• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5689 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۸ بهمن

نبود يورگن كلوپ در ليورپول خلأ ايجاد خواهد كرد در باشگاه و شهر

مردي كه به طرز ويژه‌اي معمولي بود!

سرمربي ليورپول كه در پايان سال قرمزها را ترك مي‌كند تبديل به نمادي در بندر ليورپول شده است. در روزهاي گذشته فوتبال اروپا بيش از هر چيزي تحت تاثير تصميم يوگي قرار گرفت. او در يك مصاحبه با صراحت و با همان لحن هميشگي‌اش گفت خسته شده و نياز به استراحت دارد و در انتهاي فصل ليورپول را ترك خواهد كرد.  نشريه گاردين در گزارشي به اين تصميم سرمربي قرمزهاي آنفيلد پرداخته و نوشته است او فردي فراتر از يك مربي براي تيم ليورپول، شهر و در مجموع ورزش فوتبال بود. او كسي بود كه ارزش‌هاي انساني‌ را پاس داشت.  به گزارش روزنامه اعتماد، گاردين نوشت: نسبت به يورگن كلوپ، سرمربي ليورپول كه روز جمعه اعلام كرد در پايان فصل ليگ برتر را ترك خواهد كرد، اداي احترام زيادي صورت گرفته است. 
هواداران او را ستايش كرده‌اند، رقبا به موفقيت‌هاي او اعتراف كرده‌اند و ليگ برتر كليپ‌هايي از اولين حضورهاي او را به صورت آنلاين منتشر كرده است، اما هيچ اقدامي در اين زمينه به اندازه اداي احترامي كه به احتمال زياد از سخنان مارگارت آسپينال، مبارز هيلزبورو صورت گرفت فراتر نخواهد رفت.  او گفت كه كلوپ نه تنها يك مدير بزرگ است، بلكه يك انسان بزرگ، يك شخصيت بزرگ و يك انسان‌دوست بزرگ است. آسپينال در شبي صحبت مي‌كرد كه كلوپ در سال 2022 نشان آزادي شهر ليورپول را دريافت كرد. كلوپ در آن زمان گفت كه از اين مناسبت غرق در شادي شده بود. 
او گفت: «ما براي هميشه اينجا زندگي نخواهيم كرد، زيرا در يك لحظه به آلمان برمي‌گرديم، اما [كليد شهر] را مي‌گيريم، از آن مراقبت مي‌كنيم، آن را به هر كجا كه برويم خواهيم برد، چون اين بسيار خاص است.»
كلوپ طي مصاحبه‌اي با باشگاه براي اعلام جدايي‌اش، خبري كه به ‌طور غيرقابل انكاري دنياي خسته‌كننده فوتبال را تكان داد، دوباره گفت كه كسب نماد آزادي ليورپول «يكي از خاص‌ترين لحظات تمام زندگي من است.»  همان‌طور كه اين مربي 56 ساله به هواداران گفت كه «انرژي‌اش تمام مي‌شود» و نمي‌تواند «بارها و بارها و بارها و بارها» اين كار را انجام دهد، واضح بود كه يك چهره منحصر به فرد از بازي انگليس خارج خواهد شد. به‌رغم اينكه كلوپ در اولين كنفرانس مطبوعاتي خود را «آقاي معمولي» توصيف كرد، يك شوخي كه با استايل‌هاي وحشتناك «خاص» ژوزه مورينيو رويارويي مي‌كند، اما در طول هشت سال و نيم حضورش در مرسي سايد ثابت كرده است كه چيزي جز اين نيست.  او در سال 2019 قهرمان ليگ قهرمانان اروپا شد و در سال بعد قهرمان ليگ برتر شد و در مجموع هفت جام بزرگ را به دست آورد.  او باشگاهي را احيا كرد كه مدت‌ها از جايگاه خود در اوج فوتبال انگليس سقوط كرده بود. او در زمان نگارش اين مقاله، بالاترين درصد برد را در بين هر مربي ليورپول دارد؛ بيشتر از بيل شنكلي، باب پيزلي يا سر كني دالگليش، اما دليل تصميم او براي ترك ليورپول بسياري از مردم را شوكه كرده است. اين تصميمي فراتر از فوتبال است. در دوراني كه ليگ برتر به يكي از محبوب‌ترين محصولات سرگرمي در جهان تبديل شده است و زماني كه به ‌طور معمول بهترين استعدادها را هم در زمين و هم در زمين مربي به رخ مي‌كشد، كلوپ برجسته شده است.  اين آلماني با 6 فوت 3 اينچ و شانه‌هاي پهن، رفتاري شبيه خرس قهوه‌اي دارد. شايد دندان‌هاي او كه عالي و درخشان هستند نتيجه كار گران‌قيمت يك دندانپزشك مشهور باشد كه لبخند بازيكنانش را نيز اصلاح كرد. اما در كنار اين همچنين رفتار پرشور او بغل خط طولي زمين و جشن‌ها (هماهنگي مشت‌ها با تشويق پايان كاپ) وجود دارد. اما درنهايت ويژگي‌هايي كه آسپينال مشاهده كرد، ويژگي‌هايي هستند كه كلوپ را متفاوت نشان مي‌دهند.  او فقط يك مربي خارق‌العاده نبود، بلكه مردي دلسوز بود كه ارزش‌هاي نجابت انساني را درك و بيان مي‌كرد. در سال 2017، دو سال پس از ورودش به آنفيلد و قبل از اينكه بتواند ايده‌آل‌هاي خود را به ‌طور كامل در زمين بازي پياده كند، كلوپ در پيام كريسمس براي هواداران ليورپول نوشت. او تصديق كرد كه باشگاه «دوست دارد بردهاي بيشتري» داشته باشد، اما استدلال كرد كه «در فوتبال، مانند زندگي، مي‌توانيد انتخاب كنيد كه شاد باشيد و از لحظات عالي با هم لذت ببريد.» اين يك پيام مشخص كلوپ بود، زندگي كردن و بازي شديد و با لبخند. دو پاراگراف بعد در همان متن اين آلماني نياز روزافزون مردم مستمند به بانك‌هاي مواد غذايي در شهر را محكوم كرده بود.  او گفت: «اين مورد در كشوري كه داراي ثروت و منابعي مانند اين كشور است، فراتر از باور است.» كلوپ در ادامه در مورد موضوعات مختلفي صحبت و اغلب موضعي برخلاف تصورات آن زمان اتخاذ كرد. كلوپ در مصاحبه با گاردين از اطلاعات نادرست كه مشخصه كمپين برگزيت بود، انتقاد كرد و خواستار برگزاري همه‌پرسي دوم شد.  او گفت: «بياييد دوباره درباره آن فكر كنيم و دوباره با اطلاعات درست راي دهيم. در سال 2020، كلوپ در حمايت خود از پشتيباني فوتبال از جنبش «زندگي سياه‌پوستان مهم است» اقداماتي را انجام داد. 
او كه تعصب نژادي را «به‌ طور باور نكردني احمقانه» مي‌خواند، گفت: «براي من واقعا سخت بود حتي كمي درك كنم كه چگونه مي‌تواند اين‌طور باشد. اما اين‌طور است و بنابراين ما بايد بايستيم يا بايد زانو بزنيم، هركاري كه بايد انجام دهيم، انجام خواهيم داد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون