• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5699 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۳ بهمن

دستاويز تازه جمهوري‌خواهان چيست؟

پاشنه آشيل بايدن

ناظران مي‌گويند وقتي بايدن در كانون توجه قرار مي‌گيرد، به ‌طور كلي براي او و دورنماي انتخاب مجددش اصلا مناسب نيست. دليلش اين است كه بايدن، برخلاف ترامپ، آسيب‌پذيري‌هاي آشكاري دارد. بزرگ‌ترين نگراني در مورد سنش است و عوارض ناشي از آن يعني حواس‌پرتي‌هاي مداوم كه اين روزها سوژه بسياري از رسانه‌ها شده است. گزارش بازپرس ويژه درباره دستكاري بايدن در مطالب طبقه‌بندي شده، او را به جرمي متهم نكرده است، اما رابرت هور، بازرس ويژه جمهوري‌خواه، به نظر مي‌رسيد كه تمام تلاش خود را كرد تا در مورد حافظه ظاهرا معيوب بايدن، اظهارنظرهاي نفرت‌آميزي را ارايه كند. 
او همچنين به سن او كه 81 ساله است، اشاره كرد تا تاييدي بر حرف‌هايش باشد. 
ادعاي رابرت هور، بازپرس ويژه مبني بر اينكه جو بايدن از مشكلات حافظه ناشي از كهولت سن رنج مي‌برد، باعث خوشحالي مخالفان جمهوري‌خواه رييس‌جمهور ايالات‌متحده شده است و البته مخالفت دموكرات‌ها با اشاره به اينكه دونالد ترامپ نيز هرچند وقت يك‌بار دچار لغزش زباني مي‌شود و چقدر براي كشور خطرناك است، را برانگيخته است. جن ساكي، اولين دبير مطبوعاتي بايدن در كاخ سفيد، در بحبوحه انتشار گزارش هور در مورد دستكاري او در اطلاعات محرمانه پس از دوران سناتوري و معاونت رييس‌جمهوري‌اش، در سخناني در شبكه‌ ام‌اس‌ان‌بي‌سي، تاكيد كرد كه انتخابات آتي به احتمال زياد بين مساله سن و حواس‌پرتي خواهد بود. بايدن و ترامپ با 4 سال اختلاف سن پيشتاز احزاب خود براي رقابت در انتخابات پيش روي رياست‌جمهوري در امريكا هستند. 
بايدن كه در حال حاضر مسن‌ترين رييس‌جمهور تاريخ اين كشور است، 81 سال دارد. ترامپ، نامزد احتمالي جمهوري‌خواه رياست‌جمهوري امسال نيز 77 ساله است. 
گاف‌هاي بايدن -از جمله اينكه در اظهارات پنجشنبه كه در آن با عصبانيت به هور حمله كرد، رييس‌جمهور مصر را رييس‌جمهور مكزيك خواند- بي‌امان مورد نقد و بررسي قرار مي‌گيرد. 
تا حدودي، ترامپ هم همين‌طور است كه اخيرا ويكتور اوربان، نخست‌وزير مجارستان را با رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه اشتباه گرفته است. 
او همچنين نيكي هيلي، آخرين رقيب باقي‌مانده‌اش براي نامزدي جمهوري‌خواهان، را با نانسي پلوسي، رييس دموكرات‌هاي مجلس نمايندگان امريكا اشتباه گرفت، اما علي‌رغم اشتباهات مكرر ترامپ، نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه امريكايي‌هاي بيشتري سن بايدن را به رخش مي‌كشند تا اينكه درباره ترامپ همين فكر را كنند. 
اين هفته، پيش از انتشار گزارش هور، راشل بيتكوفر، كارشناس سياسي از حزب دموكرات به روزنامه نيويورك تايمز گفت: «داده‌هاي نظرسنجي به ‌طور مداوم نشان مي‌دهد كه راي‌دهندگان فكر مي‌كنند كه بايدن و نه ترامپ، دچار افت ذهني شده است. دليل آن اين است كه جمهوري‌خواهان از سال 2020 با استفاده از كليپ‌هاي لكنت‌زباني [بايدن] به‌شدت به اين روايت نادرست پرداخته‌اند. ما براي رفع اين مشكل نياز به پوشش مداوم افول ترامپ در همه رسانه‌ها داريم.» 
هيلي كه درخواست محدوديت سني براي مناصب دولتي را يكي از محورهاي كمپين انتخاباتي خود دانسته است، گفته است كه ترامپ «در همان سطحي نيست» كه در دوران رياست‌جمهوري خود بود. 
فرماندار 51 ساله سابق كاروليناي جنوبي و فرستاده دولت ترامپ در سازمان ملل ماه گذشته به شبكه سي‌بي‌اس گفت: «آيا واقعا به موقعيتي خواهيم رسيد كه در سراسر جهان جنگ داشته باشيم و سعي كنيم از جنگ جلوگيري كنيم و كسي را در راس قدرت خواهيم داشت كه حتي نسبت به سردرگمي و حرف‌هاي نسنجيده خود هم بي‌اطلاع است؟» 
او در يك گردهمايي در نيوهمپشاير افزود: آيا ما واقعا مي‌خواهيم با دو نفر كه قرار است در دهه 80 زندگي خود رييس‌جمهور شوند، وارد انتخابات شويم؟ 
او با اشاره به سن ترامپ، مسائل پيچيده دنياي امروز را بسيار سخت‌تر از آزمون‌هاي روانشناختي كاخ سفيد دانست و با انتقاد از بايدن و ترامپ كه با سنين بالا خود را نامزد رياست‌جمهوري مي‌دانند، به ‌طور تلويحي مساله سن خود را مطرح كرد و به مخاطبان القا كرد كه ايالات‌متحده رهبري جوان‌تر نياز دارد. خود ترامپ نيز اخيرا با تمسخر به آزمون‌هاي روانشناختي كاخ سفيد اشاره كرده بود و به اين موضوع پرداخته است.
 خالق كانادايي آزمون ارزيابي شناختي مونترال، به واشنگتن‌پست گفت كه اين آزمون بسيار علمي و دقيق طراحي شده است و مي‌توان صحت عقل هر فردي را به درستي بسنجد. 
به نظر مي‌رسد سن و تبعات و عوارض آن اين روزها به نقطه ضعف بايدن و تا حدي ترامپ بدل شده است تا جايي كه برخي را در حزب دموكرات به اين فكر انداخته است كه سراغ گزينه‌هاي جوان‌تري در حزب همچون ميشل اوباما يا كاملا هريس باشند، اما هيچ نشانه‌اي از كناره‌گيري بايدن وجود ندارد، زيرا به نظر نمي‌رسد كه او تمايلي به كناره‌گيري داشته باشد. كارزار بايدن در هفته‌هاي اخير حملات خود را به ترامپ افزايش داده است، اما گروه‌هاي خارجي حامي او بيش از 50 ميليون دلار در سال 2023 خرج كرده‌اند كه عمدتا براي تبليغات در مورد دستاوردهاي بايدن، مانند تلاش براي كاهش قيمت انسولين، تصويب اعتبار مالياتي مراقبت از كودكان و فشار بر انرژي تجديدپذير است. 
كهولت سن بايدن و زوال عقل ادعايي او بايد در مقابل انرژي بالاي ترامپ روي صحنه مقاومت كند. دست‌كم نظرسنجي‌ها روي خوشي به مورد اول نشان نداده‌اند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون