• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۲ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5736 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۲۵ فروردين

يك كارشناس اقتصادي:

هر بار افزايش قيمت‌ها را هيجاني مي‌خوانند، اين هيجان كي فروكش مي‌كند؟

يك كارشناس اقتصادي با بيان اينكه با شعارها و تفكرات مسلط فعلي اقتصاد كشور بزرگي مانند ايران نمي‌چرخد، گفت: سخنگوي دولت مي‌گويد ما بازار آزاد ارز را قبول نداريم، در حالي كه بايد پرسيد فروش سكه را با چه قيمتي انجام مي‌دهيد؟ فروش سكه با 30 درصد افزايش و با دلار 90 تا 100 هزار توماني انجام شده و همين اولين سيگنال‌ها را براي افزايش قيمت دلار داد. تبديل دلار به سكه و فروش آن با قيمت 90 هزار تومان را به رسميت مي‌شناسيد، اما دلار 65 هزار توماني در بازار را چون به نفع‌تان نيست، به رسميت نمي‌شناسيد؟! در واقع بانك مركزي با عرضه شمش طلا و سكه، دلار ۵۹ هزار توماني شمش طلا و دلار بالاي ۹۰ هزار توماني ربع سكه را به رسميت شناخت.

غلامرضا سلامي، كارشناس مسائل اقتصادي و مالي در گفت‌وگو با جماران، با بيان اينكه شروع سال جديد به لحاظ اقتصادي نه‌تنها دلگرم‌كننده بود، بلكه نااميدي ايجاد كرد، تصريح كرد: انتظار مي‌رفت دولتي كه با مجلس و حاكميت يكدست است، بتواند بر تورم و نرخ ارز كنترلي داشته باشد، اما متاسفانه در هر دو زمينه با ناكامي مواجه شده و ضعف دانش مسوولان امور و ناهماهنگي كه ميان دستگاه‌هاي تصميم‌گير وجود دارد در اين زمينه آثار خود را نشان مي‌دهد.

 

انكار بازار آزاد روش اداره اقتصاد نيست

رييس پيشين انجمن حسابداران ايران با بيان اينكه افرادي كه برخي سخنان را مطرح مي‌كنند، بايد مسووليت اين اظهارات را بپذيرند، توضيح داد: وقتي وزير اقتصاد مي‌گويد بازار آزاد ارز را به رسميت نمي‌شناسيم، بايد گفت اينكه شما اين بازار را به رسميت بشناسيد يا نشناسيد چه فرقي مي‌كند؟ دلار در اين بازار 50 هزار تومان بود، اكنون به 60 هزار تومان رسيده است! بازار را كه نمي‌توانيد انكار كنيد؛ ضمن اينكه برخلاف آنچه مي‌گوييد، اين بازار گسترده‌ای است و بسياري از نيازهاي مردم را تامين مي‌كند. نمي‌توانيد منكر آن شويد و چشم‌تان را بر آن ببنديد و بگوييد هر چه مي‌خواهد بشود، بشود؛ ما روي همان 28 هزار و 500 تومان خودمان ايستاده‌ايم! اينكه روش اداره اقتصاد نيست؛ بايد واقعيت‌ها را پذيرفت.

 

دلار را به سكه تبديل و با قيمت 90 هزار تومان فروخته‌اند

سلامي اظهار داشت: شما كه اين بازار را قبول نداريد، پس فروش سكه را با چه قيمتي انجام مي‌دهيد؟ فروش سكه با 30 درصد افزايش و با دلار 90 تا 100 هزار توماني انجام شده و همين اولين سيگنال‌ها را براي افزايش قيمت دلار داد. تبديل دلار به سكه و فروش آن با قيمت 90 هزار تومان را به رسميت مي‌شناسيد، اما دلار 65 هزار توماني در بازار را چون به نفع‌تان نيست، به رسميت نمي‌شناسيد! در واقع بانك مركزي راسا با عرضه شمش طلا و سكه، دلار ۵۹ هزار توماني شمش طلا و دلار بالاي ۹۰ هزار توماني ربع سكه را به رسميت شناخت و اين شرايط را ايجاد كرد.

 

هر بار افزايش قيمت‌ها را هيجاني مي‌خوانند، اين هيجان كي فروكش مي‌كند؟!

وي با بيان اين انتقاد كه مسوولان به جاي اينكه راهي اصولي براي حل مسائل بيايند با طرح توجيهاتي مانند اينكه اين افزايش در قيمت‌ها هيجاني است و فروكش مي‌كند، ضرورت توجه به راه‌حلي اصولي را ناديده مي‌گيرند، اضافه كرد: از زماني كه دلار هزار تومان بود، 13 سال گذشته است و هر بار افزايش قيمت‌ها را با هيجاني خواندن آن توجيه كرده‌اند. اگر هيجان است، بايد فروكش كند؛ اين چه هيجاني است كه فروكش نمي‌كند؟ مي‌گويند ما نفت بيشتري صادر مي‌كنيم و مي‌فروشيم، چرا مردم اينها را در زندگي‌شان حس نمي‌كنند؟! رييس پيشين انجمن حسابداران ايران با اشاره به افزايش چند برابري تعرفه‌هاي خدمات در سال 1403 يادآور شد: اين دولت تصور مي‌كند تمام كمبودها را مي‌تواند از طريق دريافت ماليات، جريمه و عوارض رفع کند. بايد درآمدي باشد كه بتوان آنها را تامين كند. فاصله ميان حقوق و تورم را ببينيد! در اين شرايط فشار روي تمام طبقات براي اخذ ماليات هم بيشتر خواهد شد.

 

همان روال دوره احمدي‌نژاد در حال تداوم است

سلامي با بيان اينكه معيشت مردم به ‌طور مستقيم با دلار ارتباط دارد و اگر اين وضعيت ادامه يابد، وضعيت خوبي نخواهيم داشت، گفت: مردم سال‌ها نجيبانه اين شرايط را صبر كردند، انقلاب تازه بود صبر كردند، 8 سال جنگ شد صبر كردند، بهبودي كه رخ داده بود با آمدن آقاي احمدي‌نژاد از بين رفت و اكنون نيز همان روال دوره آقاي احمدي‌نژاد در حال تداوم است. مردم بي‌تقصيرند، اگر كسي تلاش مي‌كند و براي حفظ قدرت خريد خود به آب و آتش مي‌زند، مقصر نيست. با اين حال، با سياست‌هاي‌شان همه راه‌هاي حفظ قدرت خريد را هم مي‌بندند. مردم هر روز مي‌بينند كه از رفاه و قدرت خريدشان كاسته شده و خشمگين و ناراحتند. قطعا اين خشم مي‌تواند عواقب جبران‌ناپذيري براي كشور داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون