• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5691 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۱۰ بهمن

همزمان با بررسي تحولات نيوهمپشاير مطرح شد

ترامپ را دست‌كم نگيريد

شانس ترامپ به سمت نامزدي حزب جمهوري‌خواه سه‌شنبه با پيروزي قاطع و اختلافي دو رقمي با آراي نيكي هيلي، سفير سابق امريكا در سازمان ملل در انتخابات مقدماتي نيوهمپشاير تقويت شد. پل بگالا، تحليلگر سي‌ان‌ان معتقد است كه چالش ترامپ در مبارزه براي نامزدي عملا به پايان رسيده است و از اين پس چالش اصلي او جلب نظر راي‌دهندگان براي انتخابات سراسري نوامبر خواهد بود. سخنان خشمگين و تلخ سه‌شنبه شب او آغازي براي رقابت پرشورش در انتخابات سراسري بود. هر چند دونالد ترامپ، رييس‌جمهور سابق ايالات‌متحده اين روزها از مبارزات انتخاباتي خود فاصله گرفته بود، به خصوص پس از اينكه در دادگاه نيويورك به اتهام آزار اليزابت كارول، شكست پرهزينه‌اي را متحمل شد و هيات منصفه ترامپ را محكوم كرد كه به اليزابت كارول 3/83 ميليون دلار غرامت بپردازد. او با پيروزي در نيوهمپشاير، نه تنها نيكي هيلي را شكست داد كه براي جو بايدن نيز خط و نشان كشيد. جوليان زليزر، مورخ در امريكا خاطرنشان مي‌كند كه هيچ نامزد رياست‌جمهوري تا به حال به اندازه ترامپ بار قانوني به دوش نكشيده است. با اين حال، دموكرات‌ها نبايد شانس او را در نوامبر دست‌كم بگيرند. ويژگي‌هايي كه او را در گذشته به جلب‌توجه رسانه‌ها سوق داد، همچنان موثر است. حتي اگر اهرم‌هايي را در نتيجه افزايش سن از دست داده باشد، همچنان تمام استعدادهاي خود را همچون بازيگري با استعداد حفظ كرده است. ترامپ هنوز مي‌داند كه چگونه در تلويزيون صحبت كند و با گفته‌هايش مردم را به سمت خود بكشاند. 
براي بيش از 280 روز آينده، سپهر سياست امريكا احتمالا تحت سلطه مبارزات انتخاباتي بين جو بايدن و سلف او دونالد ترامپ قرار خواهد گرفت، هر چند بسياري از مردم ممكن است دسته ديگري از انتخاب‌ها را ترجيح دهند، چراكه بايدن 81 ساله و ترامپ 77 ساله مسن‌ترين نامزدهايي هستند كه براي انتخاب مجدد به عنوان رييس‌جمهور نامزد شده‌اند و نيكي هيلي مي‌گويد براي تغيير در سياست امريكا رهبري تازه و جوان نياز است.
از سوي ديگر، ترامپ، مانند هر نامزد ديگري، براي پيروزي در نوامبر به يك ائتلاف گسترده نياز دارد، يعني ائتلافي كه شبكه‌اي بسيار گسترده‌تر از پايگاه اصلي «امريكا را دوباره شكوهمند كنيد» كه دليل اصلي پيروزي‌هاي مسلط او در آيووا و نيوهمپشاير است را در خود جاي داده باشد . از آنجايي كه انتخابات مقدماتي جاي خود را به طولاني‌ترين مبارزات انتخاباتي سراسري در تاريخ مدرن مي‌دهد، هيچ نشانه‌اي وجود ندارد كه ترامپ براي بازگرداندن راي‌دهندگان مردد كه در سال 2020 از دست داده بود، رويكرد خود را تعديل يا تغيير دهد. حتي اگر عقب‌نشيني هم كند، آيا براي تحت تاثير قرار دادن راي‌دهندگان مرددي كه نسبت به اوضاع حقوقي او بدگمانند، راهي وجود دارد؟ 
نيوهمپشاير نشان داد كه چالش‌هاي ترامپ به زودي مرتفع نمي‌شود. براساس نظرسنجي‌هاي سي‌ان‌ان، ترامپ 74درصد آراي راي‌دهندگان جمهوري‌خواه را به دست آورد، درحالي كه هيلي با 58درصد راي راي‌دهندگان مستقل را از آن خود كرد. 83درصد از راي‌دهندگان هيلي و 42درصد از كل راي‌دهندگان، گفتند كه اگر ترامپ مجرم شناخته شود، آنها او را مناسب براي پست رياست‌جمهوري نمي‌دانند. مهم‌تر از همه، تحليل راي‌دهندگان در نظرسنجي فاكس‌نيوز نشان داد كه 35درصد از راي‌دهندگان نيوهمپشاير به قدري از نامزدي ترامپ ناراضي هستند كه در ماه نوامبر به او راي نمي‌دهند. از سوي ديگر، نظام راي‌گيري مقدماتي منحصربه‌فرد نيوهمپشاير به دموكرات‌ها اين امكان را مي‌داد كه در صورت تغيير نام حزب خود تا اكتبر، در انتخابات مقدماتي حزب جمهوري‌خواه راي بدهند كه نشان مي‌دهد برخي از اين راي‌دهندگان به سمت ترامپ متمايل هستند. مطمئنا، بايدن با چالش‌هاي انتخاباتي عمومي خودش روبه‌رو است، چراكه او به نظر مانع از حمايت اقليت‌ها و راي‌دهندگان جوان است و سن او همچنان يكي از نگراني‌هاي اصلي بسياري از راي‌دهندگان. به همين دليل است كه كارزار بايدن، انتخابات نوامبر را بيش از يك رفراندوم يا بهتر بگوييم يك انتخاب دوقطبي بين بايدن و ترامپ معرفي مي‌كند. 
به علاوه، مارجوري تيلور گرين، نماينده مجلس نمايندگان امريكا كه همراه با ترامپ براي سخنراني پيروزي خود روي صحنه حاضر شد، گفت كه جمهوري‌خواهان آنهايي كه خود را با سياست‌هاي ترامپ تطبيق نمي‌دهند، «كاملا ريشه‌كن مي‌كنند». نيوهمپشاير نشان داد كه شايد آنجا «آخرين موضع» ايستگاه براي انتخابات درون حزبي ترامپ نباشد، با اين حال كارزار نيوهمپشاير اين نشانه را به هواداران ترامپ داد كه در ماه نوامبر بايد منتظر خوشحالي بي‌حدوحصري باشند، چراكه نتايج نيوهمپشاير آينه تمام‌نمايي بود از وضعيت اميدواركننده ترامپ در ماه‌هاي پيش‌رو. ترامپ همچنين پيش‌نمايش انتخابات مقدماتي 24 فوريه كاروليناي جنوبي را نيز در نيوهمپشاير به رخ كشيد. هر چند نيكي هيلي نيز نخواست كه ميدان را بيش از اين به ترامپ واگذار كند و طي اظهارات خود نشان داد كه در حال آماده‌سازي براي انتخابات مقدماتي كاروليناي جنوبي است. به نظر مي‌رسد هيلي چالش بزرگ ترامپ باشد، چراكه هيلي گفته است تا دور آخر با ترامپ به رقابت مي‌پردازد. اينكه هيلي و هوادارانش چقدر در اين ميدان نفس داشته باشند، مشخص نيست. اما قطعا ترامپ و كارزار او مدام نفس تازه مي‌كنند و بر شكست‌هاي رقبا مي‌افزايند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون