• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5689 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۸ بهمن

واكنش ترویيكاي اروپا به پرتاب ماهواره ثريا

ترویيكاي اروپا در بيانيه‌اي مشترك به پرتاب ماهواره ثريا واكنش نشان داد. سه كشور اروپايي انگليس، فرانسه و آلمان با انتشار بيانيه‌اي مداخله‌جويانه به اقدام هفته گذشته ايران براي پرتاب موفقيت‌آميز ماهواره ثريا با ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ به مدار ۷۵۰ كيلومتري واكنش نشان دادند و آن را محكوم كردند، چراكه به گفته آنها، اين ماهواره‌بر از فناوري ضروري براي توسعه سيستم موشكي بالستيك دوربرد استفاده مي‌كند.
باوجود اينكه محدوديت‌هاي موشكي ايران پيش از اين به پايان رسيده است، ترویيكاي اروپا در ادامه بيانيه خود مدعي شدند: ايران به‌رغم درخواست‌هاي مكرر بين‌المللي براي توقف آن و پس از سال‌ها ناديده گرفتن محدوديت‌هاي سازمان ملل به توسعه برنامه موشكي خود ادامه مي‌دهد.
همچنين در اين بيانيه ادعا شده است: پرتاب‌هايي از اين دست به ايران امكان آزمايش فناوري را مي‌دهد كه مي‌تواند براي توسعه بيشتر برنامه موشك‌هاي بالستيك خود كه تهديدي مهم براي امنيت منطقه‌اي و بين‌المللي است، استفاده كند. 
اين سه كشور اروپايي با تكيه بر ادعاهاي بي‌اساس خود عليه برنامه صلح‌آميز هسته‌اي ايران مدعي شدند: ما نگراني‌هاي ديرينه‌اي در مورد فعاليت‌هاي ايران در رابطه با فناوري‌هاي موشك بالستيك داريم كه قادر به حمل سلاح هسته‌اي هستند. اين نگراني‌ها با توسعه برنامه هسته‌اي ايران كه فراتر از همه توجيهات غيرنظامي معتبر است، افزايش مي‌يابد.
در بخش پاياني اين بيانيه نيز با اتهام‌زني عليه ايران ادعا شده است كه دولت‌هاي انگليس، فرانسه و آلمان همچنان متعهد هستند كه هر گام ديپلماتيكي را براي جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي بردارند و ايران را به‌خاطر فعاليت‌هاي بي‌ثبات‌كننده‌اش  در منطقه و در سطح بين‌المللي پاسخگو نگه دارند.
ماهواره‌ ثريا روز شنبه گذشته با ماهواره‌بر  قائم ۱۰۰ به مدار ۷۵۰ كيلومتري پرتاب شد. اين ماهواره‌بر قابليت حمل محموله‌هايي تا ۱۰۰ كيلوگرم را دارد و در سومين پرتاب آزمايشي خود، يك محموله تحقيقاتي با جرم تقريبي ۵۰ كيلوگرمي را در مدار ۷۵۰ كيلومتري زمين قرار داد و  ركورد جديدي را ثبت كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون