• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5698 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۸ بهمن

ميدل ايست‌اي مدعي شد

معماي منابع اطلاعاتي انصار‌الله

پايگاه خبري-تحليلي ميدل ايست‌اي در گزارشي ادعايي به منبع اطلاعاتي حملات انصارالله يمن عليه كشتيراني در درياي سرخ پرداخته است. به ادعاي كارشناسان تردد دريايي، ناظران امنيتي و برخي مقامات گروه‌هاي يمني مخالف انصارالله، اين جنبش تركيبي از اطلاعات دريايي با منبع آزاد و در دسترس عموم و همچنين كمك اطلاعاتي ادعايي ايران براي شناسايي دقيق حملات دريايي استفاده كرده‌اند. به ادعاي اين مقامات و كارشناسان يمني، انصارالله از داده‌هاي دسترس عموم مربوط به ناوبري كشتي‌ها و در ساير موارد، از اطلاعاتي كه مي‌توان با اشتراك پولي در سايت‌هاي اطلاعاتي دريايي به دست آورد، استفاده مي‌كنند. آنها مدعي‌اند كه در مواردي نيز انصارالله اطلاعات خود را از منابع ايراني دريافت مي‌كند. كوري رانسلم، مدير اجرايي شركت مشاوره ريسك دريايي و امنيت «دريادگلوبال» (Dryad Global) به ميدل ايست‌اي گفت: «انصارالله نشان داده‌ كه با كامپيوتر و دسترسي به شبكه اينترنت و شايد با كمك وي‌پي‌ان، چه مقدار داده در فضاي دريايي در دسترس است.»  
انصارالله به دليل حملات موشكي و پهپادي دريايي جسورانه خود كه به گفته آنها در دفاع از فلسطيني‌هاي محاصره شده در غزه انجام مي‌شود، به شهرتي جهاني رسيدند. حملات آنها موج تجارت جهاني در همه قاره‌ها را مختل كرده، درآمد كانال سوئز مصر را كاهش داده و كارخانه‌هاي تسلا و ولوو در اروپا را به تعطيلي كشانده است. ايالات متحده و بريتانيا به حملات انصارالله با حملات هوايي پاسخ داده‌اند، اما اين حملات تاكنون يك عامل بازدارنده ناكارآمد بوده است. مقامات دفاعي غربي و كارشناسان اطلاعات دريايي به ميدل ايست‌اي مي‌گويند كه نقطه شروع حملات انصارالله، داده‌هاي اوليه شناسايي كشتي و ناوبري است كه همه از كاربران و هكرهاي شبكه‌هاي اجتماعي تازه‌كار گرفته تا روزنامه‌نگاران و نيروي دريايي قدرتمند براي رديابي كشتي‌ها از آن استفاده مي‌كنند. كشتي‌ها موقعيت خود را از طريق فرستنده‌هاي ماهواره‌اي كه به سيستم‌هاي شناسايي خودكار (AIS) معروف هستند، ارسال مي‌كنند. با يك سيگنال AIS، مكان و مسير كشتي قابل دريافت است.وب‌سايت‌هايي مانند marinetraffic.com داده‌هاي AIS را ارايه مي‌دهند، اما مي‌توان آنها را با آنتن و ‌گيرنده خانگي نيز به دست آورد. كشتي‌هايي كه از طريق درياي سرخ سفر مي‌كنند، مستقيما از طريق AIS با انصارالله يمن در ارتباط هستند. آنها از اين سيستم براي ارسال اطلاعات استفاده مي‌كنند و معمولا با خدمه‌هايي كاملا چيني يا حتي تركيه‌اي سفر مي‌كنند تا نيروهاي انصارالله را از حمله به آنها منصرف كنند. برخي ديگر مي‌گويند كه هيچ تماسي با اسراييل ندارند و اميدوارند هدف قرار نگيرند. اواخر سال گذشته، زماني كه نفتكش حامل مواد شيميايي سوان آتلانتيك از سوي انصارالله مورد حمله قرار گرفت، مالك آن، وب‌سايت marinetraffic.com را به ارايه اطلاعات نادرست متهم كرد، چراكه اين وب‌سايت كشتي اين شركت را مرتبط با اسراييل نشان داده بود. 
انصارالله و سرسختي آنها در نبرد باعث شده است تا آنها دولتي را در شمال شرقي يمن ايجاد كنند. آنها كنترل صنعا، پايتخت و شهر بندري مهم حديده را در دست دارند كه پيش از جنگ داخلي يمن، صنعت كشتيراني متوسطي داشت. مقامات ايالات متحده مدعي‌اند كه آنها از سوي حزب‌الله و ايران آموزش ديده و مسلح شده‌اند. منصور الساعدي، رييس نيروي دريايي انصارالله، زماني كه اين جنبش با ائتلافي از كشورهاي عربي به رهبري عربستان سعودي مي‌جنگيدند، سال‌ها تجربه نظارت بر حملات به كشتي‌ها در درياي سرخ را به دست آورده است. نيكوس گئورگوپولوس، افسر سابق نيروهاي ويژه يونان و كارشناس امنيت دريايي در موسسه دياپلوس (Diaplous)، به ميدل ايست‌اي گفت: «البته انصارالله نشان داده‌ كه از اطلاعات عمومي و عمومي دريايي مانند AIS استفاده مي‌كند.»؛ «آنچه آنها نيز دارند دسترسي به اطلاعاتي است كه محرمانه نيست، اما به سختي مي‌توان آن را پيدا كرد و براي به دست آوردن اين اطلاعات بايد در تجارت و اطلاعات دريايي خبره باشيد. پس اين اطلاعات، آن طور كه غرب مدعي است، از جانب ايران نمي‌تواند باشد و با تجهيزات ساده نيز قابل دسترسي است.» ميشل ويز بوكمن، تحليلگر ارشد كشتيراني در موسسه Lloyd's List Intelligence نيز گفت: در حالي كه داده‌هاي عمومي AIS نقطه شروع براي انصارالله است، اما وب‌سايت‌هاي رايگان همچون marinetraffic.com دسترسي رديابي ماهواره‌اي را كه انصارالله براي هدف قرار دادن موثر كشتي‌هاي اسراييلي بدان نياز دارند، فراهم نمي‌كنند. اين در حالي است كه ايالات متحده مدعي است كه تهران علاوه بر تامين قطعات موشك‌هاي بالستيك پيشرفته و موشك‌هاي كروز به انصارالله، در حال ارايه اطلاعات به نيروهاي اين جنبش در زمان انجام حملات خود است. بنابراين آنها نقش ايران را در كمك به انصارالله پررنگ ارزيابي مي‌كنند، اما ايران همواره ادعاي غرب مبني بر كمك‌هاي اينچنيني به انصارالله را رد كرده است. اخيرا ايالات متحده از چين خواسته است تا از روابط خود با ايران براي مهار انصارالله استفاده كند، اما روز پنجشنبه، لويد آستين، وزير دفاع ايالات متحده گفت كه واشنگتن «هيچ مدرك قابل مشاهده‌اي» نديده است كه پكن اين كار را انجام دهد، چراكه ظاهرا انصارالله امنيت كشتي‌هاي روسيه و چين را تضمين كرده‌ است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون