• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5695 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۱۵ بهمن

فارين پالسي در واكنش به حملات اخير امريكا مدعي شد

هراس واشنگتن از تغيير معادلات خاورميانه

ايالات متحده روز جمعه به تلافي كشته شدن سه نظامي امريكايي در اردن، پايگاه‌هاي محور مقاومت را در سوريه و عراق هدف حملات خود قرار داد. حملاتي كه به نظر مي‌رسد بزرگ‌ترين دخالت ايالات متحده پس از عمليات 7 اكتبر در خاورميانه باشد. به نظر مي‌رسد تنش‌ها در خاورميانه با هدف بازدارندگي محور مقاومت وارد فاز تازه‌اي شده است. فرماندهي مركزي ايالات متحده «سنتكام» با انتشار بيانيه‌اي مدعي شد كه بيش از 85 پايگاه در حمله اخير هدف قرار گرفته و جان كربي، هماهنگ‌كننده شوراي امنيت ملي كاخ سفيد مدعي است كه حملات بيشتري در راه است.
تاسيساتي كه هدف حملات ادعايي قرار گرفتند عبارتند از: مراكز عمليات فرماندهي و كنترل، مراكز اطلاعاتي، راكت‌ها و موشك‌ها و انبار پهپادها و ساير تاسيسات زنجيره تامين تداركات و مهمات محور مقاومت؛ سلاح‌هايي را كه به ادعاي واشنگتن حملات عليه نيروهاي امريكايي و ائتلاف را تسهيل مي‌كردند. حال با توجه به واكنش ادعايي تلافي‌جويانه امريكا، گروهي از تحليلگران مدعي‌اند كه دولت بايدن به واسطه حملات به پايگاه‌هاي محور مقاومت در عراق و سوريه به دنبال اهداف ادعايي چون پايان دادن به حملات عليه مواضعش در خاورميانه، ارسال پيام به ايران و محور مقاومت و در نهايت تضعيف توانايي‌هاي اين گروه براي انجام حملات بيشتر در آينده است. به ادعاي فارين پاليسي، بايدن به دنبال اين است كه به امريكايي‌ها اطمينان دهد كه در برابر حملات خارجي سكوت نخواهد كرد. از سوي ديگر، دولت مي‌خواهد از تشديد تنش‌هايي كه مي‌تواند منجر به جنگي همه‌جانبه در خاورميانه شود، اجتناب كند. به ادعاي ناظران، حفظ اين توازن به دليل سياست‌هاي پرتنش منطقه‌اي و دشواري استفاده از نيروي نظامي به شيوه‌اي مدون عليه ايران يا محور مقاومت ضروري است. منتقدان رييس‌جمهوري مدعي‌اند، بازدارندگي ايران تنها با هدف قرار دادن محور مقاومت دشوار است. به ادعاي اين گروه، همكاري ايران با گروه‌هاي عضو محور مقاومت به اين كشور فرصت مي‌دهد تا هرگونه مسووليت ادعايي در باب حملات را انكار كند. اين درحالي است كه به ادعاي فارين پاليسي، تهران كنترل تنها برخي از اين نيروها را در دست دارد. براي مثال، ايران بر كتائب حزب‌الله كنترل دارد و از همين رو به ادعاي فارين پاليسي اين گروه در گذشته از خواسته‌ ايران مبني بر آتش‌بس پيروي كرده است. اما كنترل ادعايي ايران بر انصار‌الله اندك است. با اين همه به ادعاي فارين پاليسي نفوذ ايران در ميان اعضاي محور مقاومت به تهران فرصت مي‌دهد تا بدون رويارويي مستقيم با ايالات متحده، منافع واشنگتن در سوريه و عراق را به خطر بيندازد. 
فارين پاليسي در ادامه ادعاي خود آورده، اعضاي محور مقاومت علاوه بر توجه به خواسته‌هاي ايران، منافع خاص خود را دنبال مي‌كنند. فارين پاليسي در ادامه ضمن انتقاد از رويكرد منفعلانه واشنگتن مدعي است كه واكنش‌هاي محتاطانه دولت بايدن توسط گروه‌هايي چون كتائب حزب‌الله عراق به سخره گرفته مي‌شود، از منظري ديگر چنين پاسخ‌هايي منفعلانه موجب مي‌گردد تا چنين گروه‌هايي (اعضاي محور مقاومت) در جامعه عراق نفوذ بيشتري را به دست بياورند. به ادعاي فارين پاليسي، ايران نيز به واسطه حمايت ادعايي از اين گروه‌ها تمايل خود را براي دفاع از مسلمان در برابر آنچه كارزار قتل عام امريكا و اسراييل عليه فلسطيني‌ها خوانده، برجسته كرده است. رويكرد تهران در تضاد با رويكرد رقباي اين كشور چون عربستان‌سعودي و امارات متحده عربي است؛ بازيگراني كه با اسراييل همكاري كرده و متحد نزديك ايالات‌متحده هستند و به‌رغم جنگ غزه به همكاري با اين دو بازيگر ادامه مي‌دهند.
در اين ميان هستند گروهي كه معتقدند حمله به مواضع محور مقاومت زمينه‌ساز از ميان رفتن اعتبار واشنگتن در منطقه شده و فشارها بر واشنگتن جهت خارج كردن نيروهايش از سوريه و عراق را افزايش مي‌دهد. با اين همه چهره‌هاي راديكال مدعي‌اند كه رويكرد منفعلانه بايدن مي‌تواند گروه‌هايي چون حزب‌الله لبنان كه امروز درگير تبادل آتش محدود با اسراييل هستند را به سوي رويكردي ديگر سوق داده و محاسبات‌شان را تغيير دهد. اين نشريه در ادامه مدعي شد، حملات ايالات متحده فرآيند تحولات منطقه را به شكل قابل‌توجهي تغيير نمي‌دهد. مقياس محدود اهدافي كه ايالات‌متحده هدف قرار داده، حتي اگر چند روز ادامه يابد، هزينه‌اي را به ايران تحميل نكرده تا محاسبات تهران را تغيير داده و زمينه‌ساز اقدامي تلافي‌جويانه شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون