• ۱۴۰۳ جمعه ۱۵ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5703 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۲۸ بهمن

هزينه‌ بسيار سنگيني براي گازكشي و برق‌كشي داديم، اما فايده‌اي براي امنيت انرژي نداشت

انفجار خطوط لوله در بروجن باعث قطعي گاز در نقاط مختلف شده است. اين مساله نشان مي‌دهد كه موضوع پدافند غيرعامل كماكان درگير چالش است. وزارت نفت مدعي حل سريع مشكل است، اما بايد ريشه‌يابي آن نيز انجام شود و وزارت نفت نسبت به چنين چالش عظيمي پاسخگو باشد.
هاشم اورعي، استاد تمام دانشكده برق دانشگاه صنعتي شريف و كارشناس انرژي، درباره عدم تامين امنيت انرژي در ايران به «انتخاب» گفت: مساله امنيت انرژي شامل داشتن انرژي، عدم ناترازي و امنيت صنايع انرژي است. مثلا در برق سبدي داريم كه منابع موجود برقي در آن مي‌گنجد. در سبد برق هر چه نگاه مي‌كنيم، ۹۰ درصد وابستگي به گاز است. در برق كمتر از يك درصد هسته‌اي داريم و ۹ درصد تجديد‌پذير و بادي و... در نتيجه مشكل عدم امنيت انرژي داريم. در گاز يك اشتباهي كرديم و تمام كشور را لوله كشيديم. اين بحث از گذشته دچار اشتباه است و همزمان با اينكه به همه گاز داديم، به همه برق داديم. يعني به عبارت ديگر به تمام خانه‌ها دو انرژي داديم كه هزينه‌هاي بسيار داشته است. اين مساله مي‌تواند يك حسن داشته باشد و آن بالا بردن نسبي امنيت انرژي است، اما ما چه كار كرديم؟ ما گاز و برق را بدون جايگزين كردن با همديگر به خانه‌ها برديم. مثلا بخاري و گازي را به خانه‌ها برديم كه فقط با يك سوخت كار مي‌كند. نتيجه اين مي‌شود كه اگر گاز قطع شود يا برق قطع شود، دومي نمي‌تواند جايگزين شود. ما هزينه‌هاي بسيار سنگين براي گازكشي و برق‌كشي داديم، اما فايده‌اي براي امنيت انرژي نداشت.
وي در ادامه در رابطه با ضعف‌هاي امنيت انرژي در انفجار لوله‌هاي گاز در بروجن بيان كرد: واقعيت اين است كه در هيچ جاي دنيا اين‌طور نيست كه چنين اتفاقي رخ ندهد. اوجي گفته است كه تا امشب همه ‌چيز حل مي‌شود. بايد با اين آسيب واقعي برخورد كنيم و كسي نمي‌تواند ادعا كند امنيت انرژي كشور صد درصد است. برنامه‌ريزي انرژي در كشور بايد درست شود تا خطرات آن كاهش يابد. مثلا ما آمديم برق و گاز را در سطح كشور پخش كرديم كه هزار ايراد دارد؛ يك حسن اگر داشته باشد، اين است كه اگر گاز نباشد، برق هست، اما چه كار كرديم؟ ما پشت پرده برق‌مان را وابسته به گاز كرديم و در نتيجه اگر گاز كم بياوريم، ديگر گازي نيست كه برق توليد كند و آن‌ وقت برق و گاز با هم از دست مي‌رود و اين نشان از عدم برنامه‌ريزي در تامين امنيت انرژي است. اورعي درباره استاندارد‌هاي جهاني در حوزه امنيت انرژي گفت: در عموم كشور‌ها، دو نوع انرژي به كل كشور نمي‌برند. اما آن يك نوع انرژي كه دارند را به گونه‌اي برنامه‌ريزي مي‌كنند كه كم نيايد. مثل اينجا نيست كه در زمستان گاز صنايع را قطع كنند و تمام انرژي‌ها هم وابسته به گاز باشد. اين يعني ضعف برنامه‌ريزي؛ در حالي كه در كشور‌هاي توسعه يافته با برنامه‌ريزي دقيق در توزيع و توليد اين مشكلات را حل مي‌كنند. وقتي دو نوع انرژي به جايي مي‌دهند، اين دو انرژي هر كدام هويت خاص خود را دارند. در امريكا وقتي توفان مي‌آيد و برق قطع مي‌شود؛ از انرژي‌هاي جايگزين استفاده مي‌كنند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون