• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5695 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۱۵ بهمن

نتانياهو در دو جبهه تحت فشار قرار دارد

ميراث‌دار ويرانه‌ها

روزنامه نيويورك‌تايمز در گزارشي تحليلي به وضعيت اين روزهاي بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم اسراييل پرداخته است و او را در دو نبردي همزمان و موازي درگير مي‌داند؛ يكي در نوار غزه و ديگري در داخل كابينه خود. 
اين گزارش معتقد است كه نتانياهو در هيچ كدام از جبهه‌ها، طبق برنامه‌هايش پيش نمي‌رود. در غزه، نتانياهو مدعي است كه رهبري عملياتي نظامي براي شكست حماس و آزاد كردن اسراي اسراييلي باقي‌مانده را در دست دارد. در داخل كابينه و اسراييل نيز، او مي‌جنگد تا هم بقاي سياسي كوتاه‌مدت و هم ميراث بلندمدتش را تضمين كند. در هر دو جبهه، او با مشكل مواجه است.
در غزه، بيش از 100 اسير اسراييلي با وجود ماه‌ها جنگ و طولاني شدن مذاكرات براي آزادي آنها در اسارت 
باقي مانده‌اند. 
حماس اگرچه در غزه تحت فشار حملات اسراييل بوده است، اما مقامات اسراييلي، مقاومت آنها تغيير محسوسي نكرده است. در اسراييل، نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه نتانياهو در انتخابات پيش رو به راحتي شكست مي‌خورد، چراكه از نظر اسراييلي‌ها، او ميراث‌دار ويرانه‌هاست. 
به گفته تحليلگران نيز تلاش‌هاي او براي حل اين بحران‌ها با يكديگر در تضاد است.
از سوي ديگر، نتانياهو براي حفظ ميراث خود، بر توافق صلح مهم با عربستان‌سعودي، هدف راهبردي بلندمدت براي اسراييل، تاكيد دارد. با اين حال، ناظران برآنند كه عربستان‌سعودي روابط خود با تل‌آويو را بدون تعهد اسراييل به راه‌حل دو كشور عادي نخواهد كرد. بدون همكاري بيشتر عربستان‌سعودي و متحدان عرب آن، كاهش جنگ در غزه و برنامه‌ريزي براي آينده اين سرزمين براي اسراييل دشوارتر خواهد شد. اما براي حفظ قدرت و حفظ ائتلاف جناح افراطي خود، نتانياهو مي‌بايست طرح تشكيل يك كشور فلسطيني را رد كند. 
مزال معلم، زندگينامه‌نويس نتانياهو معتقد است كه «ما در حال رسيدن به پايان دوران نتانياهو هستيم، اما او هنوز تمام نشده است.»
 او افزود: «نتانياهو با مكاري مهارت‌هاي بي‌نظيري در رهايي از گرفتاري‌ها از خود نشان داده است، اما اين‌بار نتانياهو آن‌قدر تحت فشار است كه فكر نمي‌كنم بتواند از مشكلات رهايي يابد.» 
نتانياهو، باسابقه‌ترين نخست‌وزير اسراييل، اغلب جادوگري در صحنه سياسي توصيف مي‌شود كه مي‌تواند به راحتي تاكتيك‌هاي سياسي خود را تغيير دهد، حتي اگر اين به معناي اتخاذ مواضع جديد مغاير با مواضع قبلي باشد. باتوجه به سابقه طولاني بقاي سياسي او، هم متحدان و هم منتقدان او مي‌گويند كه پيش‌بيني فروپاشي زودهنگام كابينه او قبل از اتمام رسمي دوره رياستش در سال 2026 كمي زود است، چه برسد كه پايان دوران سياسي او را بشود پيش‌بيني كرد. 
بي‌بي در مقام رهبر اپوزيسيون در سال 1996، در نظرسنجي‌ها 20 امتياز عقب بود و به نظر مي‌رسيد كه در انتخابات عمومي شكست خواهد خورد. در عرض پنج ماه، پس از اينكه او كارزاري را با شك و ترديد در مورد توافقنامه صلح اسلو به راه انداخت، به نخست‌وزيري انتخاب شد. با اين حال، نتانياهو پس از روي كار آمدن با اكراه، با بخشي از توافقنامه همراهي و برخي از سرزمين‌ها را به فلسطينيان واگذار كرد.
در سال 2017، نتانياهو به اتهام فساد مورد بازجويي قرار گرفت و بعدا محاكمه شد، گزاره‌اي كه باعث شد بسياري مرگ سياسي او را پيش‌بيني كنند. اين پرونده همچنان ادامه دارد و علي‌رغم از دست دادن بسياري از متحدان نزديك و بخش‌هايي از پايگاه سياسي، بي‌بي موفق شده در چهار انتخابات از پنج انتخابات بعدي پيروز شود. حتي پس از تعليق روند صلح با فلسطيني‌ها، او در سال 2020 قراردادهاي ديپلماتيك مهمي را با سه كشور عربي امضا كرد كه به خاطر مساله فلسطين از اسراييل دوري گزيده بودند. 
اسحاق گلدكنوف، وزير كابينه نتانياهو كه رهبري يكي از احزاب ائتلاف نتانياهو را برعهده دارد، در طرفداري از رييس خود مدعي شد: به من اعتماد كنيد، بي‌بي قهرمان است. نتانياهو دوره نخست‌وزيري خود را به پايان مي‌رساند. چنين پيش‌بيني قبلا عادي بود، اما جنگ در غزه اوضاع را براي بي‌بي پيچيده‌تر كرده است. هيچ مسير آشكاري وجود ندارد كه بتواند به جنگ پايان دهد، عربستان‌سعودي را راضي كند و راست افراطي در اسراييل را مهار كند.
 در غزه، نظاميان اسراييلي مي‌ترسند كه دو هدف اصلي نتانياهو با يكديگر ناسازگار باشد. تداوم جنگ در غزه به احتمال زياد به قيمت جان بسياري از اسرا تمام خواهد شد. از طرف ديگر، توافقي ديپلماتيك براي آزادي اسرا به احتمال زياد باعث مي‌شود كه حماس حداقل بخشي از غزه را تحت كنترل داشته باشد.
در ماه ژانويه، سه فرمانده ارتش اسراييل به نيويورك تايمز گفتند كه بدون چشم‌انداز بلندمدت براي غزه، ارتش اين رژيم نمي‌تواند تصميمات تاكتيكي كوتاه‌مدتي در مورد چگونگي تصرف جنوبي‌ترين محله‌هاي هم‌مرز با مصر اتخاذ كند. 
فرماندهان گفتند كه چنين عملياتي به همكاري بيشتر مصر نياز دارد، اما مصر حاضر نيست بدون تضمين اسراييل در مورد طرح پس از جنگ وارد عمل شود. 
نظرسنجي‌ها از 7 اكتبر نشان مي‌دهد كه اعتماد مردم به نتانياهو از دست رفته است. روز سه‌شنبه، كانال ۱۲ تلويزيون اسراييل، نظرسنجي‌اي را منتشر كرد كه نشان مي‌داد كمتر از يك‌چهارم اسراييلي‌ها او را به گانتز، رقيب اصلي‌اش ترجيح مي‌دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون