• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5710 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۷ اسفند

اميررضا واعظ‌آشتياني از چالش تكراري خصوصي‌سازي سرخابي‌ها مي‌گويد

شايعه شده سال قبل استقلال قرباني شد و اين‌ بار نوبت پرسپوليس است!

در كشور ما سرمايه‌گذاري در ورزش توجيه اقتصادي ندارد

روزبه دلاور 

صدور مجوز حرفه‌اي براي باشگاه‌هاي كشورمان تبديل به معمايي پيچيده شده است. مشكلي كه چند سالي است يقه پرسپوليس و استقلال را گرفته و به نظر مي‌رسد امسال هم بايد شاهد بروز حواشي پيرامون اين دو باشگاه پرطرفدار باشيم و راه‌حلي براي برون رفت از آن نباشد! عمده‌ترين مشكل در راه صدور مجوز صدور حرفه‌اي بحث مالكيت مشترك و همچنين بدهي انباشته شده در اين دو باشگاه دولتي است. دو باشگاهي كه عملا حمايت مالي از جانب دولت نمي‌شوند اما دخالت در تصميم‌گيري براي مديريت در آن از سوي نهادها‌ي دولتي سران afc را دچار حساسيت كرده.

فعلا مثل سال‌هاي گذشته با وعده خصوصي‌سازي سر ركن اصلي‌ترين مرجع فوتبال در آسيا مثل هواداران اين دو تيم گرم است ولي در دقيقه نود تن علاقه‌مندان سرخابي‌ها مي‌لرزد كه مبادا بازهم تيم‌شان از حضور در آسيا محروم شود. اميررضا واعظ آشتياني، مديرعامل اسبق استقلال در خصوص تغيير نگرش مديريتي و اينكه آيا گامي رو به جلو در مديريت سرخابي‌ها از زمان مديريتش تا به امروز به وجود آمده يا خير به خبرنگار «اعتماد» گفت: «اگر بخواهيم راجع به خودمان قضاوت كنيم كه قضاوت منطقي نيست و بايد افراد قضاوت كنند اما اعتقاد من اين است كه روز به روز بدتر شده كه بهتر نشده، وقتي ما استقلال را تحويل داديم ريالي بدهكاري نداشت اما بعدها شاهد بوديم كه چندصد ميليارد بدهي گذاشتند و الي مشكلات مديريتي و چالش‌هاي روحي ر‌واني براي هواداران و مسائل اقتصادي به وجود آوردند. همه اينها نشان مي‌دهد كه بدتر شديم. خب تغيير مديريت در هر حوزه‌اي نه فقط در استقلال و فوتبال بلكه در بخش‌هاي مختلف كشور معنايش اين مي‌شود كه شما به سمت جلو حركت كنيد و به اين معني نيست كه روز به روز افول كنيد و شرايط را تنزل دهيد و مشكلات را براي آن تشكيلات يا سازمان بيشتر كنيد.»

مدير ورزشي كشورمان ادامه داد: «متاسفانه علت اين است كه انتخاب‌ها، انتخاب درستي نيست و انتصابات شاخص ندارد و فاكتورهاي لازم براي انتخاب مدير ندارد. استقلال و پرسپوليس در دهه گذشته كه وارد دهه شديم بر اساس قانون تجارت اداره نشد يعني اينكه هيات‌مديره در مجمع سالانه حضور پيدا كند و گزارش حسابرس داشته باشد و مبتني بر گزارش حسابرس تصميم‌گيري بر عملكرد باشگاه داشته باشد. مي‌دانيد كه قانون تجارت حاكي از اين است كه اعضاي هيات‌مديره توسط مجمع انتخاب مي‌شود و سياست‌هاي كلان را مجمع به هيات‌مديره تكليف مي‌كند و هيات‌مديره بايد با تصميمات خودش راهكارهايي را براي محقق كردن آن استراتژي‌ها مشخص و تدوين كند. ضمن اينكه در اولين جلسه هيات‌مديره بحث انتخاب مديرعامل است كه مدير هم مجري مصوبات هيات‌مديره است و نكته مهم‌تر انتخاب يك حسابرس قانوني است كه آن حسابرس يا بازرس قانوني گزارش سالانه يك باشگاه و سازماني كه بر اساس قانون تجارت اداره مي‌شود را تهيه مي‌كند و ورود و خروج مالي و هزينه‌كردها را براي مجمع گزارش مي‌كند. وقتي براي اين دو باشگاه اين اقدام صورت نگرفته چطور مي‌شود گفت که باشگاه سودده است يا زيان ده؟»

معاون پيشين سازمان تربيت‌بدني تصريح كرد: «شما هيچ راهكاري به جز حسابرسي سالانه نداريد كه مشخص كند هيات‌مديره و مديرعامل در مسير درست حركت مي‌كند يا خير يا اينكه مسائل مالي بر اساس استانداردهاي قانوني پيش مي‌رود يا خير. جمع‌بندي صحبت‌هايم در اين بخش اين باشد كه وقتي انتخاب‌ها بر اساس قانون تجارت نيست و مجمع سالانه برگزار نمي‌شود و حسابرس قانوني نيست شاهد اتفاقات رنگارنگ هستيم!»

واعظ آشتياني با اشاره به برنامه‌هاي پياده نشده در زمان واگذاري اين دو باشگاه به سازمان خصوصي‌سازي افزود: «رييس وقت سازمان خصوصي‌سازي مدعي شفاف‌سازي بود اما شاهد بوديد كه بازهم‌اين اتفاق رخ نداد. به يك‌باره گفتند استقلال ميلياردها بدهي گذاشته و هزينه‌هاي كلان كرده يا پرسپوليس همين‌طور‌. به ياد داريد كه ادعا كردند پرسپوليس سود داشته يا استقلال بدهي ندارد اما بارها اشاره كرديم كه آدرس غلط به مردم مي‌دهيد و اينطور نيست در اين دو سال آنچه به واقعيت پيوست حرف‌هاي ما بود كه درست بود و كاملا آدرس‌هاي غلط آقايان مشخص شد.»

مديرعامل پيشين آبي‌ها در خصوص مالكيت مشترك سرخابي‌ها كه منجر مي‌شود دو تيم مجوز حرفه‌اي نگيرند به خبرنگار «اعتماد» گفت: «afc نگفته كه اين دو باشگاه كه متعلق به دولت هستند از زير مسووليت دولت خارج شوند بلكه دولت مي‌تواند يكي از اين دو تيم را داشته باشد. يا پرسپوليس يا استقلال را دولت مي‌تواند حفظ كند و يكي را بفروشد كه من بارها پيشنهاد كردم كه يكي از اين دو باشگاه‌ها را به يكي از حياط خلوت‌هاي دولت يا به يكي از خصولتي‌هاي دولت موقتا واگذار كنند تا مشكل afcبرطرف شود بعد با يك ساز و كار منطقي بروند به دنبال فروش سهام به هر مدلي. اما در اين دو سال جز اينكه زمان را از دست دهند دنبال فروش سهام رفتند كه عاقبتش را ديديم كه چي شد و عاقبت پولي كه گرفتندچي شد! اينجا مشخص مي‌شود كه افراد در جايگاه خودشان ننشستند. تصميماتي مي‌گيرند كه براي باشگاه و مجموعه فوتبال بد است و حتي براي دولت هزينه تراشي‌هاي سياسي مي‌كنند آن هم به دليل گوش ندادن به حرف‌هاي كارشناسي كه منجر به اين مي‌شود كه اين دو تيم براي فروش بلوكي هم كه گذاشتند خريدار نداشتند.»

واعظ آشتياني با اشاره به اينكه خريدن اين دو باشگاه توجيه اقتصادي ندارد در ادامه گفت: «فوتبال ما گران است و اقتصاد فوتبال ما اقتصاد گران است حتي اگر بسته حمايتي دولت هم مصوب شود بازهم‌توجيه اقتصادي ندارد. با فوتبال گران و ورزش گران كسي جلو نمي‌آيد. در دنيا شور و هيجان و مشوق‌هايي كه حتي براي هواداران به وجود مي‌آيد توسط بخش خصوصي انجام مي‌شود. يعني دولت‌ها تدبير مي‌كنند و شرايط را به گونه‌اي فراهم مي‌كنند كه بخش خصوصي‌سازي علاقه‌مند مي‌شود تا سرمايه‌گذاري كنند. شما نگاه كنيد پاري‌سن ژرمن را چه كسي مي‌خرد ؟ كساني مي‌خرند كه برداشت‌شان اين است كه منافع اقتصادي براي‌شان دارد وگرنه فوتباليست يا ورزشكار مشهور نيستند بلكه افراد اقتصادي هستند. فضاي حرفه‌اي ورزش دنيا بسيار با آنچه ما فكر مي‌كنيم متفاوت است. ورزش ما گران است و كسي سرمايه‌گذاري نمي‌كند. در هر رشته‌اي نگاه كنيد مدت كوتاهي آمدند هزينه كردند اما توجيه اقتصادي نداشته و رفتند.»

آشتياني خاطرنشان كرد: «اين نشان مي‌دهد ورزش حرفه‌اي ما معيوب است و مغزي براي توليد محتوا كه بشود از آن بهره اقتصادي برد، ندارد و تا زماني كه ما توليد مديران به‌روز نكنيم اين شرايط خواهد بود. تنها پول و قانون مشكل‌گشا نيست؛ ما مدير توانا مي‌خواهيم.»

وي در پايان صحبت‌هايش دوباره گريزي به بحث مجوز حرفه‌اي زد و افزود: «afc مهلتي مشخص كرده كه اگر تيم‌ها آن را انجام ندهند با چالش مواجه مي‌شوند و تصميماتي گرفته مي‌شود كه به ضرر باشگاه‌ها مي‌شود و همين كه شايعات را زياد‌ مي‌كنند. در مجازي شايعه مي‌كنند دفعه قبل استقلال قرباني شد و اين‌بار نوبت قرباني شدن پرسپوليس است. چرا نبايد به موقع وارد كارزار و تصميم‌گيري شد تا چنين شايعات بي‌اساسي شكل بگيرد و باعث دردسر و توليد حاشيه براي دولت شود؟ آنهايي كه بي‌تدبيري كردند چرا دولت بايد تاوان دهد؟ چرا بايد در مسووليت‌ها افراد ناكارآمد انتخاب شوند تا منجر به اين شوند كه ضربه‌هايي متوجه‌دولت شود؟ انتخاب افراد بسيار حائز اهميت است. اميدوارم در روزهاي باقي مانده براي اين دو تيم تصميم درستي بگيرند.»

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون