق را دارند كه ديده شوند. من حرف شما را قبول دارم. شايد از نظر مدالي و حرفه‌اي و قهرماني اگر بياييم مقايسه كنيم يك ورزشكار آقا را با خانم، آقا بيشتر ديده شده و به او پرداخته شده. در حوزه زنان اين يك مقداري كمرنگ‌تر بوده است. سال‌ها سعي كردم در حوزه زنان فعال باشم اما واقعا كفايت نمي‌كند اما اين يك فرصت است و من تلاشم را مي‌كنم تا براي همه دختران ورزشكار مخصوصا دووميداني كه بيشتر از بقيه رشته‌ها با آنها سروكار خواهم داشت فرصت جهت بيشتر ديده شدن آنها فراهم شود، چراكه مستحقش هستند.

‌نكته پاياني؟

ما اگر از تغييرات صحبت مي‌كنيم بايد نگاه بلندمدت داشته باشيم. اگر من محمودوند امروز وارد شدم قرار نيست دو ماه ديگر عملكرد من بررسي شود. طبيعتا بايد به آن زمان بخورد. بعد اينكه وقتي نيروي جوان وارد يك فضا مي‌شود بايد تغييرات را ببينيم. من با وعده داشتن اختيار در حوزه زنان وارد اين فضا شدم. بايد در گذر زمان ببينم چقدر اين اختيار واقعي است. متاسفانه در اغلب فضاهاي ورزشي بانوان ما بيشتر حضورشان حالت تشريفاتي دارد. در اغلب فدراسيون‌ها نايب‌رييس زنان حق امضا ندارد و ممكن است عضو هيات رييسه نباشد و خيلي از مواردي كه اختيار رااز او مي‌گيرد. اما خوشبختانه با اين وعده كه اختيار خواهم داشت وارد شدم و اميدوارم در ادامه بماند.

‌شما نمي‌خواهيد نايب‌رييس تشريفاتي باشيد؟

اميدوارم نباشم. اين قول را گرفتم نباشم. 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون