• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5699 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۳ بهمن

شكاف ميان رييس‌جمهور و فرمانده نيروهاي مسلح اوكراين هويدا شد

قمار زلنسكي روي اسب بازنده؟

به گزارش سي‌ان‌ان، بدترين شايعه سال‌هاي اخير در كي‌‌يف بالاخره تاييد شد: مردي كه دو سال نيروهاي مسلح اوكراين را رهبري مي‌كرد، از كار بركنار شد. رييس‌جمهور ولوديمير زلنسكي، پس از 10 روز شايعه و گمانه‌زني -و ماه‌ها رابطه پرخاشگرانه با اين ژنرال باسابقه ارتش- طي اعلاميه‌اي روز پنجشنبه ژنرال والري زالوژني را از سمت خود بركنار كرد و الكساندر سيرسكي، فرمانده سابق نيروي زميني را به جاي او گماشت. اين اعلاميه در برهه‌اي حساس از جنگ با روسيه صادر مي‌شود و احتمالا خبر از تغيير راهبرد اوكراين مي‌دهد، اما به عقيده ناظران نظامي، اين امر خطرناك هم هست. بركناري زالوژني از سمت فرمانده كل قوا درحالي صورت مي‌گيرد كه به گزارش يورونيوز، يگان‌هاي اوكرايني در چندين بخش از خط مقدم جبهه طولاني، به ويژه در مناطق شرقي دونتسك و خاركف، متزلزل شده، به ‌شدت دچار كمبود گلوله و مهمات ديگر هستند و سربازان باتجربه جنگ نيز يكي پس از ديگري از صحنه نبرد خارج مي‌شوند. ماشين جنگي روسيه با قدرت كار مي‌كند و تعداد بسيار بيشتري از افراد را در مقايسه با اوكراين براي تكميل صفوف خود دارد. روسيه تحريم‌هاي بين‌المللي را دور مي‌زند و درآمدهاي نفتي آن به تامين هزينه‌هاي جنگي فراوان كمك مي‌كند. زلنسكي گفت كه او و زالوژني «بحثي صريح در مورد آنچه كه بايد در ارتش به فوريت تغيير كند، داشته‌اند.» او در اعلاميه خود افزود: «احساس ركود در مناطق جنوبي و دشواري‌هاي جنگ در منطقه دونتسك بر روحيه عمومي تاثير گذاشته است. به گزارش رويترز، اعتقاد زلنسكي در اين مورد درست است: خلق و خوي عمومي واقعا نااميدتر شده است. براساس يك نظرسنجي اخير در اوكراين، تعداد كساني كه معتقدند وقايع در مسير اشتباه پيش مي‌روند از 16درصد در ماه مه 2022 به 33درصد در دسامبر 2023 افزايش يافته است، اما همه ژنرال‌هاي نظامي را مقصر نمي‌دانند و برخي شيوه مديريت خود زلنسكي را نيز هدف قرار مي‌دهند.

درباره جانشين زالوژني

از زمان حمله روسيه، الكساندر سيرسكي فرماندهي نيروهاي زميني را برعهده داشت، اما به دليل آنكه دفاع از باخموت هزينه‌هاي انساني بالايي داشت، اين ژنرال هدف انتقاد قرار گرفت. زيردستان او را فاقد همدلي با خود توصيف كرده‌اند. متيو اشميت، مدير برنامه امور بين‌الملل در دانشگاه نيوهون در كانكتيكات به سي‌ان‌ان گفت: «به نظر مي‌رسد سيرسكي از روي اجماع انتخاب شده است. برخي مي‌گويند كه او بيش از حد متمايل به دوران شوروي است، به اين معني كه متوهم نيست و توانايي بالايي دارد. گروهي ديگر بر اين باورند كه او حقايق ناراحت‌كننده را به خوبي درك نمي‌كند -كاري كه زالوژني انجام مي‌داد- و برخي مي‌گويند او بهترين ژنرال است. اشميت معتقد است كه در حال حاضر گزينه‌هاي كمي پيش روي زلنسكي وجود دارد. شايد اين مرحله‌اي از جنگ باشد كه در آن انتخاب ايمن و كم‌ريسك حركت درستي قلمداد شود. فوري‌ترين وظيفه سيرسكي تثبيت خطوط مقدم است. او بايد نيم نگاهي هم به سربازخانه‌هاي در حال تخليه داشته باشد و براي سربازگيري راه‌حلي بينديشد: چگونه مي‌توان رده‌هاي تخليه شده برخي از بهترين تيپ‌هاي اوكراين را دوباره پر كرد و ورود مهمات غربي به خط مقدم را تسريع؟ اولويت‌هاي ديگر عبارتند از: اينكه چه فشاري بر حملات دوربردتر عليه زيرساخت‌هاي روسيه مانند انبارهاي سوخت و پايگاه‌هاي نظامي، ادغام هواپيماهاي جنگي F-16 در برنامه‌هاي نبرد و توسعه سريع نسل بعدي سامانه‌هاي بدون سرنشين اعمال شود. متيو اشميت معتقد است كه در ميان حملات مداوم روسيه در اطراف آوديوكا و كوپيانسك، «اولويت اين است كه مطمئن شويد كه مي‌توانيد خط تماس فعلي را حفظ كنيد. ضعف تاكتيكي پوتين به اين معنا نيست كه او نمي‌تواند هزاران سرباز خود را در تلاش براي تصاحب بخش‌هاي قابل توجهي از خاك بكشد. هر رييس تازه ستاد بايد به اين ريسك توجه داشته باشد.»

اولويت در جبهه اوكراين

به عقيده برخي كارشناسان نظامي، اولويت فوري رساندن گلوله‌هاي توپخانه كافي به جبهه است تا مانع از سوءاستفاده روس‌ها از توقف كمك‌هاي امريكا شود. هر گلوله توپخانه‌اي كه براي شليك در دسترس است معادل نياز به پياده نظام كمتري براي حفظ خطوط مقدم است. رفع گرفتگي خط لوله كمك‌هاي نظامي ايالات متحده و تقويت توليد مهمات اروپايي از اولويت‌هاي حياتي هستند. اتحاديه اروپا اذعان كرده است كه از هدف خود براي توليد يك ميليون گلوله توپخانه براي اوكراين در سال منتهي به مارس بسيار فاصله دارد و تخمين مي‌زند كه اين تعداد تقريبا نصف آن خواهد بود. اين هفته، ديميترو كولبا، وزير خارجه اوكراين گفت اگر از سربازي در جبهه بپرسيد كه در حال حاضر به چه چيزي بيشتر نياز دارد، او خواهد گفت كه گلوله و مهمات. او افزود: هدف اصلي اين است كه اطمينان حاصل شود كه كمبود مهمات هرگز به نبود آن تبديل نشود. نيروي انساني روسيه حداقل سه برابر بيشتر از اوكراين است. يوجين چاوسوفسكي، تحليلگر ارشد موسسه نيولاينز است به فارن پاسي گفت كه نيروهاي روسي در داخل و نزديك خاك اوكراين تنها از 510 هزار پرسنل نظامي تشكيل شده است. او معتقد است: يگان‌هاي حرفه‌اي‌تر اوكراين به دليل دو سال نبرد بي‌وقفه خسته شده‌اند و رده‌هاي آنها با تلفات كاهش يافته است. اوكراين آماري در اين زمينه منتشر نمي‌كند، اما مقامات امريكايي تخمين مي‌زنند كه 70 هزار سرباز اوكرايني كشته و نزديك به دو برابر اين تعداد مجروح شده‌اند. مقياس و سرعت بسيج اضافي در اوكراين يك سوال سياسي چالش‌برانگيز است و يكي از دلايل شكاف بين زلنسكي و زالوژني است. زالوژني هفته گذشته در ستوني براي سي‌ان‌ان نوشت: «ما بايد به مزيت قابل توجهي را كه دشمن در بسيج منابع انساني از آن برخوردار است و اينكه چگونه با ناتواني نهادهاي دولتي در اوكراين در بهبود سطح نيروي انساني نيروهاي مسلح‌مان مقابله كنيم، اذعان كنيم.» ناظران معتقدند پوتين مي‌تواند با استفاده از كميت نيروهاي روسي براي غلبه بر كيفيت تسليحات اوكرايني، در جبهه‌ها موفق شود. اين رويكردي استالينيستي در ميدان جنگ است و در فرهنگ راهبردي روسيه گنجانده شده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون