• ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5700 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۴ بهمن

جام ملت‌هاي آسيا و توهم توطئه

گل قطر آفسايد بود؟ طارمي و بيرانوند كم‌كاري كردند؟

تيم ملي ايران در مرحله نيمه نهايي جام ملت‌ها باخت. باختي كه اعصاب همه ما را به هم ريخت و حسرتي بزرگ به جا گذاشت. مخصوصا وقتي به اين فكر مي‌كنيم كه در نزديك‌ترين حالت ممكن با قهرماني قرار داشتيم و آن را از دست داديم. 
ناراحتي ما نقدهاي تندي به دنبال داشته و ادامه خواهد داشت، اما اين عصبانيت، هيجان‌زدگي و دلخوري نبايد باعث شود كه عده‌اي بتوانند عقل و منطق‌مان را بازيچه كنند.
از روزي كه ايران مقابل قطر شكست خورد، عده‌اي در فضاي رسانه‌اي و مجازي تئوري‌هاي توهم توطئه خود را به شكلي كادوپيچ شده به خورد مخاطب فارسي‌زبان داده‌اند. در ابتدا با توجه به حجم حماقتي كه پشت اين محتواها وجود داشت، به نظر مي‌رسيد كسي توجه نخواهد كرد ولي به زودي فهميديم كه ‌اي دل غافل! نه تنها مورد توجه قرار گرفتند كه در حال بازنشر هستند و تحليل‌هايي را به دنبال داشته‌اند!
اولين مورد بحث گل معز علي بود. يك فرد عرب زبان كه مي‌گفتند خبرنگار كجاست، ويديويي منتشر كرد و مدعي شد كمك داور ويديويي دستكاري شده بود تا گل آفسايد بازيكن قطري به اشتباه صحيح اعلام شود! كل فضاي رسانه‌اي و مجازي پر شد از اينكه قطري‌ها VAR را دستكاري كردند كه بتوانند صعود كنند. برخي هم اين را گذاشتند كنار سبقه قطري‌ها در اقدامات مشكوك مالي براي گرفتن ميزباني جام جهاني 2022 و نتيجه گرفتند سر تيم ايران بريده شد! هر قدر گفتيم چنين چيزي از اساس محال است، هر قدر نوشتيم دستكاري VAR اتهام بسيار بزرگي است كه نه فقط يك داور كه كل يك كنفدراسيون را مخاطب قرار مي‌دهد به خرج كسي نرفت. بالاخره چند نفر مجبور شدند با فرمول‌هاي رياضي و استفاده از نقطه پرسپكتيو و اينها به متوهمان و ساده‌لوحان بقبولانند كه VAR دستكاري نشده بود و گل معز علي به درستي به ثمر رسيد. 
بعد از داستان كم‌كاري عمدي مهدي طارمي و بيرانوند مطرح شد. عده‌اي از خدا بي‌خبر صحنه‌هايي از شل دويدن طارمي و گل سوم قطر و عكس‌العمل ناقص بيرانوند را گذاشتند كنار هم كه ببينيد اين دو ستاره اصلي تيم چطور كم‌كاري كردند! نوشتند اين دو نفر پول گرفته بودند! برخي كاربران هم كه بنا به دلايلي دل خوشي از اين ستاره‌ها نداشتند، جو دادند كه بله! ايران به كم‌كاري طارمي و بيرانوند باخت. ادعايي احمقانه كه حتي ارزش پاسخ هم نداشت، اما به اندازه‌اي وايرال شد كه مجبور شويم اينجا به چالش بكشانيمش. 
برخي هم پا را از ايران فراتر گذاشتند و بعد از اتفاقات بازي قطر با اردن در فينال كه ميزبان با سه پنالتي برنده شد، نوشتند از همان ابتدا مشخص بود كه قرار است قطر قهرمان شود! اينها اظهارات و اكت‌هاي بازيكنان اردني شاكي از داوري فينال را وايرال كردند كه ببينيد! همه مي‌گويند قطر براي اين قهرماني پول خرج كرده وگرنه چطور ممكن است در فينال سه تا پنالتي اعلام شود؟! بدون توجه به اينكه كارشناسان داوري صحت پنالتي‌هايي كه داور چيني گرفته بود را تاييد كردند. بدون توجه به اين نكته كه اعلام پنالتي براي داور سهميه ندارد! يعني اين‌طور نيست كه اگر داور دو تا پنالتي گرفت ديگر پنالتي نگيرد! داور موظف است هر بار خطايي در محوطه جريمه رخ داد نقطه پنالتي را نشان دهد. از يك تا هزار بار! 
بياييد از اين تئوري‌هاي توطئه عبور كنيم. قطر قهرمان شد، چون بازي‌هايش را برد. ما نشديم، چون باختيم. اردن هم نشد، چون باخت! خودمان را با اراجيفي مثل پول‌پاشي قطري‌ها يا دستكاري VAR سر كار نگذاريم. از آن مهم‌تر با اين حرف‌ها اجازه ندهيم دست‌اندركاران تيم ملي از مديران تا مربيان و بازيكنان از زير بار مسووليت شانه خالي كنند. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون