• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۲ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5736 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۲۵ فروردين

سه گونه سبك زندگي!؟

لطافت و ميناگري ديگري نيز درباره مقام عنديت هر دو گروه در آيات مشهود است، مومنان صاحب درجه و مومناني كه خود درجه شده‌اند، درباره مقام عنديت آنان از دو تعبير «عندالله» براي آناني كه درجه شده‌اند و «عند ربهم» براي صاحبان درجات مطرح شده است، 
امام علي(ع) نمونه اعلي و تمام شخصيتي است كه «درجه» شده است و «ميزان» است. به همين دليل جلال‌الدين محمد بلخي در تفسير و تابلو يگانه‌اي كه درباره شناخت امام علي عليه‌السلام تصوير و تبيين كرده است، سروده: 
تو ترازوي احد خو بوده‌اي
بل زبانه هر ترازو بوده‌اي
تيغِ حلمت جان ما را چاك كرد
آبِ علمت خاك ما را پاك كرد...
در همين حال و هواي شناخت دقيق و درست امام علي(ع) است كه جورج جرداق نويسنده و شاعر گرانقدر لبناني اثر شگفت‌انگيزش «الامام علي صوت العدالة الانسانية» را آفريد. حضرت آیت‌الله بروجردي، مرجع بزرگ شيعه براي جورج جرداق به عنوان تقدير و تشويق مبلغ قابل توجهي فرستاده بودند. جورج جرداق گفت: «با همان هديه ايت‌الله بروجردي من خانه خريدم!»
امام علي صداي عدالت انساني است. جورج جرداق نوشت: «اي دنيا چه مي‌شد كه تمام توان و هنر و استعدادت را فراهم مي‌آوردي و علي ديگري را به جامعه بشري تقديم مي‌كردي! ما بيش از هميشه تاريخ تشنه حضور علي هستيم...»
خوشبختانه خطيب محترمي كه تعبير ناشايست و ظالمانه‌اي را درباره امام علي(ع) به كار برده بود با شايستگي و انصاف هم استغفار كرد و نيز عذرخواهي. اما به نظرم فراتر از يك اتفاق، بايد به اين نكته توجه داشت كه بسياري از خطيبان مشهور - بالاخص كساني كه از تريبون‌هاي عمومي و ملي استفاده مي‌كنند - با مباني معارف ديني و تاريخ اسلام و ادبيات فارسي نيز آشنايي لازم و كافي را ندارند. اگر طلبه محترمي يك بار نهج‌البلاغه و يا «غُرر و دُرر» را خوانده باشد، محال و ممتنع است كه درباره امير مومنان سخن ظالمانه‌اي را مطرح كند. بايد ممنون واكنش به هنگام خطيب با صفا و ارجمند شيخ حسين انصاريان باشيم كه موجب شد، شيخ عليرضا پناهيان استغفار و عذرخواهي كند. و بهانه را از دست ماجراجويان بگيرد. كاش ايشان نهج‌البلاغه را با دقت و صبوري بازخواني كنند و نيز كتاب: «علي و فلسفه الهي» نوشته علامه طباطبايي و كتاب «جاذبه و دافعه امام علي عليه‌السلام»، نوشته شهيد مطهري. همه ما در معرض لغزش زبان و قلم هستيم به تعبير حافظ: 
كار سخت است مگر يار شود لطف خدا
ور نه آدم نبرد صرفه ز شيطان رجيم
و امام علي عليه‌السلام همچنان مظلوم‌ترين امامان ماست. مظلوم‌تر از امام حسين عليه‌السلام!

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون