اصغرفرهادي هنر انقلاب است
چهارمين و آخرين نشست از هفته هنر انقلاب اسلامي با هدف بررسي سير تحول هنر انقلاب اسلامي برگزار شد.
مرتضي گودرزي ديباج، استاد دانشگاه و پژوهشگر هنرهاي تجسمي بيان كرد: در ايام انقلاب هنر اجتماعي شده و وارد عرصه اجتماع ميشود، هنر ما هنر مردمي است؛ اما هنر اجتماعي كه بيايد تذكر دهد، تغييري ايجاد كند و ... نيست.
گودرزي معتقد است كه برخي از هنرمندان پيش از انقلاب حتي نميدانستند كه انقلاب ميشود ولي پولهاي خود را تبديل به چاپ آثار خود ميكردند و اين آثار با تودههاي مردم ارتباط برقرار كردند.
استاد دانشگاه و پژوهشگر هنرهاي تجسمي بيان كرد: هنر انقلاب هنر مفيد است نگاه پيامبرگونه و نگاه اصلاحي دارد. هنر انقلاب به همه افراد تذكر ميدهد. يك نگاه رو به جلو با اميدآفريني دارد كه ما را به جلو سوق ميدهد. تاريخ، حكمت، نشانهشناسي و موارد ديگر در مورد انقلاب روي زمين مانده و ميبايست روي آن تحقيق و پژوهش انجام داد. در ابتداي هنر انقلاب تصوير امام(ره) كمتر كار ميشد و بعد از آنكه تصوير امام (ره) در آثار هنر انقلاب كار شد، بر جنبههاي معنوي آن تأكيد شد.
گودرزي بيان كرد: شهيد مرتضي آويني درباره هنر بحثي دارد كه معطوف به پيام حضرت امام(ره) است و اين نكته كه هنر، دميدن روح تعهد در انسان است.
تاجبخش فناييان دانشيار دانشگاه سوره نيز در اين نشست اظهار كرد: ما از خودبيگانه شديم، انقلاب شد كه ما خودمان را بشناسيم. مباني انقلاب بحثهاي فرهنگي است. حال بايد پرسيده شود كه انقلاب به چه معناست. براي چه چيزي انقلاب شد. شهيدها و خونها رفتهاند تا اين انقلاب براي ما شود. اين شوخي نيست؛ ولي واقعيت ماجرا دقيقا همين است كه به اين مساله نپرداختهايم.
وي افزود: ما به لحاظ هنري بهويژه هنرهاي نمايشي دقيقا بايد به گذشته برگرديم چرا كه به هرآنچه سوال بوده، از طريق مولوي، عطار، فردوسي و ... پاسخهاي درستي داده شده است. اما اصل ماجرا چيست؟
دانشيار دانشگاه سوره بيان كرد: به گمانم شهيد آويني در آرزوي چنين فرهنگي حاضر بود شهيد شود و جان خود را بدهد. جاندادن و دلكندن اصلا شوخي نيست. بايد يك آرمان بلندي وجود داشته باشد تا يك انسان متفكر و آشنا با دين و فرهنگ و هنر راضي شود جان خود را بدهد.
محمدحسين ساعي، رييس دانشگاه سوره نيز اظهار كرد: شخصيت شهيد سليماني، انسان امتي، جهاني، ملي و حتي فراتر از اينها است. مليگرايي شهيد سليماني هيچ تعارضي باشخصيت جهاني او ندارد. انقلاب اسلامي هم از جنس همين افراد است.
رييس دانشگاه سوره ادامه داد: سير تحول اجتماعي كه موضوع هفته هنر انقلاب است، مفاهيمي مثل زنان، حقوق بشر، تحولات اجتماعي، يك رويكرد حاوي پيشفرضهاي گسترده است و بايد درباره تكتك آنها صحبت كرد.
وي ادامه داد: اگر انقلاب نبود شجرياني هم به وجود نميآمد. اصغر فرهادي بخشي از هنر انقلاب اسلامي است. هنرمند چه خودش بخواهد چه نخواهد بخشي از انقلاب است. آدمها در طول تاريخ بهواسطه آن اتفاقاتي كه ميافتد در مسير ارايه حق قدم ميگذارند. با اين تفسير شايد اگر به هنرمندي اين را بگوييم، خودش نيز باور نكند كه نقشي در انقلاب داشته است. شهيد آويني جملهاي دارد كه ميگويد «نسبت ما با خدا چگونه است؟» و به نظرم تقريبا همه اتفاقات هنري كه بعد از انقلاب اسلامي افتاده است بخشي از درك ما از هنر اسلامي را در خود دارد.
رييس دانشگاه سوره بيان كرد: شهيد آويني بحث مفصلي دارد كه ما اصلا سينماي اسلامي نداريم. در مصاحبهاش با مجله فيلم ميگويد هنر ديني هنري است كه بتواند يك نياز را از جامعه بردارد. اين جامعه نياز به طنز دارد يا خير؟ دانستن جواب و چگونگي اينها هنر انقلاب اسلامي است.
اميررضا مافي مدير مركز انيميشن سوره نيز در اين نشست بيان كرد: ما استادان هنري فراواني داريم كه خوب آموزش ميدهند؛ اما استادان كمتري داريم كه بتوانند هنرمنداني را تربيت كنند .
وي افزود: هنر معطوف به حق يعني هنر معطوف به امر حق كه مطلق است. از اين نظر هركدام از ما نسبتي با حق داريم، لذا هنر انقلابي ضمن اينكه بعد از رخدادنش قابل بررسي است اما يك مسير و جريان است. هنرمند انقلابي سالك و طارق طريق است. اينطور نيست كه تمام شود. حق تمام نميشود.
مدير مركز انيميشن سوره بيان كرد: اما انقلاب اسلامي با همه ويژگيهايي كه دوستان فرمودند يك حركت مسيري بود براي احقاق حق. براي اينكه امام (ره) حركتي رو بهسوي حق در مردم ايجاد كرد. اگر هنري خلق كنم كه رو بهسوي حق داشته باشد هنر انقلابي است.