• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5689 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۸ بهمن

تحليل بهروز سلطاني از جام ملت‌ها و نتايج تيم ملي در گفت‌وگو با «اعتماد»:

مربیان تیم ملی به جز خود قلعه نویی هرجا کار کردند ناموفق بودند

بيرانوند پنجاه درصد تيم است!

روزبه دلاور

تيم ملي فوتبال كشورمان پس از صدرنشيني در گروهش در مرحله حذفي بازي‌هاي جام ملت‌هاي آسيا به مصاف تيم ملي سوريه مي‌رود. رقيبي كه روي كاغذ نمي‌تواند براي ما مشكل‌ساز شود، اما در مستطيل سبز شرايط متفاوت است و شاگردان قلعه‌نويي نبايد حريف را دست‌كم بگيرند. براي بررسي كارشناسانه از وضعيت تيم ملي با بهروز سلطاني يكي از پيشكسوتان ملي‌پوش كشورمان تماس گرفتيم كه چكيده‌اي از گپ و‌ گفتمان را در ادامه مي‌خوانيد. سلطاني كه خود سابقه بازي مقابل سوريه را در كارنامه دارد، مي‌گويد اين تيم نمي‌تواند دردسري براي ما ايجاد كند، اما اوضاع در مراحل بعد سخت‌تر خواهد شد.

 

‌نظر شما در خصوص عملكرد تيم ملي در مرحله گروهي بازي‌ها چيست؟

تمام تيم‌ها در ابتداي اين‌گونه تورنمنت‌ها همه‌ چيز خودشان را رو نمي‌كنند. تيم‌ها سعي مي‌كنند مهره‌هايي را بازي دهند و بعدها تغييرات ايجاد كنند تا دست‌شان مقابل رقبا رو نشود. تيم ملي ما هم پس از بازي اول برابر فلسطين، در مقابل هنگ‌كنگ تغييراتي داشت و بچه‌ها ناهماهنگ بودند. ما در دفاع هنوز ضعف داريم و در خط هافبك همكاري لازم وجود ندارد. اما خط حمله خوبي داريم و دروازه‌بان ما هم كه پنجاه درصد تيم است!

‌بازي با امارات چطور؟

امارات كه كلا پنج تا توپ آورد روي دروازه ما و نتوانست ما را اذيت كند.

‌تيم ملي هر سه بازي‌اش را برده، اما چرا هنوز از عملكرد ملي‌پوشان انتقاد مي‌شود؟

انتقادات كه بد نيست ما هم انتقادات سازنده مي‌كنيم. آرزو داريم تيم ملي موفق شود، اما اگر هر كسي مربي تيم ملي بود نهايت با پنج، شش تغيير همين تيم را به جام‌ ملت‌ها مي‌برد. با اين حال به اين تيم ملي مي‌شود گفت تيم ملي پيشكسوتان! انتقاد من اين است كه چرا بايد بازيكن ۳۷، ۳۸ ساله الان در تيم ملي باشد؟ ما مي‌توانستيم فكر آينده هم باشيم و از سه، چهار بازيكن جوان استفاده كنيم. حداقل در بازي‌هاي كم اهميت ده، پانزده دقيقه از آنها استفاده كنيم، چون اينهايي كه الان هستند براي جام ملت‌هاي بعدي نود درصدشان حضور ندارند.

‌بازي با سوريه را چطور مي‌بينيد؟

من خودم به عنوان بازيكن ۲ بار مقابل سوريه بازي كردم و اين تيم نمي‌تواند مقابل لژيونرهاي ما كاري از پيش ببرد. اما تازه بعد از بازي با اين تيم داستان ما شروع مي‌شود‌! بعضي‌ها از حالا مي‌گويند تيم ملي ما صد درصد در اين بازي‌ها قهرمان مي‌شود، اما هيچ صد درصدي براي تيمي وجود ندارد.

‌چرا فكر مي‌كنيد تيم ملي نمي‌تواند قهرمان شود؟

الان حرفي بزنم مي‌گويند انتقاد مي‌كنم، اما چرا آندو تيموريان رفته آنجا؟ اينها با رابطه و داستاني به تيم ملي راه پيدا كردند! مي‌شود از ده نفر اسم برد كه مي‌توانستند به تيم ملي كمك كنند، اما اينها كه هستند، كمكي نمي‌توانند كنند. قلعه‌نويي خودش در هر جا بوده موفق كار كرده، اما الان نيمكت تيم ملي را ببينيد همه اينها هر جا بودند، ناموفق بودند يا بعضي‌هاي‌شان حتي مدرك ندارند. باز هم اگر قهرمان شويم از اينها حمايت و تشويق‌شان مي‌كنم.

‌در اين باره نقد ديگري هم داريد؟

نقد اصلي به فوتبال ماست كه پشتوانه ندارد . شما تيم ملي اميد را ببينيد اين تيم را به فردي دادند كه با رانت به مربيگري تيم اميد رسيد و مقابل هنگ‌كنگ به آن روز افتاديم و براي‌مان سرافكندگي داشت. مشكل ما اين است وقتي فردي مربي مي‌شود از اين طرف و آن طرف تماس مي‌گيرند و سفارشات شروع مي‌شود و توانايي را در نظر نمي‌گيرند. در اين شرايط كه تحريم هستيم كارگر و كارمند براي يك ساعت هم كه شده كارش را رها مي‌كند و مي‌رود فوتبال را ببيند تا لذت ببرد. ورزش به همه اقشار جامعه روحيه مي‌دهد و از بُعد سياسي خارج مي‌شوند‌! مي‌توانستيم اين تيم ملي را از مدت‌ها قبل با بازيكنان اميد و جوان آماده كنيم چقدر بهتر بود. الان شما ببين ۳ تا گلر بردند به مسابقات كه همگي خوب هستند، اما چه اشكالي داشت يكي مثل ارشا شكوري هم به مسابقات مي‌رفت براي پشتوانه‌سازي؟

‌بعضي از بازيكنان تيم ملي معتقدند بيرانوند بهترين دروازه‌بان ايران در تاريخ جام ملت‌هاست. به عنوان دروازه‌بان سابق تيم ملي چه نظري داريد؟

صد درصد. اگر ايشان نبود تيم ملي مشكل مي‌خورد. البته ما آقايان حجازي و عابدزاده را هم داشتيم، اما الان عملكرد ايشان خيلي خوب است. البته من بهترين دروازه‌بان تاريخ ايران را ناصر حجازي مي‌دانم.

‌صحبت پاياني؟

براي تيم ملي و امير آرزوي موفقيت دارم، اما با اين تيم ملي به مشكل مي‌خوريم.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون