• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5712 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۹ اسفند

همزمان با تلاش‌ها در قطر براي برقراري آتش‌بس در غزه مطرح شد

اسراييل و حزب‌الله در آستانه جنگ تمام عيار؟

بايدن ابراز اميدواري كرده است تا روز دوشنبه بين اسراييل و حماس آتش‌بس در غزه برقرار شود. اظهارات بايدن در حالي مطرح مي‌شود كه به نظر مي‌رسد تلاش‌ها براي پايان دادن به جنگ ويرانگر اسراييل در غزه در حال افزايش است. جو بايدن، رييس‌جمهور ايالات متحده گفته است كه اميدوار است تا دوشنبه آينده آتش‌بس برقرار شود، زيرا به نظر مي‌رسد مذاكرات براي توقف خصومت‌ها و تضمين آزادي اسيران سرعت بيشتري گرفته است. اظهارات بايدن در نيويورك در حالي بيان شد كه رسانه‌هاي اسراييلي گزارش دادند كه يك هيات نظامي اسراييلي براي گفت‌وگوهاي فشرده به قطر پرواز كرده است. مذاكراتي كه با ميانجيگري مصر، قطر و ايالات متحده انجام مي‌شود، به دنبال توقف درگيري‌ها بين اسراييل و حماس جهت ارسال كمك‌ها به غزه جريان دارد، جايي كه سازمان ملل مي‌گويد حدود 3/2 ميليون نفر در آستانه قحطي قرار دارند.
آتش‌بس موقت پيشنهادي مي‌تواند اجازه آزادي ده‌ها اسير اسراييلي در دست حماس را در ازاي آزادي صدها زنداني فلسطيني در زندان‌هاي اسراييل بدهد. بايدن در پاسخ به اين پرسش كه فكر مي‌كند چه زماني آتش‌بس مي‌تواند آغاز شود، گفت اميدوار است آتش‌بس ظرف چند روز اجرايي شود. او به خبرنگاران گفت مشاور امنيت ملي كاخ سفيد به او گفته است كه به توافق نزديك هستند. گمانه‌زني‌ها درباره سرنوشت توافق آتش‌بس وجود دارد و به گفته رسانه‌هاي اسراييلي، كابينه جنگ اين رژيم همچنان در قبال پذيرش آتش‌بس مردد است. بزرگ‌ترين مانع بين طرفين بر سر شرايط آتش‌بس است. اسراييل اعلام كرده كه آماده پذيرش توقف موقت جنگ در جريان مبادله اسيران اسراييلي با زندانيان فلسطيني است و رسانه‌هاي اسراييلي به نقل از مقامات اين رژيم درباره آتش‌بس شش هفته‌اي كه ماه رمضان را پوشش مي‌دهد، صحبت كرده‌اند. اما نتانياهو مصمم است تا زماني كه با حمله به رفح به «پيروزي كامل» بر حماس دست نيابد، به كارزار نظامي پايان ندهد. او سپس كنترل امنيتي بي‌پايان اسراييل بر غزه را در نظر مي‌گيرد. حماس نيز مي‌گويد كه به جاي آتش‌بس موقت ديگر، تنها توافقي را مي‌پذيرد كه زمينه‌ساز آتش‌بس دايمي و به خروج نظاميان اسراييل از غزه منجر شود. ايالات متحده در روزهاي اخير فشارها را بر اسراييل افزايش داده است تا هر چه زودتر بر سر آتش‌بس توافق كرده و از حمله اسراييل به رفح، شهري در جنوب غزه با حدود 4/1 ميليون نفر جمعيت جلوگيري كند. اين اظهارات بايدن را مي‌توان پيامي به بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم اسراييل دانست كه اكنون در مرزهاي شمالي در پي درگيري ديگري است. 
اسراييل روز دوشنبه حملات هوايي را در نزديكي شهر بعلبك در شمال شرق لبنان انجام داد كه عميق‌ترين حملات در داخل اين كشور از زمان آغاز جنگ غزه در 7 اكتبر و پس از جنگ 33 روزه در سال 2006 قلمداد مي‌شود. در اين حمله دست‌كم دو نفر از رزمندگان حزب‌الله كشته و چند نفر زخمي شدند. به گزارش رويترز، دو حمله هوايي اسراييل يك ساختمان قديمي را در نزديكي بعلبك، در حدود 75 كيلومتري شمال مرز اسراييل و لبنان هدف قرار داد. اندكي پس از اين حملات، حزب‌الله اعلام كرد در تلافي حملات بعلبك، 60 موشك به يك پايگاه اسراييلي در بلندي‌هاي جولان اشغالي شليك كرده است. اين گروه در بيانيه‌اي اعلام كرد: «در پاسخ به تجاوزات رژيم صهيونيستي در حوالي شهر بعلبك، رزمندگان حزب‌الله با ۶۰ موشك كاتيوشا، پايگاهي را در جولان اشغالي هدف قرار دادند.» اسراييل بارها تهديد كرده است كه دامنه درگيري خود با حزب‌الله را گسترش خواهد داد، به ويژه با توجه به نشانه‌هايي كه ممكن است آتش‌بس در غزه نزديك‌تر شود. سخنگوي ارتش رژيم اسراييل مدعي است كه به عمليات خود عليه تهديدات حزب‌الله ادامه خواهد داد. ناظران معتقدند كه آتش جنگ در مرز لبنان و سوريه در حال گسترش است و هيچ نشانه‌اي مبني بر كاهش تنش‌ها وجود ندارد. يوآو گالانت، وزير جنگ رژيم اسراييل روز يكشنبه اعلام كرد كه اسراييل قصد دارد در صورت آتش‌بس احتمالي در غزه، حملات خود به حزب‌الله را افزايش دهد. او مدعي شد: «در صورت آتش‌بس موقت در غزه، آتش جنگ را در شمال به‌طور مجزا افزايش خواهيم داد و تا از بين بردن كامل تهديدات حزب‌الله و عقب‌نشيني آنها از مرز و بازگشت شهروندان اسراييلي به خانه‌هاي‌شان، جنگ ادامه خواهد يافت.» كريم المفتي، استاد روابط بين‌الملل در اين زمينه معتقد است كه اسراييلي‌ها «قوانين درگيري» را ناديده گرفته‌اند. اصطلاح «قوانين درگيري» به مجموعه‌اي از قوانين ضمني اشاره دارد كه به‌طور آزادانه بر حملات و انتقام بين دو دشمن براي جلوگيري از يك جنگ تمام عيار نظارت مي‌كند. در واقع اسراييل از قوانين واكنش تدريجي و متناسب تبعيت نمي‌كند و حملات يك طرفه و مرگباري را در عمق لبنان رقم زده كه اين امر آشكارا عدول از «قوانين درگيري» است. المفتي توضيح داد كه از سوي ديگر، حزب‌الله خواستار گسترش جنگ نيست، چراكه به حفظ آرامش در لبنان در بحبوحه بحران سياسي و مالي در اين كشور پايبند است. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون