• ۱۴۰۳ يکشنبه ۷ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5734 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۰ فروردين

دو سفرنامه

كتاب‌هاي «سفرنامه جان بل» و «سفرنامه‌هاي انگليسي‌ها در ايران» به تازگي با ترجمه ساسان طهماسبي توسط انتشارات اميركبير منتشر و روانه بازار نشر شده است.
«سفرنامه جان بل» روايت سفر پزشكي است كه همراه با سفير روسيه در دوره شاه سلطان حسين، آخرين پادشاه صفوي به ايران مي‌رسد. جان بل در دوره ملتهبي از تاريخ در ايران حضور داشته است و روزهاي هرج و مرج، ناامني، شورش‌هاي پي‌درپي در نقاط مختلف كشور و البته خطر قريب‌الوقوع حمله افغان‌ها به اصفهان را از نزديك ديده و حس كرده است. سفرنامه او پر است از توصيف دقيق شهرها و روستاهايي كه در ايران از آنها بازديد كرده است؛ شيوع طاعون در نيمه شمالي ايران و وضع مردم در مقابله با آن بخش‌هايي از اين كتاب است.
اين كتاب با ۱۱۶ صفحه و شمارگان ۵۰۰ نسخه عرضه شده است. كتاب «سفرنامه‌هاي انگليسي‌ها در ايران» هم دومين سفرنامه‌اي است كه چاپ اول آن در سال جديد از طرف انتشارات اميركبير عرضه شده است. اين كتاب مجموعه‌اي از هفت سفرنامه است كه توسط تاجراني كه در دوره شاه طهماسب و شاه محمد خدابنده در عصر صفوي و پس از پشت سر گذاشتن مسيري سخت از طريق روسيه به ايران آمدند، نوشته شده است. نوشته‌هاي بازرگانان انگليسي به اوضاع اقتصادي و تجاري ايران دوره شاه طهماسب و شاه محمد خدابنده اختصاص دارند و يكي از منابع در مورد اقتصاد و تجارت ايران در اين دوره به شمار مي‌روند. هرچند مسائل سياسي و اجتماعي در اين سفرنامه‌ها بازتاب اندكي دارند اما اطلاعات ارزشمندي نيز در مورد اوضاع سياسي و اجتماعي ايران در اين گزارش‌ها يافت مي‌شود. اين كتاب نيز با ۱۹۴ صفحه و شمارگان ۵۰۰ نسخه عرضه شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون