• ۱۴۰۳ جمعه ۱۵ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5690 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۹ بهمن

نشريه فايننشال تايمز مدعي شد

تهران؛ تنها گزینه بایدن برای عبور از آتش سرخ؟

نفوذ چين در خاورميانه، جغرافيايي كه ايالات‌متحده خواهان كمك پكن براي جلوگيري از تبديل جنگ غزه به يك درگيري منطقه‌اي بزرگ‌تر است، در حال افزايش است. به ادعاي نشريه فايننشال تايمز اهرم فشار پكن بر تهران كه حمايت خود را از جنبش‌هاي مقاومت منطقه اعلام كرده است، به اين معناست كه چين مي‌تواند نقش منحصر به فردي را در صلح‌ منطقه ايفا كند. ايالات‌متحده نگران نفوذ چين در منطقه است، اما دست بر قضا اين‌بار به نفوذ اين بازيگر نياز دارد، زيرا تلاش‌هاي واشنگتن براي كاهش خشونت جواب نداده است. 
گروهي مدعي‌اند جيك ساليوان، مشاور امنيت ملي ايالات‌متحده، در نشستي غيررسمي با وانگ يي، وزير امور خارجه چين از پكن خواسته تا از اهرم فشار خود در ارتباط با تهران براي مهار حملات انصارالله يمن به كشتي‌ها در درياي سرخ استفاده كند. مقام ارشدي در كاخ سفيد به فايننشال تايمز گفت كه ساليوان اين موضوع را طي دو روز گفت‌وگو در بانكوك، تايلند، با وانگ مطرح كرده است. اين مقام همچنين مدعي شد كه چين «اهرم فشار قابل‌توجهي» بر ايران دارد و پكن گفته است كه اين موضوع را با تهران در ميان گذاشته است. اما او گفت كه ايالات‌متحده در تلاش است تا ببيند كه آيا پكن اين موضوع را مطرح كرده است يا نه و آيا هيچ يك از تلاش‌هاي اين بازيگر مهم در منطقه موثر خواهد بود. 
فايننشال تايمز نيز اخيرا گزارش داده است كه مقامات ارشد ايالات‌متحده چين را تحت فشار قرار داده‌اند تا از تهران بخواهد انصارالله يمن را كه طي دو ماه گذشته به كشتي‌هاي تجاري و نفتكش در درياي سرخ حمله كرده‌اند، مهار كند. مسيرهاي كليدي كشتيراني از طريق درياي سرخ در هفته‌هاي اخير به دليل حملات انصارالله در يمن به كشتي‌ها در اعتراض به عمليات نظامي مداوم اسراييل عليه حماس در غزه، متوقف شده است. 
انصارالله علي‌رغم موشك‌پراكني ائتلاف به رهبري ايالات‌متحده به حملات خود ادامه مي‌دهند و نگراني از درگيري گسترده‌تر را بيش از پيش افزايش مي‌دهد. 
به ادعاي ناظران، پكن روابط نزديكي با ايران دارد، كشوري كه به دليل تحريم‌هاي ايالات‌متحده نمي‌تواند به اقتصاد جهاني وصل شود و به پيوندهاي تجاري و فروش نفت به چين وابسته است، به همين دليل است كه ايالات‌متحده به پكن تكيه مي‌كند تا ايران را 
تحت فشار قرار دهد تا از حماس و انصارالله بخواهد كه حملات خود را متوقف كنند.
 دولت چين به‌طور فزاينده‌اي به دنبال آن است كه خود را بازيگر صلح‌طلب خاورميانه و جايگزيني برتر براي ايالات‌متحده و در كل شريكي منطقه‌اي معرفي كند. پس از حملات 7 اكتبر حماس به اسراييل و شروع جنگ بين اسراييل و غزه، چين پيشنهاد كمك براي ميانجيگري صلح بين اسراييل و فلسطيني‌ها را داد، اما گام‌هاي اساسي در اين زمينه برنداشته است. چين در سال گذشته به تنش‌زدايي بين ايران و عربستان‌سعودي كمك كرد، اقدامي كه ساليوان در آن زمان گفت اساسا مخالف منافع ايالات‌متحده نبود.
اخيرا رويترز نيز گزارش داده است كه ايالات‌متحده بارها در سه ماهه گذشته اين موضوع را با مقامات ارشد چين درميان گذاشته است. 
به گفته اين خبرگزاري، جيك ساليوان، مشاور امنيت ملي كاخ سفيد و جان فاينر، معاون او، اين موضوع را در ديدارهاي اين ماه در واشنگتن با ليو جيانچائو، رييس بخش ارتباط بين‌المللي حزب كمونيست چين، مورد بحث و بررسي قرار دادند. در اين گزارش آمده است كه آنتوني بلينكن، وزير خارجه ايالات‌متحده نيز اين موضوع را با همتاي چيني خود در ميان گذاشته و مي‌افزايد كه مقامات امريكايي معتقدند كه مدارك كمي وجود دارد كه نشان دهد چين براي مهار انصارالله بر ايران فشار وارد كرده است. 
اوايل روز چهارشنبه گذشته، ارتش ايالات‌متحده حملاتي را در يمن انجام داد و دو موشك ضد كشتي انصارالله را كه به سمت درياي سرخ نشانه ‌گرفته بودند و آماده پرتاب بودند، رهگيري كرد. 
روز دوشنبه، نيروهاي امريكايي و انگليسي دوري از حملات را در يمن انجام دادند و يك انبار زيرزميني انصارالله و همچنين قابليت‌هاي موشكي و نظارتي مورداستفاده اين گروه را عليه كشتي‌هاي دريايي درياي سرخ هدف قرار دادند. 
حملات انصارالله حمل و نقل جهاني را مختل كرده و نگراني‌ها از تورم جهاني را برانگيخته است. حملات اين گروه موجب شده تا نگراني درباب پيامدهاي جنگ اسراييل و حماس كه خاورميانه را بي‌ثبات‌تر كرده افزايش يابد. به عقيده مقامات ايالات‌متحده، نفوذ چين بر تهران، ايران را تحت‌تاثير قرار مي‌دهد. 
جان كربي، سخنگوي شوراي امنيت ملي كاخ سفيد روز سه‌شنبه در يك نشست رسانه‌اي گفت چيني‌ها مي‌توانند با رهبران ايران گفت‌وگو كنند، امري كه ما نمي‌توانيم انجام دهيم. 
به ادعاي ناظران اگر حملات انصارالله ادامه پيدا كند، اقدامات پكن براي محدود كردن برخي روابط تجاري با ايران نشان مي‌دهد كه چين واقعا پول‌ و نفوذ خود را براي صلح خاورميانه به كار خواهد برد. 
انصارالله علي‌رغم حملات ائتلاف به رهبري ايالات‌متحده به حملات خود ادامه مي‌دهد و نگراني از درگيري گسترده‌تر را بيش از پيش افزايش داده ‌است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون