• ۱۴۰۳ جمعه ۱۵ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5690 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۹ بهمن

چالش‌هاي ‌همسويي با امريكا در درياي سرخ

محمود فاضلي

محمود  فاضلي

حملات هوايي امريكا و بريتانيا عليه شبه‌نظاميان حوثي نقطه‌عطف نااميدكننده ديگري در صف طولاني شكست‌هاي غرب در خاورميانه به ‎ويژه بن‎بست طولاني مدت در مناقشه اسراييل و فلسطين خواهد بود. اين واقعيت كه امريكا و بريتانيا مجبور به استفاده از زور در پاسخ به حملات حوثي‌ها شده‌اند كه بر تجارت و كشتيراني در درياي سرخ تاثير مي‌گذارد، واقعيتي ناخوشايند را نشان مي‌دهد. نفوذ سياسي واشنگتن  رو به كاهش است، ديپلماسي آن ناكارآمد و اقتدار او تحقير شده است، به ‎همين دليل است كه حوثي‎ها بدون ممانعت، وعده داده‎اند كه حملات آنها ادامه خواهد يافت. اين تشديد بي‎پايان واقعيت نامطلوب ديگري را برجسته مي‎كند. 
قدرت مسلط در خاورميانه ديگر امريكا يا مصر متحد غرب، عربستان يا حتي اسراييل نيست. مطمئنا متحد اصلي حوثي‎ها، ايران است.
درحالي كه صحبت در مورد برندگان و بازندگان در ميان كشتار وحشتناك غزه كه به‎ گفته حوثي‎ها به مبارزات انتخاباتي امريكايي‎ها دامن مي‎زند، بيهوده است، با اين حال از نظر استراتژيك، مشخص است كه چه كساني در اين بحران جلوتر از بقيه هستند. با جنگيدن توسط نيابت، موقعيت ايران با هر تلفات فلسطيني، موشك حزب‌الله، بمباران عراق و سوريه و پهپاد حوثي تقويت مي‎شود. جو بايدن با حمايت بي‎قيد و شرط از اسراييل پس از حملات حماس و وتو كردن طرح‎هاي آتش‎بس سازمان ملل، افكار عمومي جهاني (و عمدتا امريكايي) را بيگانه كرد.
 به‎ نظر مي‎رسد سياست بايدن در خاورميانه قديمي و دور از واقعيت است. امريكا كه هرگز در جهان عرب محبوبيت نداشت، به‎ عنوان يك شریک ضروري، تحمل شد. ايران اكنون دست برتر را دارد. اسراييل نيز از 7 اكتبر دستخوش يك بيداري استراتژيك شده است، اگرچه افراطي‎ترين سياستمداران آن هنوز اين را درك نكرده‎اند. وحشت غزه براي هميشه تغيير كرده است.
يكي از كشورهايي كه در جريان رويدادهاي درياي سرخ با امريكا همسويي بيشتري داشته، يونان است. حوثي‎هاي يمن اخيرا رسما مسووليت حمله به كشتي يوناني در درياي سرخ را برعهده گرفتند. اين كشتي با پرچم مالت در حركت بوده و متعلق به يونان است. اين كشتي كه داراي 24 خدمه بود خسارت مادي محدودي ديده، اما قابل دريانوردي است و با همان شرايط، به سفر خود ادامه داد. هيچ ملوان يوناني در اين كشتي حضور نداشت. اين كشتي خالي از محموله بوده و از ويتنام به اسراييل رفته بود، در‌حالي كه ارزيابي خسارت در سوئز انجام خواهد شد.
حوثي‎ها به اجراي تصميم براي جلوگيري از كشتيراني اسراييل ادامه خواهند داد. حوثي‎ها مسووليت حمله موشكي به كشتي باري متعلق به يونان در درياي سرخ را برعهده گرفتند. به ادعاي نماينده آنها، «نيروهاي دريايي نيروهاي مسلح يمن با تعدادي موشك، يك كشتي يوناني را كه به‎ سمت بنادر فلسطين اشغالي در حركت بود، هدف قرار دادند.» اين عمليات پس از آن انجام شد كه خدمه كشتي تماس‎هاي هشدار‌دهنده دريافت كردند. نيروهاي مسلح يمن تا زماني كه حمله متوقف شود و محاصره مردم فلسطين در نوار غزه رفع نشود، به اجراي تصميم براي جلوگيري از كشتيراني اسراييل يا كساني كه با دشمن اسراييلي در بحرين سرخ و عربي مرتبط هستند، ادامه خواهند داد.
به‎ دنبال اين حوادث نيكوس دندياس، وزير دفاع ملي يونان از حملات حوثي‎هاي يمن به كشتي‌هاي تجاري در درياي سرخ ابراز نگراني و خاطرنشان كرد كه در حال حاضر يك افسر يوناني در بحرين حضور دارد كه در حال كار روي جزييات استقرار ناو يوناني در درياي سرخ در چارچوب عمليات «نگهبان رفاه» براي ايمني دريانوردي است. ناو يوناني «براي حفاظت از منافع يونان در زماني كه اين كشور كاملا از نظر عملياتي آماده باشد در منطقه مستقر خواهد شد. مشاركت ناوچه يوناني به معناي شركت در يك عمليات خارجي نيست، بلكه عملياتي است كه جهت حفاظت از منافع حياتي انجام مي‎شود. ما نمي‎توانيم بزرگ‌ترين قدرت در نيروي دريايي تجاري روي كره زمين باشيم، كشوري كه مدعي حرف مهمي در توسعه قانون است، اما از دريا و در هر زمان بحراني، مشغول تماشاي ديگران باشد.»
همراهي يونان در درياي سرخ البته با مخالفت‎هاي داخلي روبه‎رو بوده است. حزب «چپ جديد» يونان اين اقدام را يك ماموريت خطرناك دانست و از دولت خواست كه كشور و نيروي دريايي را در عملياتي واقع در منطقه جنگي كه تحت نظارت سازمان‎هاي بين‎المللي يا اتحاديه اروپا نيست، درگير نكند. 
دبيركل حزب كمونيست يونان نيز اعتقاد دارد آتش جنگ در بسياري از نقاط جهان از جمله در اوكراين، دو سال است كه ادامه دارد. استفاده از پايگاه‎هاي امريكايي مستقر در خاك ما و ارسال تسليحات نظامي ادامه دارد و بهاي آن همچنان توسط مردم اوكراين، روسيه و همه مردم اروپا پرداخت مي‎شود.
از ديدگاه اين حزب، دولت محافظه‎كار يونان و ساير طرف‎ها يك ناو، يك هليكوپتر مي‎فرستند. حضور يك تيم ملوانان، درجه‌داران و افسران تخصص‎هاي مختلف در يك عمليات جنگي خطرناك است. اقدامي كه از نظر ريسك تا به امروز هيچ ربطي به اين كشور ندارد. 
از منظر اين گروه، ناوچه‌هايي كه مردم يونان براي تهيه آنها پول داده‎اند، قرار است براي دفاع از كشور باشند، اما دولت آنها را به هزاران مايل دورتر مي‎فرستد. براي رويارويي با ساير امپرياليست‎ها در هر جاي زمين و به خاطر مالكان كشتي، سرمايه‎داران بين‎المللي يا يوناني، عربستان، اسراييل، امريكا، ناتو و اتحاديه اروپا، هيچ نظامي يا سربازي را نبايد به خطر انداخت. 
تحليلگر  امور  بين‎الملل

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون