• ۱۴۰۳ جمعه ۲ آذر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5688 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۷ بهمن

انتقاد دوباره دولت از «هزينه‌تراشي نمايندگان مجلس» در بودجه

شايد ماشين حساب‌تان خوب كار نمي‌كند؟

تصويب لايحه بودجه سال آينده، همچنان با كشمكش‌هاي ريز و درشت ميان مجلس و دولت ادامه دارد. به تازگي داود منظور، رييس سازمان برنامه ‌و بودجه از آنچه «هزينه‌تراشي نمايندگان» خوانده انتقاد كرده و گفته است: در نتيجه اين رفتارها، 250 هزار ميليارد تومان ناترازي در منابع هدفمندي يارانه‌ها ايجاد شد. او در صفحه مجازي خود نوشته است: «از نمايندگان محترم مجلس تقاضا كردم، اجازه ندهند با تصويب برخي احكام هزينه‌اي بودجه سال آينده دچار كسري شود. تاكيد كردم كسري بودجه‌ ام‌الخبائث است و كشور و دولت را گرفتار مي‌كند.» وي اين را هم گفت: با رويه‌اي كه نمايندگان مجلس در لايحه بودجه 1403 پيش مي‌روند، دولت بايد حق بيمه سهم كارفرماي همه مردم ايران را بپردازد و همه مردم عيال دولت مي‌شوند، سوال اين است كه منابع آن را از كجا تهيه كنيم، اگر منبع مالي بود و مي‌توانستيم اين كار را انجام دهيم، باعث نشاط مردم مي‌شد، اما منابع آن را هم بايد نمايندگان مجلس تعيين كنند كه از كجا بياوريم؟ رييس سازمان برنامه‌وبودجه خطاب به نمايندگان مجلس عنوان كرد: قانون هدفمندي يارانه‌ها دولت را مجاز كرده كه اگر منابع داشت، سهم بيمه كارفرماي اقشار را بپردازد، الان دوستان در مجلس مي‌خواهند اين اجازه را به تكليف تبديل كنند، آقا به چه زباني تاكيد كنم كه منابع هدفمندي يارانه‌ها ناتراز است، منابع هدفمندي يارانه‌ها سال آينده با 250 هزار ميليارد تومان ناترازي همراه است. منظور گفت: همه كارهاي خوب دنيا را نمي‌شود كه يكساله و در قالب بودجه انجام داد.

شايد ماشين حساب‌تان خوب كار نمي‌كند؟
اما يك عضو كميسيون تلفيق لايحه بودجه سال ۱۴۰۳ در پاسخ به انتقادات دولت در خصوص اضافه كردن ۳۰۰ هزار ميليارد تومان به هزينه‌ها در لايحه بودجه سال آينده گفت: دولت سعي كند ساكت باشد، آرام بگيرد و يك مقدار صبر كند ما جلو برويم در نهايت بيايند قضاوت كنند چيزي اضافه كرده‌ايم يا آنجاهايي كه بايد شفاف‌سازي مي‌كرديم، اين كار را انجام داده‌ايم و بودجه را شفاف كرده‌ايم. جبار كوچكي‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا درباره انتقادات دولت به مجلس در خصوص اضافه كردن ۳۰۰ هزار ميليارد به هزينه‌ها در لايحه بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: بحث بودجه هنوز جمع‌بندي نشده اولا تبصره‌ها باقي مانده است، ثانيا جداول هم تقريبا اسفند ماه مي‌آيند؛ چرا دولتمردان عجله مي‌كنند؟ هنوز تبصره‌ها تمام نشده‌اند اين رقم‌ها را از كجا مي‌آورند؟
اين عضو كميسيون تلفيق لايحه بودجه ۱۴۰۳ ادامه داد: شايد ماشين حساب‌شان خوب كار نمي‌كند وگرنه از الان كه نمي‌شود گفت ۳۰۰ هزار ميليارد تومان به بودجه دولت اضافه شده، آن هم در حالي كه ما هنوز جمع‌بندي نكرده‌ايم، هنوز به حقوق‌ها نرسيده‌ايم، اصلا چنين چيزي نيست! دولت سعي كند قدري ساكت باشد، آرام بگيرد و يك مقدار صبر كند تا ما جلو برويم در نهايت، بيايند قضاوت كنند كه چيزي اضافه كرده‌ايم يا آنجاهايي كه بايد شفاف‌سازي مي‌كرديم، اين كار را انجام داده‌ايم و بودجه را شفاف كرده‌ايم.
وي خاطرنشان كرد: مثلا در حوزه نفت ما گفتيم همه منابعي كه دولت مي‌آورد غير از حمل و نقل و بنزين داخل پمپ بنزين‌ها، پول اضافه را بايد از خزانه بگيرد، در قديم براي خودشان مي‌گرفتند و جابه‌جا مي‌كردند و اين چندين هزار ميليارد تومان افزايش منابع براي دولت دارد يا در خصوص ارزش افزوده كه يك درصدش ۷۰ هزار ميليارد تومان مي‌شود، دولت ۵۰ هزار ميليارد تومان آورده بود، معلوم است كه منابع پنهاني داريم و بايد جمع‌بندي كنيم بعد مي‌توانيم به دولت بگوييم افزايش داده‌ايم يا خير، در جهت هماهنگي با دولت حركت كرده‌ايم.
كوچكي‌نژاد درباره اينكه مجلس حقوق كاركنان را از ۱۸درصدي كه دولت در لايحه بودجه سال ۱۴۰۳ آورده بود به ۲۰ درصد افزايش داده و دولت معتقد است اين كار بار مالي دارد و اين نگراني وجود دارد كه سال آينده براي جبران اين ‌بار مالي قيمت بنزين افزايش پيدا كند، عنوان كرد: ما وقتي چيزي را مصوب مي‌كنيم درآمدهايش را واقعي مي‌بينيم، نيازي به اين نيست كه دولت بيايد قيمت بنزين را افزايش دهد تا بعضي مصوبات مجلس را تحت پوشش قرار دهد. وي تاكيد كرد: مجلس به‌ شدت با افزايش قيمت بنزين مخالف است و نمي‌گذارد دولت آن را افزايش دهد. اين عضو كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي درباره اينكه گمانه‌زني‌هاي درباره ۳ نرخي شدن بنزين مطرح شده است، گفت: چنين چيزي حقيقت ندارد.

منظور دولت از تغييرات هزينه‌اي 
نمايندگان مردم با تصويب بندهاي «ت» و «ث» تبصره ۸ لايحه بودجه ۱۴۰۳ كل كشور در بخش هزينه‌اي، سازمان برنامه‌وبودجه كشور را مكلف كردند، تمام اعتبار مورد نياز براي تامين گندم مورد نياز كشور را با قيمت نهايي مصوب شوراي قيمت‌گذاري محصولات كشاورزي حداكثر در شش ماهه اول سال (همزمان با خريد تضميني گندم) به مجري يا مجريان خريد و تامين كالاهاي اساسي تخصيص و پرداخت كند.
همچنين با تصويب نمايندگان مجلس در اجزاي ۲ و ۴ بند «الف» تبصره ۸ لايحه بودجه ۱۴۰۳ كل كشور در بخش هزينه‌اي، مقرر شد كه منابع حاصل از هدفمندي يارانه‌ها به پرداخت يارانه دارو، شيرخشك و ملزومات مصرفي پزشكي، يارانه نقدي، معيشتي، كالابرگ الكترونيك، كمك به خانوارهاي تحت پوشش كميته امداد امام خميني (ره) و سازمان بهزيستي كشور، يارانه نان، يارانه ملوانان و هزينه‌هاي سرمايه‌گذاري و كمك به شركت‌هاي نفت و گاز و پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي، مصارف صرفه‌جويي انرژي و ساير مصارف ضروري در چارچوب «قانون هدفمند كردن يارانه‌ها» تخصيص يابد.
نمايندگان مردم با تصويب در اجزاي ۵ و ۷ بند «الف» تبصره ۸ لايحه بودجه ۱۴۰۳ كل كشور در بخش هزينه‌اي، سازمان برنامه‌وبودجه را موظف كردند تا منابع حاصل از ماليات بر ارزش ‌افزوده فروش فرآورده‌هاي نفتي و گاز طبيعي را با تخصيص سازمان برنامه‌وبودجه كشور صرفا براي تامين يارانه نان و دارو هزينه كند.
نمايندگان در مجلس با تصويب بند «پ» تبصره ۸ لايحه بودجه ۱۴۰۳ كل كشور در بخش هزينه‌اي، وزارت نفت را مكلف كردند تا در صورت كاهش توليد فرآورده‌هاي اصلي (بنزين، نفت- گاز، نفت سفيد، نفت كوره، گاز مايع و سوخت هوايي) نسبت به برنامه توليد از طريق شركت‌هاي تابعه ذي‌ربط با دريافت و فروش فرآورده‌هاي ويژه از پالايشگاه‌هاي مربوط، مقادير كسري را جبران كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون