• ۱۴۰۳ جمعه ۱۵ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5690 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۹ بهمن

رقابت درون‌حزبي جمهوري‌خواهان به اوج رسيد

يكه‌تازي «ترامپ»- قمار «هيلي»

دونالد ترامپ، رييس‌جمهور سابق ايالات‌متحده كه فعلا پيشتاز اصلي رقابت‌هاي نامزدي جمهوري‌خواهان است، ماه‌هاست كه به صراحت گفته است كه روي رقابت احتمالي انتخابات سراسري بين خود و بايدن تمركز كرده است. رييس‌جمهوري سابق از روز شنبه، در نوادا، ايالت بحراني ميدان نبرد، مبارزات انتخاباتي‌اش را پيش مي‌برد. اما ابتدا به حداقل تعداد انگشت‌شماري از حاميانش نياز دارد تا در انتخابات مجلس نمايندگان در 8 فوريه در ايالت شركت كنند. در اين ميان نيكي هيلي آخرين رقيب جمهوري‌خواه باقي‌مانده‌اش براي نامزدي، هر كاري مي‌كند تا به ترامپ يادآوري كند او هنوز در مسابقه است، حتي اگر آنها در نوادا رو در روي هم قرار نگيرند. درگيري‌هاي لفظي ميان هيلي و ترامپ بالا گرفته است. روز جمعه، نيكي هيلي در فاكس نيوز به ترامپ حمله كرد و او را «بي‌بند و بار» خواند و او همچنان تلاش مي‌كرد تا ترامپ را در مناظره‌اي رودررو به تله بيندازد. ترامپ در آن تاريخ درگير دادگاه نيويورك بود، اما كمپين انتخاباتي‌اش با ارسال ايميل‌هايي به رسانه‌ها خواستار آن شد كه هيلي هر چه زودتر بايد رقابت را به رييس‌جمهوري سابق واگذار كند. استيون چونگ، سخنگوي ترامپ، نوشت: «يك چيز را امريكايي‌ها مي‌دانند و آن اينكه نيكي هميشه امريكا را در رتبه آخر قرار خواهد داد.»

يكه‌تازي در نوادا

انتخابات مقدماتي رياست‌جمهوري 6 فوريه در نوادا برگزار خواهد شد، همزمان براي برگزيدن نماينده سنا در اين ايالت كارزاري آغاز مي‌شود. به نظر مي‌رسد ترامپ بدون هيچ رقيب جدي در اين ايالت حضور دارد و هر دو انتخابات تعيين مي‌كند چه كسي برنده است، چراكه يكي از طرفين رقابت براي كرسي سنا، مورد حمايت ترامپ است. منتقدان استدلال كرده‌اند كه حزب جمهوري‌خواه ايالتي، گروه‌هاي طرفدار ترامپ را سازماندهي مي‌كند، ولي اين گروه‌ها موردتاييد حزب نيستند. جرمي گلمن، دانشيار علوم سياسي در دانشگاه نوادا، رنو، مي‌گويد: «نوادا مطمئنا فرصت خوبي براي ترامپ خواهد بود تا پيام خود را به گوش رقبا برساند، زيرا او دل راي دهندگان را در اينجا به دست خواهد آورد و بدون مخالفت چنداني پيروز خواهد شد. او از هم‌اكنون مي‌تواند ادعا كند كه آراي نوادا را جارو كرده است. با اين حال، شبح ادامه حضور نيكي هيلي در رقابت‌هاي انتخاباتي احتمالا در سخنراني روز شنبه ترامپ، اولين رويداد كارزار انتخاباتي‌اش پس از پيروزي در نيوهمپشاير، جايي كه او با 11درصد رقيب را شكست داد، سنگيني خواهد كرد. رييس‌جمهور سابق و تيمش اميدوار بودند كه نمايش‌شان در نيوهمپشاير، هيلي را متقاعد كند كه به كارزار خود پايان دهد، اما هيلي متعهد است كه به مبارزه ادامه دهد و اين امر خشم ترامپ را برانگيخت. او روز سه‌شنبه گفت: «زياد از اين موضوع عصباني نمي‌شوم.» هيلي روز شنبه در ايالت زادگاهش كاروليناي جنوبي، محل نبرد انتخاباتي بعدي‌اش با ترامپ در 24 فوريه، گردهمايي برگزار خواهد كرد. ترامپ نيز در بازگشت به لاس‌وگاس، نمايشي متفاوت را همزمان با حضور معاون رييس‌جمهور كامالا هريس در اين شهر، به نمايش خواهد گذاشت. هريس در راي‌گيري در مقر اتحاديه كارگري كه هدف آن تشويق مشاركت در انتخابات مقدماتي دموكرات‌ها در نوادا است، شركت خواهد كرد.

چالش‌هاي ترامپ

دونالد ترامپ در فرودگاه لاگوارديا به سمت هواپيماي خود مي‌آمد و قرار بود روز شنبه براي يك گردهمايي تبليغاتي به نوادا سفر كند كه اين خبر منتشر شد: هيات منصفه منهتن راي داد كه رييس‌جمهور سابق بايد 3/83 ميليون دلار به اليزابت جين كارول، روزنامه‌نگار و نويسنده به خاطر اذيت و آزار جنسي بپردازد. حكم روز جمعه آخر هفته‌اي صادر شد كه در آن ترامپ عمليات انتخاباتي خود در انتخابات آيووا و مقدماتي نيوهمپشاير را به پايان رسانده بود و مي‌خواست تمركز خود را به جو بايدن، رييس‌جمهور امريكا معطوف كند. اين امر نشان مي‌دهد كه ترامپ در چندين جبهه ديگر، ازجمله دادگاه‌هاي فدرال و ايالتي و رقابت مقدماتي تلخ فزاينده جمهوري‌خواهان در برابر نيكي هيلي، فرماندار سابق كاروليناي جنوبي، در حال مبارزه است. هم ترامپ و هم بايدن آخر اين هفته را به عنوان نقطه شروع كارزار انتخابات تلقي مي‌كنند و به ايالت‌هايي سفر مي‌كنند كه از پيروزي احزاب خود در رقابت‌هاي نامزدي اوايل فوريه اطمينان دارند. ترامپ به نوادا و بايدن به كاروليناي جنوبي مي‌رود. هيلي نيز در كاروليناي جنوبي خواهد بود. هيلي در روزهاي اخير خشم رييس‌جمهور سابق را برانگيخته است، زيرا او با وجود اينكه در نيوهمپشاير با 11 امتياز كمتر از ترامپ رقابت را در اين ايالت به پايان رساند، بر ماندن در رقابت‌هاي حزب جمهوري‌خواه پافشاري مي‌كند. هيلي در روز جمعه پس از انتشار اخباري درباره حكم اليزابت كارول گفت: «دونالد ترامپ مي‌خواهد نامزد احتمالي جمهوري‌خواهان باشد و ما در مورد غرامت
83 ميليون دلاري صحبت مي‌كنيم.» او گفت: «ما در مورد اصلاح مرز صحبت نمي‌كنيم. ما در مورد مقابله با تورم صحبت نمي‌كنيم. امريكا مي‌تواند رهبري بهتر از دونالد ترامپ و جو بايدن داشته باشد.» هيلي پس از نزديك به يك سال پرهيز از رويارويي مستقيم با ترامپ، به ‌طور فزاينده‌اي از تنش‌هاي حقوقي رييس‌جمهور سابق و اظهارات عمومي او
-ازجمله سخنراني تند سه‌شنبه شب پس از پيروزي‌اش در نيوهمپشاير- استفاده كرده است تا ادعا كند كه ترامپ در ماه نوامبر شكست خواهد خورد.

قمار «هيلي»

هيلي كه ترامپ او را به عنوان سفير ايالات‌متحده در سازمان ملل متحد انتخاب كرد، همچنان شانس زيادي براي كسب نامزدي حزب جمهوري‌خواه براي خود درنظر مي‌گيرد. اما، نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه او در ايالت محل تولد خود نيز بسيار عقب‌تر از ترامپ است و برخي از حاميان او به‌ طور فزاينده‌اي تمايلي به تلاش‌هاي او نشان نمي‌دهند، به خصوص پس از اينكه ترامپ در شبكه تروث (Truth) تهديد كرد كه ديگر حاميان نيكي هيلي را به كارزار انتخاباتي خود راه نخواهد داد. با اين حال، هيلي، با تاكيد بر هزينه‌هاي سياسي كه اين حزب در انتخابات اخير براي وفاداري خود به ترامپ پرداخته است، نارضايتي بخشي از حزب جمهوري‌خواه را رهبري مي‌كند. ليز چني، نماينده سابق وايومينگ كه در انتخابات مقدماتي سال 2022 از رقيب مورد حمايت ترامپ براي كسب كرسي مجلس نمايندگان شكست خورد، اعلام كرد كه «ما بايد مطمئن شويم كه او را به چالش مي‌كشيم و براي شكست دادنش در هر مرحله از راه تلاش خواهيم كرد.» هيلي دو گردهمايي آخر هفته را در ايالت كاروليناي جنوبي برنامه‌ريزي كرده است كه يكي در روز شنبه در شهر مولدين و ديگري روز يكشنبه در كانوي برگزار خواهد شد. طبق داده‌هاي شركت نظرسنجي و آمار ادايمپكت، در روز جمعه، صندوق جذب كمك به كارزار نيكي هيلي شروع به رزرو وقت پخش تلويزيوني در هفته آينده در بازارهاي رسانه‌اي گرين‌ويل، ميرتل بيچ و شارلوت كرده است. تاكنون، اين صندوق تنها حدود 6 هزار و 700 دلار هزينه كرده، اما اين صندوق در يادداشتي اعلام كرد كه قصد دارد يك ميليون دلار را براي خريد تبليغات اوليه خود در كاروليناي جنوبي هزينه كند. در همين حال، كمپين هيلي مي‌گويد كه تا 4 ميليون دلار براي اولين خريد تبليغاتي بزرگ خود در ايالت هزينه خواهد كرد، درحالي كه گروه خارجي ديگري كه از او حمايت مي‌كند، «امريكايي‌ها براي اقدام رفاه»، قبلا بيش از 3 ميليون دلار براي تبليغات در آنجا براي حمايت از هيلي خرج كرده است. به نظر مي‌رسد پشت درهاي بسته، براي تيم كارزار بايدن خبرهاي رقابت درون‌حزبي جمهوري‌خواهان خوشايند خواهد بود بالاخص آنكه امروز بايدن و حاميانش به دقت طولاني شدن رقابت هيلي با ترامپ را از نزديك بررسي مي‌كنند و شاهد از بين رفتن توان و منابع مالي اين حزب در اين رقابت هستند. ازسوي ديگر، اين رقابت مي‌تواند بخشي از سبد راي هيلي را، در صورت شكست از ترامپ در انتخابات درون حزبي، به آراي بايدن بريزد. راي‌دهندگان مستقل در برخي ايالت‌ها وجود دارند كه ميان اين سه نامزد اصلي مردد هستند. اگر تضاد هيلي با ترامپ طولاني‌تر و عميق‌تر شود، احتمال اينكه اين افراد مستقل و حاميان هيلي راي خود را به بايدن اختصاص دهند زياد است. پس ترامپ براي پيروزي بايد از سد نيكي هيلي كه ضعيف‌تر از سد بايدن به نظر نمي‌رسد، عبور كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون